Wie ben je?
Wij zijn Esmée (26) en Annewil (23), twee echte avonturiers die inmiddels samen al verschillende landen en continenten hebben mogen bezoeken als digital nomad. We hebben een passie voor branding en design en door onze reizen worden we dagelijks geïnspireerd door de verschillende kleuren, architectuur en cultuur van elk land dat wij bezoeken. Dit vertalen wij vervolgens naar de meest unieke designs voor onze klanten.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Beide hebben we een studie gedaan die gericht was op het starten van een onderneming. Esmée commerciële economie met als afstudeerrichting ondernemerschap (op de HVA), en Annewil ondernemerschap en retail management (op de HAN). Het plan bestond altijd al om direct na onze studie te beginnen met ondernemen. Deze studies in combinatie met enkele commerciële bijbaantjes en het vinden van de juiste business partner hebben ervoor gezorgd dat we volledig waren klaargestoomd om samen al van jongs af aan in het diepe te springen.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
We hebben elkaar letterlijk aan de andere kant van de wereld ontmoet, namelijk in onze stagetijd in Kuala Lumpur. Dit klikte meteen en hebben daar avonden lang gefilosofeerd over onze toekomst, passie voor ondernemen en wat voor leven ons gelukkig zou maken. Hieruit hebben we samen de gedachte ontwikkeld om een remote bedrijf op te zetten zodat we in de toekomst als digital nomad de wereld over konden reizen. Er waren twee grote redenen waarom we voor het ondernemen hebben gekozen. De eerste is dat we iets wilden opzetten waar we onze eigen creativiteit en visie in kwijt konden, en de tweede is de locatie onafhankelijkheid en vrijheid die we voor onszelf zouden creëren met het hebben van een remote bedrijf.
Eenmaal weer terug in Nederland en allebei afgestudeerd zijn we meteen aan de slag gegaan om dit te verwezenlijken. Ons eerste bedrijf was een marketingbureau waarbij we als HubSpot partner tech bedrijven ondersteunden met het implementeren van HubSpot en inbound marketing strategieën. Dit hebben we drie jaar met heel veel plezier gedaan waarin we ontzettend veel hebben geleerd over onszelf en over de business. In dit leerproces van drie jaar en onder de reizen die we bleven doen kwamen we steeds meer tot de ontdekking dat er iets miste. We wilden meer met onze passie gaan doen: branding en design. Aangezien we beide nogal snel kunnen schakelen hebben we er binnen één week voor gekozen om ons bedrijf om te bouwen naar een creatieve studio die meer aansloot bij onze passie en creativiteit. Tot op de dag van vandaag zijn we daarom trotse eigenaar van dit branding bedrijf, waarin we dagelijks de ideeën van onze klanten verwerken in een sterke branding, webdesign & web development, socials en packaging. We helpen hen het authentieke merk visueel tot leven te laten brengen, zodat ze opvallen tussen de concurrentie, bij de juiste doelgroep en daardoor meer klanten en naamsbekendheid opdoen. Wij als mensen krijgen een steeds kortere aandachtsspanne waardoor een visuele opvallende identiteit steeds belangrijker wordt en een merkverhaal vertellen in beelden een must is om te blijven hangen in de herinneringen van je doelgroep. Daarom helpen wij bedrijven op te vallen in het online landschap en tillen we bedrijven naar het volgende level.
