Cestari Content & Communicatie

Wie ben je?

Hi, ik ben Maaike Cestari. Nee, die bijzondere achternaam past inderdaad niet zo goed bij die oer-Hollandse voornaam;-) Laat ’t me uitleggen. Om te beginnen Maaike, een Friese naam. Mijn moeder is geboren in Delft en m’n vader in Amsterdam. Dus een heel logische keuze, toch? Dan il nome Cestari. Die zijn oorsprong vindt in Modena, het noorden van Italië. Mijn schoonvader Origo Giuseppe Cestari, die ik helaas nooit heb gekend, is daar geboren. Hij kwam in 1958, net als veel andere gastarbeiders, naar Deventer. En om het bruggetje naar mijn onderneming te maken – in 1995 liep ik in deze Hanzestad zijn zoon tegen ‘t lijf en 21 jaar later zag Cestari Content & Communicatie het levenslicht. Ik ben altijd in mijn geboortestad Deventer blijven wonen. Inmiddels met man, twee bijna-uit-huis-gaande-kinderen, onze Flatcoated Retriever Youri en twee katten. Meestal een behoorlijk chaotische bedoeling. 

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Voordat ik in januari 2016 Cestari Content & Communicatie oprichtte, werkte ik bijna 15 jaar op de marketing- en communicatieafdeling bij Monuta, de uitvaartorganisatie. Een mooie tijd heb ik daar gehad. Ook deed ik er enorm veel ervaring en kennis op die ik nu volop inzet voor mijn onderneming. Daarvoor werkte ik op een uitzendbureau en tijdens mijn studie veel in de horeca, van strandtent tot discotheek. Had die tijd nooit willen missen; keihard werken, maar ook zoveel lol! Het motto ‘Work hard, play hard’ heb ik daar wel aan overgehouden.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Toen ik bij Monuta werkte speelde het al vaak door m’n hoofd. Het leek me geweldig om een eigen toko te runnen. Eigenlijk vind ik bijna alle aspecten van het ondernemen leuk: de afwisseling, de vrijheid, het onvoorspelbare, de onzekerheid, de financiën, de administratie (ja, echt). Ik ben iemand die snel uitgekeken raakt op iets, heb veel prikkels nodig. Nou, als je ondernemer wordt, kom je dan wel aan je trekken;-) Dat ik een eigen communicatiebureau oprichtte, was een logische stap. Om ondernemers en organisaties te helpen de beste keuze te maken in het oerwoud van marketing en communicatie. Er is zoveel mogelijk en ik zie dat ondernemers van alles een beetje doen en soms echt de weg kwijt zijn. Met als resultaat veel frustratie en geen duidelijke koers en dus tegenvallende resultaten. Terwijl het zo leuk kan zijn! 

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Dat is voor mij wel echt een uitdaging. Zou heel graag meer tijd willen hebben om aan mijn onderneming te werken in plaats van alleen maar in mijn onderneming. Ik werkte voorheen vooral op interim-basis, maar dat gaf me te weinig voldoening. Sinds eind 2019 werk ik daarom bewust maar maximaal twee dagen voor eenzelfde bedrijf, maar in combinatie met andere (grotere) opdrachten is dat eigenlijk nog teveel. Het is natuurlijk een luxeprobleem, maar zou graag meer tijd hebben voor mijn eigen strategie, nieuwe diensten ontwikkelen en wil graag workshops gaan geven. Meer de regie pakken in plaats van zo reactief werken. Maar vind ’t ook wel gaaf dat deze uitdaging me nog te wachten staat.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Ik heb niet de illusie dat wat ik doe uniek is. Maar hoe ik ’t doe wel. Ik ben enorm kritisch en kan me als geen ander verplaatsen in een doelgroep, tot vervelens toe. We krijgen zoveel prikkels iedere dag en binnen een paar seconden beslist ons brein of iets leuk, interessant of boeiend is. In die paar seconden moet je iemand zien te grijpen. En dat doe je niet met communicatie die niet relevant is voor de ontvanger of in een taal die hij of zij niet spreekt. 

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Dat je echt wel flink van jezelf moet laten horen, wil je bepaalde opdrachten krijgen. Ik ben best introvert en sta niet graag op de voorgrond. Ook ben ik erg bescheiden en vind vaak dat ’t niet zoveel voorstelt wat ik doe. Dus mijn karakter zit mezelf soms in de weg. En ondernemen moet je leren, dat doe je echt niet zomaar. Daarom heb ik sinds een jaar een coach die me scherpt houdt en me helpt de keuzes te maken die passen bij waar ik als ondernemer naartoe wil. 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Sneller naar mijn gevoel luisteren. Ik werd niet happy van het interimmen, maar door onzekerheid over ‘hoe en wat dan wel’ ben ik het lang blijven doen. ‘Nee’ zeggen tegen een goedbetaalde, maar niet zo’n leuke opdracht vind ik dus lastig, maar gaat me wel steeds beter af. 

Wat is je toekomstvisie?

Met mijn onderneming zoveel mogelijk organisaties, ondernemers en ZZP’ers helpen met het vertellen van hun verhaal, om op deze manier echt verbinding te maken met hun doelgroep. Maar hen dit ook zelf eigen maken door trainingen en workshops te geven. Ik wil niet een kunstje doen en weer doorhoppen naar de volgende opdracht, ik wil ook iets meegeven.  

Contactpersoon: Maaike Cestari
Onderneming: Cestari Content & Communicatie
Website: www.cestari.nl