8 tips om een waardevol & krachtig netwerk op te bouwen

Ik netwerk dus ik besta……dat was de titel die mijn professor had bedacht voor het boek waaraan ik rond mijn afstuderen mee mocht schrijven.

Destijds had ik niet zoveel met deze titel; bij netwerken heb ik lange tijd de associatie gehad van gladde verkopers die visitekaartjes rondstrooiden op netwerkborrels. Zo’n persoon was ik niet, ben ik niet en wil ik ook niet zijn.

Inmiddels weet ik wel beter: netwerken is verbinden, connectie zoeken. Netwerken is interesse tonen in de mensen met wie je werkt en contact met ze houden; ofwel het opbouwen en onderhouden van relaties. Dit leidt tot een kwalitatief netwerk, waar ik persoonlijk veel waarde aan hecht. Via mijn netwerk heb ik al opdrachten bij het FIFA WK Voetbal, de Olympische Spelen en Tomorrowland Winter binnen kunnen halen.

Als jij op zoek bent naar een geschikt persoon voor een nieuw project en je kunt kiezen tussen iemand met wie je eerder hebt gewerkt en goede ervaringen hebt of iemand die via een sollicitatiebrief binnenkomt, wie zou jij kiezen?

Graag deel ik hier mijn beste netwerktips:

  1. Inviteer
    Connect met de mensen die je ontmoet tijdens je (vrijwilligers)werk, stage of bij netwerkborrels.
    Ik raad daarvoor sowieso LinkedIn aan omdat dit het meest stabiele social media platform is gericht op zakelijke contacten. Contacten onderhouden kan uiteraard ook via de andere platforms, maar houd er rekening mee dat deze niet altijd blijvend zijn. In het begintijd van mijn carrière hadden we bijvoorbeeld nog Hyves, waarop ik gelinkt was met veel oud-collega’s. En we weten allemaal wat er met Hyves is gebeurd….
  2. Inventariseer
    Wil je je netwerk verder uitbreiden, waar bevindt dan jouw ideale opdrachtgever, werkgever of klant zich? Welk van de social media kanalen is voor jou het meest interessant? LinkedIn is zakelijk het sterkste netwerk en daar heb je organisch het meeste bereik; voor veel ondernemers is bijvoorbeeld Instagram een heel waardevol kanaal waar ze veel leads uit halen. 
  3. Interesse & Interactie
    Toon interesse in je netwerk, heb interactie, vraag hoe het met mensen gaat, juist in deze tijd. Of wil jij zo iemand zijn die er alleen in goede tijden is?
  4. Investeer
    Welke personen in jouw netwerk zijn voor jou interessant en kunnen wellicht deuren voor je openen? En hoe kun je in de relatie met hem of haar investeren? Houd daarbij vooral ook in gedachten ‘what’s in it for them?’. 
  5. Informeer
    Heb jij een doel voor ogen? Hoeveel mensen weten hier dan van? Informeer je netwerk over wat je wilt en waar je bijvoorbeeld hun hulp voor nodig hebt. Mensen helpen immers graag.
  6. Inspireer
    Op welke manier kun jij je netwerk inspireren? Deel ervaringen, tips en nieuwsberichten die interessant kunnen zijn voor je netwerk.
  7. Introduceer
    Hoe introduceer jij jezelf? Weten mensen meteen wat je doet als je je hebt voorgesteld? En vooral wat jij voor hen zou kunnen betekenen?
    Zorg voor een goede introductie van jezelf aan anderen, je verkorte ‘elevator pitch’. Daarnaast geldt introduceren ook de andere kant op; wie in jouw netwerk kun je met elkaar in contact brengen omdat ze wellicht iets voor elkaar kunnen betekenen?
    Via mijn inspiratieplatform KICK-ES (voor en door vrouwen in de sport) zijn er al vele waardevolle relaties gelegd. 
  8. Impressie
    En tenslotte: welke impressie wil jij achterlaten? Hoe wil jij bekend staan? En positioneer je je op dit moment al op deze manier? Durf dus zichtbaar te zijn en deel op social media content die aansluit bij waarin jij bekend wilt staan.   

Houd in gedachten dat dit een continu proces is. Na één keer trainen heb je geen #fitgirl lichaam; na het bouwen van je website of het binnenhalen van één klant, heb je ook niet ineens een goedlopend bedrijf en dit geldt ook voor het investeren in je netwerk.

Esther Huijsmans is oprichter van de KICK-ES Academy waarin zij haar kennis & ervaringen van 20 jaar in de sport & eventwereld deelt.
Daarnaast is ze projectmanager in sport & events en werkte mee aan o.a. het FIFA WK voetbal, het EK Vrouwenvoetbal, de Olympische Spelen en Tomorrowland Winter. Zij is coach/trainer voor vrouwen die werkzaam zijn in de sport en initiator van 
KICK-ES, een inspiratieplatform voor en door vrouwen in de sport. Esther is co-auteur van het boek “Ik netwerk dus ik besta”.

Wil jij ook met meer plezier & vertrouwen aan een waardevol & krachtig netwerk bouwen?

Doe dan mee met de online training “Connecting with Confidence” die plaatsvindt van  29 – 3 juli
2020!