Als introverte vrouwelijke ondernemer zichtbaar zijn op een manier die wél bij jou past

Zichtbaar zijn en jezelf promoten alleen iets voor extraverte ondernemers? Think again! Toch lijkt dat wel het beeld te zijn online. Ik merk ook absoluut dat introverte ondernemers zo hun uitdagingen hebben als het gaat om zichzelf en dat wat ze aanbieden promoten. Eén van de redenen dat introverte ondernemers moeite hebben met zichtbaarheid is dat ze het aanpakken op een manier die niet bij hen past. Weten hoe je het op JOUW manier kunt doen als introverte ondernemer zorgt ervoor dat het je veel meer energie en voldoening op gaat leveren. 

Wat is introversie? 

De meest simpele definitie van introversie is dat introverte mensen opladen van alleen zijn en houden van stille en rustige omgevingen. Terwijl extraverte mensen juist opladen van onder de mensen zijn en meer prikkels nodig hebben. Dan heb je ook nog ambiverte mensen, zij zijn wat meer een mix van beiden. Belangrijk om te weten is dat introversie/extraversie een spectrum is. Je bent dus niet 100% introvert of extravert. We hebben beiden dus in ons. (wil je weten aan welke kant van het spectrum je valt, dan kun je hier een goede test vinden: https://www.quietrev.com/the-introvert-test/?from=home) Laat ik dan meteen een aantal misverstanden uit de wereld helpen: introverte mensen zijn geen kluizenaars, zijn niet anti-sociaal en ook niet verlegen. Ze halen hun energie alleen uit net wat andere dingen. En onthoud: uiteindelijk ben je vooral mens en ook een label als introversie zal jou als persoon natuurlijk nooit in het geheel omschrijven. Er zit overigens wel een groot voordeel aan weten dat je introvert bent, wat dat is leg ik later in deze blog uit. Om het te vertalen naar vrouwelijke ondernemers: introverte vrouwelijke ondernemers werken liever alleen dan in teamverband. Ze sturen liever een e-mail dan dat ze de telefoon oppakken. Aan het einde van een werkdag blijven ze liever thuis en lezen een boek dan dat ze naar een feestje gaan waar ze niemand kennen. Bij netwerkborrels hebben ze liever 1 of 2 echt goede gesprekken dan dat ze iedereen kort spreken. En ze houden er over het algemeen niet van om in het middelpunt van de belangstelling te staan en vinden zichtbaar zijn dus lastig… 

Kan ik zichtbaar zijn als introverte vrouwelijke ondernemer?

Natuurlijk! Ik ben zelf het levende bewijs en ik ken een hoop andere introverte vrouwelijke ondernemers die zichtbaar zijn. Vooral op een manier die bij hen past. Zelf ben ik inmiddels 3,5 jaar ondernemer en heb ik in die tijd zichtbaar leren zijn. Ik begon met bloggen, ruilde dit in voor podcasten en inmiddels maak ik ook video’s voor IGTV (en in sommige van die video’s zing ik zelfs!). Toch kan het een uitdaging zijn om zichtbaar te zijn als introverte vrouwelijke ondernemer: meningen van anderen, niet weten hoe uit je woorden te komen in een video, en het lastig vinden om jezelf (keer op keer) te promoten zijn obstakels waar je als introverte ondernemer tegenaan loopt. Daarom deel ik 3 concrete tips met je om het zichtbaar zijn makkelijker en vooral leuker te maken. Zodat je er uiteindelijk net zoveel energie en voldoening uit haalt zoals ik. 

Tip 1: Begin met iets wat jou makkelijk ligt

Ik kan me voorstellen dat schrijven je makkelijk ligt. Zo ben ik in ieder geval begonnen: met bloggen. Leg de drempel zo laag mogelijk en start! Schrijf een korte blog waarin je je voorstelt. Of een Instagram post waarin je uitlegt wat je bedrijfsnaam betekent. 

Tip 2: Leer meer over jezelf en zet dit in in jouw voordeel

Zelfkennis en weten wie jij bent is mega belangrijk. Dingen doen op een manier die echt bij jou passen zullen je op de lange termijn uiteindelijk meer energie geven. Voorbeeld: als introverte vrouwelijke ondernemer heb je waarschijnlijke een rijke innerlijke verbeelding en is nadenken geen enkel probleem… 😉 Als je bang bent voor de meningen van anderen als je die blog uploadt ga dan terug naar die binnenwereld en stel je voor hoe het is als je met jouw blog één iemand enorm goed kan helpen. Blijf focussen op dat beeld. Of zet jouw behoefte aan stilte in door een aantal uur in te plannen op een rustige plek, waar je die blog kunt schrijven.

Tip 3: Daag jezelf uit

Ik sta ervoor om mijn klanten te helpen een business te bouwen die bij ze past. Ik zou alleen wel een hele slechte coach zijn als ik m’n klanten niet uitdaag. Dingen doen op jouw manier: absoluut. Maar jezelf regelmatig uitdagen is een must. Juist door uit die comfortzone te komen bouw je zelfvertrouwen op, leer je nieuwe dingen en ontdek je nog beter wat echt bij je past. Een paar jaar geleden volgde ik een programma over online marketing en stond ik voor een belangrijke keuze: bloggen, video’s maken of podcasten. Ik voelde dat dit het moment was om mezelf uit te dagen en ruilde het bloggen voor het podcasten in. Dit bleek een hele goede keuze te zijn. Het fijne aan podcasten is dat het me uiteindelijk minder tijd en energie kost dan bloggen. Ik hou van schrijven, maar het hele denkproces voorafgaand aan een blog schrijven kost me veel energie. Nu 2 jaar later ben ik bijna 60 afleveringen en 3.500 downloads verder. Merk je bijvoorbeeld dat het bloggen je wel goed afgaat? Maak dan eens een korte video van 5 minuten, een paar stories waarin je je voorstelt of neem je eerste stappen om een podcast te starten. 

Over Sanne

Dankjewel voor het lezen van mijn blog. Ik ben Sanne Meijer en ik ben eigenaar van My Power My Story. Als mindset coach help ik introverte vrouwelijke ondernemers om een business te bouwen die bij ze past zodat ze meer energie en voldoening ervaren. Dit doe ik door middel van 1-op-1 coaching en audio trainingen. Neem vooral een kijkje op mijn website (http://www.mypowermystory.nl) en volg me op Instagram (http://www.instagram.com/mypowermyst

Fotocredit: Blooming Picture

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *