Contactpersoon: Anne-Sophie Maigret
Onderneming: Marketing strateeg en business coach
Website: www.annesophiemaigret.nl
Wie ben je?
Heel lang heb ik gedacht dat mijn antwoord op de vraag “Wie ben je?” geschreven stond op mijn visitekaartje. Ik meette mijzelf af aan de functie die ik bekleedde. Gelukkig weet ik nu dat dat wel anders is. Wat ook anders is, is de invulling van mijn visitekaartje. Daar staat nu namelijk alleen mijn eigen naam op.
Ik ben Anne-Sophie Maigret, 29, mama van twee zoontjes; Beau (2 jaar) en Pierre (9 maanden). Ik woon in Den Haag met mijn gezin en ben een ben altijd wel bezig met íets en dat maakt stilzitten moeilijk voor mij. Ik ben leergierig, eigenzinnig en onderzoekend.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Na mijn studie Communicatie aan de Haagse Hogeschool ben ik als marketeer gaan werken in de automotive. Dit heb ik (op een korte uitstap naar de IT) bijna 5 jaar gedaan. “Het meisje in de auto’s.”
Ik was onervaren en kwam in de snelle, dynamische en harde Rotterdamse mannen-auto-wereld. Ik heb veel ervaring opgedaan met actiemarketing, bedrijfsovernames en evenementen zoals openingen van panden en auto introducties.
Daarna ben ik (ook weer met een korte uitstap, alleen nu in het onderwijs) in de horeca terecht gekomen. Mijn vriend had al een lunchroom (BLT in de Theresiastraat in Den Haag) en zag dat mijn wisseling van branche toch niet voor mij werkte. Zo heb ik de sprong gewaagd en ben ik met mijn vriend samen gaan ondernemen. Ik heb mijn mouwen opgestroopt en ben aan de slag gegaan in zijn lunchroom.
De stap om samen te ondernemen was erg leuk en leerzaam. Na een jaar zo samen te hebben gewerkt, ben ik ook zelf als zzp’er aan de slag gegaan. Het is ook erg fijn om na een dag werken met andere verhalen thuis te komen!
En ik maak als zzp’er voldoende mee. Zo heb ik verschillende marketingopdrachten (evenementen, social media, direct marketing, strategie, zakelijke vlogs) in de breedste zin en coach medeonderneemsters. Dat laatste vooral in mindset en op een planmatige manier. Dit begeleid ik met tekeningen. Tekeningen? Ja, dat leg ik je straks uit.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Het idee van “eigen baas” zijn, heeft mij altijd wel aangetrokken. Ik had het een soort van geromantiseerd in mijn hoofd zitten. Eigen werktijden bepalen, locatie en opdrachten. Doordat mijn vriend dus al ondernemer was, was dat voor mij toch ook een extra zetje die richting op. Mijn doel was om mensen te helpen en zo minder locatie en tijdgebonden mijn geld te verdienen.
Nu met de coronacrisis is dat helemaal het geval. Doordat het kantoor waar ik normaal twee dagen per week werkte dicht is, heb ik alleen een goede en stabiele internetverbinding nodig. Alles is ineens online.
Coachinggesprekken vinden nu plaats via zoom, persoonlijk vind ik zelf fijner, maar dit is te doen en levert ook mooie plannen op.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Soms voel ik mij echt een duizendpoot, met duizend te korte pootjes. Ik ga van videocall naar slaapjes, van e-mails naar luiers. Dit gaat de ene dag beter dan de andere. Voor de coronatijd had ik twee “kantoordagen” bij een opdrachtgever. Dit werkte voor mij heel fijn. Nu ik thuis aan het werk ben, gaat werk en privé toch wat meer in elkaar over. Het kantoor gaat wel binnenkort weer open en dan mag ik ook daar weer zitten.
Mijn vriend en ik hebben wel een verdeling gemaakt, alleen de praktijk wijst toch vaak anders uit dan wij in theorie hadden bedacht. Met twee jonge kinderen ben je zo flexibel als je zelf bent.
