5 tips om de Yoast SEO plug-in te gebruiken

Heb je een WordPress website? Dan is de kans groot dat je ook de gratis SEO plug-in van Yoast hebt geïnstalleerd. En dat je regelmatig op die SEO tool zit te vloeken omdat de Yoast plug-in een ander idee van een goede SEO tekst heeft dan jij. Ik geef je 5 tips om de Yoast plug-in voortaan zonder frustratie te gebruiken.

De psychologie van de groene bolletjes

De hele bron van frustratie bij die Yoast plug-in ligt natuurlijk bij die verdraaide groene bolletjes. Of beter gezegd: de rode en oranje bolletjes. Yoast laat namelijk met gekleurde bolletjes zien of jouw SEO tekst deugt.

Dus als jouw ingevoerde SEO tekst van Yoast een aantal rode of oranje bolletjes krijgt, dan voelt het alsof je iets niet goed doet. Er wordt aangegeven dat jouw tekst niet optimaal scoort. Dus dan ga je vervolgens je tekst aanpassen om van Yoast groene bolletjes te krijgen. Dan voel je je een stuk beter.

Maar stel je nu eens voor dat in ieder geval een aantal onderdelen waarbij je een groen bolletje kunt ‘verdienen’ er helemaal niet belangrijk zijn? In dit blogartikel geef ik je 5 tips waarmee je de Yoast plug-in met veel meer plezier kunt gaan gebruiken. Door gewoon wat bolletjes te negeren.

1. Denk goed na over de zoekterm

Laat ik eens beginnen met de essentie van de Yoast plug-in: de zoekterm. Yoast noemt dit de ‘Focus keyphrase’ en op basis van wat je in dit veld invult, gaat Yoast beoordelen of je een goede SEO tekst hebt geschreven.

Er wordt gekeken of je dit woord vaak genoeg en op de juiste plekken hebt gebruikt. Dus als jij het woord ‘de’ als focus keyphrase invult, is de kans groot dat je van Yoast heel veel groene bolletjes krijgt, want dat woord komt bijna overal voor. Vooruit, het is heel waarschijnlijk dat Yoast gaat roepen dat je het woord té vaak gebruikt, maar die mogelijkheid laat ik even buiten beschouwing.

Waar het om gaat, is dat je hier iedere willekeurige term kunt zetten en dat Yoast je op basis daarvan volledig onterecht kan laten weten dat je een prima SEO tekst hebt geschreven. Terwijl bijvoorbeeld geen mens op die term zoekt. Of er zoveel concurrentie op die term is dat je met jouw tekst ergens op pagina 65 van de zoekresultaten belandt.

Doe dus een goed zoektermenonderzoek voordat je een SEO tekst gaat schrijven. Die groene bolletjes kunnen jou helemaal niet vertellen of jouw tekst door je doelgroep wordt gevonden of niet.

2. Sommige bolletjes kun je negeren

Zodra je een zoekterm in de Yoast plug-in hebt ingevoerd, gaat Yoast je tekst op basis daarvan beoordelen. Er verschijnen groene, maar waarschijnlijk ook wat rode en oranje bolletjes in de opsomming. De volgende bolletjes kun je daarbij gewoon negeren:

  • Het is helemaal niet nodig om de zoekterm in een tussenkopje (oftewel H2) te gebruiken. Het is geen probleem als je dat wel doet, maar absoluut geen ramp als je dat achterwege laat.
  • De melding dat de zoekterm in de meta-beschrijving terug moet komen is ook onzin. Ja, Google laat de zoekterm in de meta-beschrijving (de tekst op de pagina met zoekresultaten) vetgedrukt zien. Maar als je geen zoekterm in de meta-beschrijving gebruikt, wil dat niet zeggen dat je lager in de zoekresultaten komt te staan. Of dat je een slechte SEO tekst hebt geschreven.
  • De alt-tag heb je echt niet nodig als je een informatieve tekst met een stockfoto plaatst. Die alt-tag is alleen handig voor mensen die op zoek zijn naar een bepaald product en liever op afbeeldingen in Google zoeken. Bij een webshop is het dus wel belangrijk om dit veld te gebruiken. In andere gevallen doet dit er niet veel toe.
  • Eén van de meest irritante rode bolletjes is wel dat je geen externe link aan je content hebt toegevoegd. Natuurlijk is het een goed idee om een link naar een betrouwbare andere website in je tekst te gebruiken. Maar als je geen goede externe link kunt verzinnen, dan kun je dit net zo goed achterwege laten. Het is beter om geen link te gebruiken dan een slechte.

3. De letterlijke focus keyphrase is niet heilig

Stel, je hebt een winkel met onder andere zilveren sieraden. En je wil ‘zilveren sieraden in Den Bosch’ als focus keyphrase gaan gebruiken. Dan is het echt niet nodig om precies te doen wat de Yoast plug-in zegt. Die wil namelijk dat je die letterlijke zoekterm overal terug laat komen.

