De Assistent

Contactpersoon: Jenine Post
Onderneming: de Assistent
Website: www.deassistent.com

Wie ben je?

Aangenaam! Mijn naam is Jenine Post, ik ben 32 jaar, woon in Wierden (OV), ben moeder van een zoontje van 8 jaar en eigenaresse van ‘de Assistent’. In het dagelijks leven ben ik met veel plezier PA/VA voor de leukste klanten! 

Mensen om mij heen zouden mij omschrijven als; gestructureerd, zorgzaam, tikkie perfectionistisch, nauwkeurig en gedreven. 

Ik hou van werken, muziek, lezen (bij voorkeur in de zon een luisterboek), wellness, ben gek op lekker eten & witte wijn, kan snoep niet laten staan, sport het liefst zoveel mogelijk en heb een zwak voor (psychologische) thrillers. 

Het afgelopen jaar ben ik er ontzettend duidelijk achter gekomen waar ik de meeste energie van krijg wat betreft werk. Het secretarieel / organisatorisch ontzorgen van opdrachtgevers met een verhaal/betekenis, met daarbij veel en goed klantcontact. De persoon die net als ik wil dat klanten optimaal tevreden zijn, en dus niet (enkel) commercieel is gefocust. Dit gaat namelijk heel snel ten koste van de klantbeleving en ik vind het juist fijn om net zo goed ‘de klanten van klanten’ optimaal te mogen bedienen. Samenwerken met de energieke ondernemer die enorm graag zijn passie uitoefent, maar vanwege andere werkzaamheden daar minder tijd in kan steken dan gewenst.


Ik hou enorm van mijn werk, word enthousiast van tevreden relaties en het zien van hun progressie & succes en ben oprecht voldaan na weer een heerlijk volle werkweek. 

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Mijn eerste ‘echte’ (tijdelijke) baan was Project Assistente bij een technisch bedrijf, een jaar lang heb ik daar de praktijk van het secretaresse zijn mogen ervaren. Aansluitend ben ik als secretaresse gestart bij een makelaarskantoor, waar ik bijna 6 jaar met heel veel plezier heb gewerkt. Daarna ben ik ruim 3 jaar als directiesecretaresse bij een IT bedrijf werkzaam geweest, in een erg gave en enorm gevarieerde ondersteunende management- functie. Vervolgens ben ik toch weer 2,5 jaar in het ‘vastgoedwereldje’ beland, ditmaal als PA bij een investeringsmaatschappij/vastgoedbelegger.
Zelfstandig werken heeft altijd mijn voorkeur gehad, ik kan erg goed met collega’s omgaan en ben juist erg empathisch, maar het liefst (en dat merk ik nu vooral nu ik zelfstandig werk) werk ik toch echt alleen; dan ben ik het meest gefocust en productief. 

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?


Dingen vielen op z’n plaats. Er ontstond een moment waarop ik bepaalde belangrijke zaken niet meer kon combineren, die naar mijn idee wel anders mogelijk zouden zijn. Bijvoorbeeld het gestrest m’n zoontje naar school racen, vervolgens in de file staan en oververhit je werkdag starten, om einde dag (na nog een file) al tegen de avond nog vol adrenaline de kleine bij oma op te halen, aan het koken te gaan en m’n zoontje nog een krap uurtje te zien.
…Zoveel stress, tijdsverspilling en teleurstelling over het voorbijvliegen van de week, het paste niet (meer) in mijn leven.
Om mij heen ervaarde ik daarnaast dat er qua ondersteuning ook meer dan ooit behoefte is aan flexibiliteit; zowel wat betreft in uren als in werkplekonafhankelijkheid. Veel ondernemers hebben te veel werk om zelf te doen, maar te weinig om er iemand vast voor in dienst te nemen. Hoe prettig zou het zijn om zonder risico en op veranderlijke wijze mee te kunnen gaan met de schommeling in werkzaamheden/werkdruk en toch zelf kunnen blijven doen waar je goed in bent, waar je blij van wordt? 

Deze twee redenen zijn de ideale ingrediënten voor ‘de Assistent’. 

Na ruim 12 jaar als secretaresse in loondienst, leek het me daarom een perfect moment om zelfstandig de passie en veelzijdigheid van het vak voort te zetten, met daarbij de vrijheid alleen nog maar te werken met relaties waar ik echt achter sta en dus mooie samenwerkingen aan te kunnen gaan. 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Werkgeluk & bewustzijn, transparantie (openheid over en weer), vertrouwen & tevredenheid.

Werkgeluk & bewustzijn
Dat wát ik doe is niet uniek. Je ziet dat het aanbod aan VA’s / PA’s op afstand groeit, hetgeen niet heel gek is gezien de behoefte aan flexibiliteit. Een zeer positieve ontwikkeling, die zeker meer wordt als je het mij vraagt. Wat me in het aanbod echter wel eens opvalt, is dat bepaalde VA’s claimen ‘van alle markten thuis te zijn’. Dat zou geweldig zijn natuurlijk, maar het lijkt mij niet reëel en zelfs oneerlijk tegenover je potentiële klant, om je op deze manier aan te bieden.
Mijn visie is dat je niet alleen ergens goed in moet zijn, maar er vooral ook van houdt; dan pas kun je op je best ontzorgen. 

Transparantie (open-/ en helderheid over een weer)

Alleen door oprecht open met elkaar te communiceren, ontstaat er een sterke samenwerking. 

Juist omdat deze manier van samenwerking op afstand plaatsvindt, is het belangrijk te weten wat er verwacht wordt, op welke manier dit de voorkeur heeft en wanneer bijvoorbeeld bepaalde deadlines van toepassing zijn. Het gaat er daarbij niet om hoevéél contact er is, maar het is wel zo dat hoe duidelijker de wensen zijn, des te soepeler en zelfstandiger de werkzaamheden zullen verlopen. Daarbij werk je als VA/PA vaak voor meerdere personen, waardoor het helder hebben van bepaalde deadlines van essentieel belang is in het bepalen van je prioriteiten per dag/week.

Vertrouwen / Tevredenheid 
Ontzorgen zodat jij kunt doen waar je blij van wordt! Dat is de missie van de Assistent. Dit betekent dat je als opdrachtgever het vertrouwen moet hebben dat je ook werkelijk ontzorgd wordt. Werk uit handen kunnen geven is echter niet (voor iedereen) vanzelfsprekend eenvoudig. Je wilt natuurlijk dat de uitkomst naar verwachting wordt gerealiseerd, maar wat als dit niet gebeurt? Blijft de opdrachtgever dan met de kosten en verspilde uren achter? Ik vind dat dit niet kan. Een onbevredigd gevoel los je op en voor ontevreden resultaat kan ik me niet voorstellen dat je geld wilt aannemen. Om deze ‘vertrouwensgarantie’ hard te maken, geldt de regel dat je bij de Assistent geen kosten hebt wanneer je niet tevreden bent.
Ik vind het daarbij erg belangrijk dat niet alleen de klant zelf, maar vanzelfsprekend ook zijn/haar klanten tevreden zijn.

Daarnaast is het onderscheidende van de Assistent dat je nergens aan vast zit. Er is bijvoorbeeld geen sprake van een minimum aantal af te nemen uren, alleen dat wat er daadwerkelijk gewerkt wordt is van toepassing; geheel in lijn met de schommeling aan werkdrukte en daardoor altijd flexibel. Tenzij natuurlijk vaste tijden juist wenselijk zijn (zoals bij een klantenservicedienst op vaste momenten), in dat geval reserveer ik graag de tijd die gevraagd wordt en mogelijk is.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Dat geen enkel plan volgens plan verloopt ; ) Je kunt alles tot in de puntjes uitwerken, perfectioneren en visualiseren, maar bepaalde omstandigheden zetten nu eenmaal soms alles op z’n kop. 

Toen ik startte, waren er andere plannen en visies op de ideale situatie voor ‘de Assistent’; Een bureau met diverse assistentes, allen uitblinkend op een specifiek vakgebied. Assistentes die hun passie uitstralen en daardoor met plezier doen waar ze goed in zijn.