Gelukkig hebben wij een gouden vangnet van opa’s en oma’s die maar wat graag oppassen. Zodoende gaan de kinderen ook niet naar een opvang.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Het tekenen zou ik nog even uitleggen; Stel.. Je hebt een plan. Een plan voor het nieuwe jaar. Een plan voor jouw bedrijf, jouw gezin, voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Of je wil een plan, een leidraad en een houvast. Je hebt wel 100 ideeën in je hoofd maar wanneer je ze beet wil pakken en er mee aan de slag wil, is dat toch lastiger dan je denkt.
Online vindt je verschillende modellen om een plan te maken. Vragenlijsten die je kan invullen of je ideeën vastpinnen. Je begint vol goede moet, je typt, denkt en produceert een mooi plan.
Trots en voldaan kijk je naar het door jou gecreëerde document. Misschien bevat het wel concrete doelen of zelfs een planning. En nu? Herken je dat?
Het gevaar bij mooie plannen, is dat het wel eens op een bureau kan blijven liggen of zelfs in een la verdwijnen! Hoe vaak pak jij je plan erbij om te checken, reflecteren of het gewoon nog even door te lezen? Zijn de woorden die je hebt getypt eigenlijk ook wel wat je bedoelt?
“Één beeld zegt meer dan 1000 woorden” Het spreekwoord zegt het al. Mensen zijn over het algemeen beelddenkers. We onthouden beter in beeld. Beeld roept emoties op en we leggen sneller associaties. In beeld verstaan we elkaar bijna allemaal én we kunnen er een blik op werpen zonder dat we er een heel document bij moeten pakken.
Tijdens mijn coachingsgesprekken maak ik aantekeningen die ik daarna omzet naar tekeningen. Jouw plan, wordt een grote tekening in een poster, aan de hand van verschillende beelden. Beelden die bij jou en je plan horen en die je zelf lading kan geven. De poster kan hangen waar je hem makkelijk “even” kan bekijken. Zo wordt het plan, jouw plan en écht een onderdeel van jouw dagelijkse routine. Hang hem op, op de wc, kantoor, bij de spiegel in de badkamer of op de achtergrond van jouw telefoon.
“Drawing is vision on paper” – Andres Loomis
Verder als marketing strateeg geef ik vooral advies aan ondernemers hoe zij zich beter kunnen positioneren en beter zichtbaar kunnen zijn. Hierin geef ik vooral praktisch advies zodat de ondernemer het daarna weer zelf kan uitvoeren of doe korte opdrachten zoals het begeleiden van een evenement of het maken van een zakelijke vlog.
Wanneer je hier meer over wil weten, mag je mij natuurlijk altijd contacten!
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
De bergen die je zelf moet verzetten. Ze zijn soms hoger en groter dan ik had verwacht. Helemaal omdat ik het allemaal in een keer goed wil doen. Maar wat is dan goed?
Ook alle administratie die erbij komt kijken. De blauwe enveloppen die een stuk minder aantrekkelijk zijn en om nog maar te zwijgen over de verzekeringen. Het is best wel even een geregel om het allemaal uit te zoeken. Gelukkig staan er veel tips en stappenplannen online.
Doen, doen, doen is het vooral. Je eigen motortje zijn en zelf het initiatief nemen om je te verbinden met andere ondernemers.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Dat is een goeie, ik ben er eigenlijk gewoon maar mee begonnen. Ik zou het nu wat planmatiger aanpakken. Ik had de mazzel dat er zich direct een grote opdracht aandeed waardoor ik wat minder voor mezelf de “diepte” in moest. Wat ik dus eigenlijk wel met klanten doe, heb ik voor mezelf niet gedaan.
Nu zou ik daar wel meer tijd in steken, want vooraf is dat relatief makkelijker dan wanneer je eenmaal bezig bent.
Wat is je toekomstvisie?
Ik zie een toekomst met veel kansen voor me. De jongens worden ouder en mijn vriend en ik krijgen onze verschillende werkzaamheden steeds beter gepland. Voor mij ligt er een uitdaging in het vinden van een balans tussen alles wat ik wil doen op een dag. Misschien wel de durf om niet álles in één dag te willen proppen en zo ook als bezige bij, meer de rust te vinden zonder dat dat als falen voelt of verspilde tijd. Want in rust, ontstaan eigenlijk de mooiste dingen.