Ook al zitten we vaak in het buitenland, een persoonlijke samenwerking staat op nummer 1 bij het werken met onze klanten. Zo houden we een uitgebreide kennismakingssessie en brainstormsessies om de kern van het merk te achterhalen. Vervolgens krijgt de klant een aantal correctierondes over de designs die we maken, zodat we altijd uitkomen bij een resultaat die perfect past bij de wensen. Tot slot willen we er altijd voor zorgen dat de klant óók na onze samenwerking verder kan. Zo maken we als extratje verschillende instructievideo’s over hoe ze zelf hun website bij kunnen houden, SEO, en andere onderdelen waar vragen over komen.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Het combineren van ondernemen met alle andere activiteiten op de dag slaan bij ons meer op het hebben van ons bedrijf in combinatie met reizen. Op het begin was dit nog een erg lastig concept voor ons, omdat je onder het reizen al snel in een vakantiegevoel valt en niet genoeg aandacht aan je bedrijf besteedt. Zo zaten we vaak dagenlang bij beachclubs weg te branden in de zon en lieten onze laptopjes naast ons liggen. Conclusie: ons werk bestond vooral uit cocktails drinken ;-). Overigens leer je héél snel dat dit geen geld of klanten oplevert en je bedrijf niet groeit zoals je voor ogen had. In de loop der tijd zijn we daar erg in gegroeid en weten we de leuke reisjes en dagtrips te plannen óm het runnen van onze business heen. Bij ons is een strakke planning en focus dus echt key is bij het combineren van andere activiteiten, zeker met het tijdsverschil waar we soms mee zitten. Veel van onze klanten zitten gewoon in Nederland en we proberen ervoor te zorgen dat zij zo min mogelijk ongemak voelen bij het werken met ons in een andere tijdszone.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Wat ons bedrijf écht uniek maakt is onze stijl: magazine, bold, daring en sophisticated. Daarnaast zien we veel verschillende landen, culturen en architectuur waar we inspiratie uit opdoen en kunnen vertalen in unieke designs. Wat ons bedrijf ook uniek maakt is dat onze designs niet alleen gericht zijn op een mooi design. Met de kennis uit ons vorige marketingbedrijf weten we een mooi design te combineren met een website die voor hogere conversies en omzet zorgt.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
We zijn samen ontzettend jong begonnen en hadden geen referentiekaders aangezien we nooit in loondienst hebben gezeten. Dit zorgde ervoor dat we alles zelf hebben moeten uitzoeken en daardoor ook veel fouten hebben gemaakt. Wat wij echt hebben onderschat is hoe belangrijk een langetermijnsvisie is om te weten waar je naartoe wilt groeien met je bedrijf en de financiën. Zo waren wij daar eerst zelf niet bewust genoeg mee bezig waardoor je veel pieken en dalen in de business en financiën zag.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Wat we hebben onderschat is hoe belangrijk passie hebben voor je bedrijf écht nodig is om succes te maken. Op school leerden wij om onderzoek te doen naar wat een goede markt was, welke behoeftes een doelgroep had en welke concurrentie je moest ontwijken. De juiste vraag tegenover het juiste aanbod zou zorgen voor succes. Zo dachten we bij ons eerste bedrijf een goede markt (techindustrie als sector met veel geld en veel vraag) tegenover een goede tool (HubSpot) te zetten en gingen er vanuit dat dat garantie was voor succes. We zijn erachter gekomen dat wij zelf geen hart voor dit bedrijf en deze sector hadden en dit ook de reden was dat het niet werkte voor ons. Als we dus iets willen meegegeven aan mede ondernemers: volg altijd je passie en je hart! Natuurlijk is basis onderzoek voor je bedrijf belangrijk, maar leer soms je rationele denken aan de kant te zetten en ga werken vanuit passie. Dan gaat het vanzelf werken.
Als we dus één ding over konden doen sinds het beginnen van de onderneming, is het langer stilstaan bij de vraag waar nou echt je passie ligt en je daar in specialiseren en het bedrijf in opzetten. Daarnaast is ook een grote les: kijk niet te veel naar wat een ander doet, maar ga uit van je eigen kracht en gevoel.
Wat is je toekomstvisie?
Onze toekomstvisie is dat we uitgroeien tot een all-in-one creative platform waarbij we onze services aanbieden in de vorm van branding en design, maar ook in de toekomst als academy om creatives onze kennis mee te geven, als shop waar templates in gekocht kunnen worden, en een community waarbij we creatives over de hele wereld met elkaar kunnen verbinden. Daarnaast willen we natuurlijk nog in zoveel mogelijk landen wonen en nieuwe plekken zien op deze mooie wereld.
Contactpersoon: Esmée Wagter & Annewil Gerritsen
Onderneming: Brandsea
Website: www.brandseamarketing.com