Als je dat daadwerkelijk gaat doen, ben je voor Yoast aan het schrijven en niet voor je doelgroep, de mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar zilveren sieraden in Den Bosch. Het is niet bepaald leuk als je tekst van Yoast alleen maar groene bolletjes krijgt en dat de mensen die vervolgens interesse in je product hebben al snel afhaken omdat je ze zo’n irritante tekst voorschotelt.

Nu is de Yoast plug-in inmiddels zover dat het net als Google keyword proximity herkent. Dat wil zeggen dat de woorden ‘zilveren sieraden in Den Bosch’ niet in zijn geheel gebruikt hoeven te worden, er mogen een aantal woorden tussen staan. Zoals bijvoorbeeld ‘zilveren en gouden sieraden in het centrum van Den Bosch.’

Maar Yoast is nog niet zo ver dat het net als Google ook synoniemen en associaties herkent. Google weet prima dat als je het over een zilveren armband (of oorbellen, armbanden, kettingen, neusringen en ga zo maar door) hebt en een paar zinnen later nog een keer Den Bosch noemt, dat dat bij de zoekterm ‘zilveren sieraden in Den Bosch’ hoort.

Laat je dus niet door Yoast van de wijs brengen. Een fijne leesbare tekst is belangrijker dan een groen bolletje.

4. De leesbaarheidsanalyse is geen leidraad

Als je de Yoast plug-in gebruikt, heb je je vast ook al eens aan de leesbaarheidsanalyse geïrriteerd. Als je hier geen groen bolletje krijgt, voel je je ook niet bepaald zelfverzekerd over je tekst.

Vooruit, het is handig dat er wordt gecontroleerd of je tekst niet te suf is omdat je de lijdende vorm in teveel zinnen hebt gebruikt. En het kan ook geen kwaad dat je zo na kunt gaan of je niet te veel lange zinnen gebruikt.

Maar het feit dat je van Yoast zinnen in een opsomming niet met hetzelfde woord mag beginnen is natuurlijk onzin. Net zoals het echt van de zotte is dat je je tekst aan moet gaan passen omdat Yoast vindt dat je niet genoeg signaalwoorden hebt gebruikt.

En ik wil het niet eens hebben over die nietszeggende Flesch Reading Ease. Echt niet.

5. Vul altijd een goede SEO titel en meta omschrijving in

Nu dat ik in vier verschillende punten flink heb afgegeven op de Yoast plug-in, wil ik afsluiten met een meer positieve noot. De mogelijkheid om in die plug-in heel eenvoudig een andere paginatitel, URL en meta-beschrijving in te voeren is namelijk ideaal.

Die onderdelen zijn ontzettend belangrijk om mensen van de pagina met Google zoekresultaten op jouw website te krijgen. Ze dienen als een soort uithangbord van je website: met een aantrekkelijke SEO titel en verleidelijke meta-beschrijving zorg je ervoor dat mensen daadwerkelijk op jouw link gaan klikken. Vul deze onderdelen dus altijd in.

Conclusie: Zo kun je de Yoast plug-in het beste gebruiken

Ik maak nog even een korte samenvatting voor je als je voortaan de Yoast plug-in met meer plezier wil gaan gebruiken:

  • Als Yoast alleen maar groene bolletjes laat zien, wil dat niet automatisch zeggen dat je ook een goede SEO tekst hebt geschreven. Of dat er een garantie is dat jouw doelgroep je website gaat vinden. Doe eerst een zoektermenonderzoek als je echt een kans op die eerste pagina met zoekresultaten wil maken.
  • Het is echt niet nodig om je tekst aan te passen om oranje en rode bolletjes weg te werken. Je hoeft je zoekterm niet letterlijk in een tussenkopje of meta-beschrijving terug te laten komen. Het is ook niet essentieel om de alt-tag of een externe link te gebruiken.
  • Google herkent synoniemen en associaties van je zoekterm, Yoast niet. Ga dus niet de zoekterm letterlijk toevoegen omdat Yoast vindt dat je die niet vaak genoeg gebruikt. Je schrijft voor potentiële klanten, niet om groene bolletjes te verdienen.
  • Die leesbaarheidsanalyse van Yoast kun je gewoon negeren. Het kan geen kwaad om zinnen in te korten of meer actiever te maken als Yoast zegt dat deze te lang zijn of teveel de lijdende vorm gebruiken. Maar trek je niets van de overige onderdelen aan.
  • Het invullen van de meta-beschrijving en SEO titel zijn het grote voordeel van de Yoast plug-in. Deze onderdelen komen op de pagina met de zoekresultaten te staan en hiermee kun je mensen daadwerkelijk naar je website leiden. Zorg er dus voor dat hier iets aantrekkelijks staat!

Nu is het goed mogelijk dat je na deze hele waslijst helemaal geen zin hebt om je nog met SEO bezig te houden, het is ook zo’n gedoe! Nou dat is geen probleem, je kunt die SEO teksten ook door mij laten schrijven. Ik ben zelfstandig SEO specialist en slinger de websites van zowel bedrijven als ZZP’ers regelmatig naar de hogere regionen van de Google zoekresultaten.

Neem gerust contact met me op als ik je ergens mee kan helpen!

Groetjes, Liselore.online