Wie ben je?
Britte Hermans-Hagens (32 jaar) oprichter van de Documentaire Kickstarter; een moderne film academy.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Na zo’n 7 jaar in loondienst als productieleider bij diverse documentaire filmbedrijven, spendeer ik de laatste jaren de meeste tijd naast het freelance produceren aan het verder uitrollen van die academy.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Ik verbaasde me over het beperkte en niet-passende aanbod van filmonderwijs in Nederland. Toen voerde ik tientallen gesprekken en bezocht ik events om beter zicht op te krijgen op de (on)mogelijkheden in de snel veranderende creatieve sector, met name voor beginnende makers. Dankzij dit onderzoek en een korte werkperiode bij een heel commerciële filmschool, besloot ik om zelf actie te ondernemen.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Het produceren van documentairefilm past eigenlijk helemaal niet in alle mooie schema’s over time management haha. Activiteiten lopen veel en vaak door elkaar heen dus daar worstel ik vaak mee. Daarom probeer ik in de toekomst meer te focussen op maximaal 2 projecten tegelijk, in plaats van meerdere korte, kleine klussen.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Ik fungeer als een soort spin in het web tussen verschillende werelden en bied transparantie in de media-industrie. Volgens mij geldt voor alle creatieve makers dat ze er baat bij hebben om zichzelf allround te (blijven) ontwikkelen. Daarbij help ik door onderwijs, cultuur, creativiteit én zakelijkheid te combineren en op een aantrekkelijke, toegankelijke manier aan te bieden.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Jazeker, dat zit hem vooral in de tijd die gaat zitten in bepaalde taken, van administratie tot netwerk-gesprekken en research doen. Allemaal belangrijk maar het moet natuurlijk wel in verhouding staan tot het verkrijgen van inkomsten.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Goede vraag, dan zou ik mezelf toespreken zoals ik nu doe bij (sommige) deelnemers die te voorzichtig zijn in het uitspreken van hun plannen en doelen. Ik merk en herken dat vrouwen zich vaak eerst willen bewijzen en enorm treuzelen voordat ze uit die comfort zone stappen. Je kunt je afvragen wat je nu echt te verliezen hebt, want dat blijkt vaak behoorlijk mee te vallen.
Wat is je toekomstvisie?
Mijn visie is om zoveel mogelijk mensen en bedrijven te helpen om een mooi, écht verhaal te vertellen in een film. Tegenwoordig wordt de term storytelling overal gebruikt, maar voor echte, duurzame impact is meer nodig dan hippe marketing. Mooie verhalen helpen vertellen met en over echte mensen, daar ga ik voor! #documentairekickstarter
#filmacademy #filmindustrie #creatievesector #filmonderwijs #comfortzone #filmsmaken #documentairefilm #creatiefmetfilm
Contactpersoon: Britte Hermans Hagens
Onderneming: Creatief met Film
Website: www.creatiefmetfilm.nl
Fotografie: Prisca Visser