Contactpersoon: Bonny de Git
Onderneming: Bonny de Git – VA voor scholen & leerondersteuners
Website: www.bonnydegit.nl
Wie ben je?
Ik ben Bonny, getrouwd, moeder van 2 kinderen in de basisschoolleeftijd. Ik ben gek op ananas, notitieboekjes, gitaarmuziek en mijn poezenkinders en werkzaam als VA voor scholen & leerondersteuners.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Ik onderneem sinds 2013, maar ben pas sinds 2018 als VA werkzaam. In de jaren hiervoor had ik een webshop in kinderkleding en deed ik als freelancer klussen op het gebied van software-ontwikkeling. Voor 2013 werkte ik als relatiebeheerder bij een grote verzekeraar en een arbodienst.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Toen ik zwanger was van mijn eerste kindje stond ik voor de keuze: meeverhuizen met een bedrijf waar ik het niet helemaal meer naar mijn zin had of iets anders gaan doen. Ik koos voor het laatste. De eerste periode heb ik genoten van het moederschap en een studie opgepakt. Eigenlijk ben ik bij toeval in het ondernemen gerold. Mijn man is programmeur, op een gegeven moment werd hem gevraagd om nieuwe software voor een uitzendketen te bouwen, maar zij hadden zelf eigenlijk geen flauw idee wat die software dan moest kunnen. Dat ben ik voor hen gaan inventariseren en zo werd ik ondernemer.
Het idee voor mijn huidige bedrijf is ontstaan uit frustratie. In mijn omgeving zag ik leraren gedurende een schooljaar afvlakken of verdrinken in het werk. Er moet zoveel, maar er is zo weinig tijd. Reken maar dat het onderwijs hieronder lijdt. Ik ben geen leerkracht, schoolbestuurder of politicus, maar ik wil er wel iets aan doen. Ik kan niet voor de klas gaan staan, maar ik kan wel de niet-onderwijstaken die doorgaans ook op het bordje van een leerkracht terecht komen overnemen.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
In principe probeer ik alleen te werken in de uren dat mijn kinderen op school zijn. Zo heb ik alle tijd voor ze als zij thuis zijn.
Ik ben gek op lijstjes maken en tools als Trello om mijn taken bij te houden en te plannen. Ik probeer altijd ruim tijd in te plannen voor taken en ook “ongeplande” tijd over te houden in mijn planning, mocht iets dan tussendoor komen dan heb iker in ieder geval tijd voor. Ook maak ik bewust ruimte voor bijvoorbeeld mijn yogales en theetjes met m’n vriendinnen.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Virtueel assistent is een ontzettend groeiende beroepsgroep, maar in het onderwijs bestaan ze eigenlijk niet.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Ik ben aan het pionieren en dat is soms wel eens lastig. Het onderwijs is conservatiever dan ik dacht. Waar veel leerkrachten enthousiast zijn als ik vertel wat ik doe, zijn bestuurders wat stugger. Veel ondernemers in het onderwijs, bijvoorbeeld zelfstandige leerondersteuners of huiswerkbegeleiders, hebben ook een achtergrond in het onderwijs. Je merkt aan alles dat uitbesteden aan een derde ongewoon gevonden wordt.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Hoewel ik overtuigd ben van het nut van een va in het onderwijs, sloeg de twijfel regelmatig toe. Ik had mezelf graag eerder een coach gegund die me daarmee leert omgaan.
Wat is je toekomstvisie?
Dit gaat een beetje gek klinken: maar ik gun elke school een Bonny. Iemand die de randzaken regelt, iemand die het lerarenteam ontzorgt, iemand waar je als school op kunt bouwen.
Mijn grootste droom is dat het onderwijs zo verandert dat leraren meer plezier in hun werk hebben, dat de werkdruk is opgelost, dat de leerkracht zijn weer om lesgeven draait, dat het vak weer een positief imago krijgt… In mijn droom bestaat geen lerarentekort, hoeft er niet te worden gestaakt & krijgen leerkrachten weer het respect dat ze verdienen.