Een duidelijke website, goede social content, waardevolle nieuwsbrieven… het draagt allemaal bij aan de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Maar hoe bereik je nu een nog groter publiek, trek je nieuwe klanten aan én verhoog je jouw expert status? Door in de media te komen. Zo doe je dat!
Ben je dé expert in jouw vakgebied? Heb jij een geweldige missie, of een inspirerend verhaal te vertellen? Dan is het tijd dat meer mensen daar vanaf weten, toch? Meer zichtbaarheid via de media kan hiervoor zorgen. Je bereikt hiermee nieuwe mensen (potentiële klanten, dus), zonder dat het je geld kost. Bovendien wordt jouw verhaal – in tegenstelling tot via jouw eigen kanalen – nu door een ander verteld, wat het vertrouwen in jou als expert doet groeien.
Ik zal je nog iets verklappen: in de media komen is een stuk eenvoudiger dan een hoop mensen denken. Je hebt hier echt geen duur PR-bureau voor nodig, of een enorm netwerk aan journalisten. Je kunt hier gewoon zelf voor zorgen. Je moet alleen even weten hoe. Daarom enkele tips voor jou om met jouw bedrijf in de media te komen.
1. Zorg dat je een nieuwswaardig verhaal hebt
Allereerst is het zaak om te weten met welk verhaal je in de media komt. Want geloof me, geen enkele journalist zit er op te wachten om voor jou een soort reclame tekst te gaan schrijven. Zorg dus dat je meer te vertellen hebt dan wie je bent en wat je doet.
Een goed verhaal inspireert (‘Na het overleven van een heftig auto-ongeluk, besloot ik het anders aan te gaan pakken’), informeert (‘Dit is hoe ik meer rust in mijn leven creëerde’) en/of haakt in op actualiteiten (‘De eerste vrije zomer na de coronacrisis: zo staan we ervoor met onze dieetdoelen’).
Ook kun je een bijzonder moment in je bedrijf delen via de media, zoals een jubileum, een nieuw product of de organisatie van een evenement. Weet dan wel wat de nieuwswaarde van deze gebeurtenis is. Een nieuw bedrijf is bijvoorbeeld niet persé nieuws. Ben je de eerste in de regio, of heb je een bijzondere reden om dit bedrijf te starten, dan wordt het al veel interessanter voor journalisten om hier wat mee te doen.
2) Benader de juiste media
Zoek de juiste media bij jouw verhaal. Welke media dit zijn, kan dan ook per verhaal verschillen. Heb je een inspirerende boodschap te vertellen of een levensveranderende situatie meegemaakt, dan zou je er goed aan kunnen doen om te kijken welke lifestylemagazines vaker over dit soort verhalen schrijven, of welk tv- of radioprogramma er past bij jouw boodschap.
Wanneer je inhaakt op actualiteiten kun je bijvoorbeeld nieuwsbladen en -programma’s benaderen. Dit kun je ook doen bij bijzondere gebeurtenissen in je bedrijf, maar vergeet hierbij ook niet lokale en regionale media die hier zeker ook geïnteresseerd in kunnen zijn.
Kijk overigens bij het zoeken naar de juiste media niet alleen naar de doelgroep van je nieuwsverhaal, maar bijvoorbeeld ook of het medium past bij jou en jouw bedrijf. En natuurlijk of je vindt dat de artikelen goed geschreven zijn of de items goed overkomen in het betreffende programma op radio of tv.
3) Denk groot, maar begin klein
Ten slotte: vrijwel iedereen die de ambitie heeft om in de media te verschijnen, zegt in de LINDA te willen, of wil als expert in het programma van Eva Jinek uitgenodigd worden. Supergoed als je die ambitie hebt natuurlijk, maar laat andere media zeker niet links liggen. Sterker nog: hoe vaker jij in verschillende media verschijnt, hoe groter de kans dat de ‘grote media’ jouw verhaal oppikken.
Benader dus ook de lokale en regionale kranten, zorg dat je geïnterviewd wordt door podcasts, laat je expertise zien door gastblogs te schrijven en laat je interviewen door lokale nieuwssites. Elk media-optreden is er één. Eén die je meer klanten op kan leveren, je dichterbij het bereiken van je missie brengt en jouw expert status zal doen verhogen.
Roadmap: Jij in de media
Wil jij ook verder groeien met je bedrijf, door in de media te komen? Dan heb ik een leuk cadeautje voor je, namelijk de Roadmap: Jij in de Media. Met deze gratis Roadmap laat ik je zien hoe je in zes eenvoudige stappen Jezelf Zichtbaar maakt via de Media. Zet jezelf en je bedrijf nu echt op de kaart en download ‘m hier.