De Assistent was net van start gegaan, toen ik ineens letterlijk stil kwam te liggen vanwege een erg pijnlijke zenuwbeknelling. Een jaar lang ben ik huisgebonden geweest en moest ik merendeels van de dag liggen om de pijn te beperken en omdat het anders simpelweg niet ging. Ik besefte me dat het me aan mogelijkheden en kracht ontbrak om naast voor mezelf, ook in te staan voor andere assistenten. In m’n eentje voor voldoende opdrachten zorgen leek ineens al een enorme uitdaging / opgave! 

Het mooie is, dat ik juist in deze kwetsbare periode, de kracht van het werken op afstand, het VA zijn, extra sterk heb ervaren.
De wil om te blijven werken is blijkbaar goed overgenomen, want ik heb in deze periode kennis mogen maken met nieuwe opdrachtgevers; huidige samenwerkingen. Dat daarvoor zelfs ontmoetingen hier thuis plaatsvonden vanwege de situatie, vind ik nog altijd erg bijzonder.

Het afgelopen jaar heb ik dus vooral vanuit bed gewerkt. Inmiddels ben ik geopereerd en de laatste weken is er gelukkig sprake van herstel! Deze ‘beperking’ was misschien wel m’n grootste leermeester ooit, aangezien ik heel bewust met mijn energie om moest gaan om deze optimaal in te kunnen zetten op de juiste dingen. Werk doen dat ik stiekem toch niet leuk vind, zou me uiteindelijk opbreken. Wanneer je ergens blij van wordt, werkt dat voor beide kanten, daarom denk ik dat het je bewust zijn van je kwaliteiten en werkplezier zo enorm van belang is, natuurlijk zowel als zelfstandige als in loondienst.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Heel aangenaam! Momenteel is de situatie en dagelijkse gang van zaken natuurlijk tijdelijk anders dan gebruikelijk vanwege de coronaperikelen, maar normaal gesproken zou ik in alle rust zoonlief naar school kunnen brengen en ook weer ophalen ’s middags. Ik kan (nu ik echt specifiek alleen thuis werk) heerlijk de hond tussen de middag uitlaten en m’n pauze invullen zoals ik op dat moment prettig vind. Of dat nou het uitpakken van de wasmachine of even relaxen op de bank is, het kan. Als ik weer volledig hersteld en mobiel ben, is er ook de mogelijkheid om weer fijn op kantoor of op een andere plek te gaan werken. Maar ook dan heb ik de vrijheid qua tijd en invulling, zolang ik maar bereikbaar ben, WiFi en koffie heb! 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Meer vertrouwen in mezelf hebben en daardoor niet (alleen maar) varen op de mening en doelen van anderen. Als je ergens oprecht in gelooft en ervoor gaat, komt het absoluut op je pad en zorgt het wellicht nog wel voor een betere uitkomst dan je zelf, of anderen, voor ogen had(den). 

Wat is je toekomstvisie?

Momenteel klinkt het alleen alweer als muziek in de oren wanneer alles zou zijn zoals enkele weken terug, gezien het coronavirus en de gevolgen daarvan op dit moment. Ik zou graag op de voet van hoe het was (maar dan uiteraard fit en gezond ☺) verdergaan en heb nu (nog) geen intenties voor bepaalde toekomstplannen of het op een andere manier voortzetten van de Assistent. Optimale klantbeleving en zowel de ander als mijzelf kunnen laten blijven doen waar we blij van worden. Ik ben daarom zuinig op samenwerkingen, omdat je nu eenmaal niet met iedereen matcht en juist een goede samenwerking voor een perfecte uitwerking en resultaat voor beiden zorgt! 

Gezond qua welzijn en welvaart met plezier ondernemers blijven helpen, zodat zij geen kostbare tijd meer verliezen en wij beiden bezig kunnen blijven met onze passie; dat is mijn huidige en voorlopig blijvende toekomstvisie. 

Ik wens jullie vooral privé maar ook zakelijk een gezonde tijd toe!

Jenine Post ~ de Assistent

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *