Double Your Brand

Contactpersoon: Natalie & Nadine Rosien
Onderneming: Double Your Brand
Website: www.doubleyourbrand.nl

Wie ben je?

Natalie: Ik ben Natalie Rosien, geboren in Duitsland, getogen in Nederland. Opgegroeid met mijn tweelingzus, één keer raden wie dat is 😉. Ik ben de jongste van ons twee. En ook de meest impulsieve, de minst nadenkende en de meest extraverte van de twee. Grappig dat we qua karakter zo verschillend zijn en elkaar daardoor zo aanvullen! Sinds 2002 woon ik in Den Haag. Tussendoor heb ik veel tussen Nederland en Oeganda heen en weer gependeld en daar in totaal zo’n 2,5 jaar gewoond. Dat was om er vrijwilligerswerk te doen. In 2018 heb ik om dezelfde reden 5 maanden in Athene gewoond om hulp te bieden aan vluchtelingen.

Nadine: Ik ben Nadine, twee minuten eerder geboren dan mijn zus, de rustige en kat-uit-de-boom-kijker van ons twee. Culturen en talen boeien me mateloos en ik vind het heerlijk om me onder te dompelen in het lokale leven van verre landen. Ik hou ervan mensen te helpen een zinvol leven en een positieve kijk te hebben. Sinds 2013 woon ik heerlijk op Scheveningen, twee keer struikelen bij het strand en de duinen vandaan.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Natalie: Ik werk al jarenlang met veel plezier bij de Consumentenbond. De eerste jaren werkte ik in het HR team. Toen de reizen naar Oeganda niet meer te combineren waren met mijn baan, heb ik in 2014 ontslag genomen en kon ik zo’n twee jaar lang op afstand werken voor een communicatiebureau in Den Haag. Dat was mijn eerste aanraking met online communicatie en marketing. En een goede ook, want na mijn terugkomst in Nederland kon ik weer opnieuw bij de Consumentenbond terecht: dit keer als moderator van de online community en sinds begin 2019 als SEO specialist. Dat doe ik nu nog steeds naast Double Your Brand.

Nadine: Ik heb altijd in loondienst gewerkt, veruit het langst bij Siemens. Tot eind maart 2020 ben ik daar onderdeel van een gedreven en vakkundig project team bij Power & Gas. Na bijna 19 jaar bij Siemens ga ik straks volledig over op Double Your Brand, het online branding & marketing bureau waarmee Natalie en ik in mei 2019 zijn begonnen. Naast betaald werk heb ik altijd vrijwilligerswerk gedaan.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Nadine: Eind 2018 ben ik 3 maanden met sabbatical naar Bolivia gegaan (ook voor vrijwilligerswerk). Veel te kort, het was eerder een snuffelstage die smaakte naar meer. Langer in het buitenland wonen en werken. Zie dat maar eens met loondienst te combineren…niet dus. Dus gingen de raderen draaien. Nog in Bolivia ontstonden de eerste serieuze spar-momenten met Natalie. Wat nu als… zouden we niet proberen… De wens om locatie-onafhankelijk te werken werd nu een soort elementaire behoefte. En het idee werd geboren om samen het onmogelijke mogelijk te maken: een eigen onderneming starten! Maar wat??

Natalie: Zodra Nadine uit Bolivia terug was, zijn we ideeën gaan uitwerken voor onze eigen onderneming. Criteria: het moest online en op afstand kunnen en het moest genoeg geld in het laatje brengen om te kunnen wonen in het buitenland. Eigenlijk was de brug naar een online branding en marketing bureau zo geslagen: het ligt in het verlengde van mijn werk en het is de ultieme manier om andere vakmensen te helpen online zichtbaar en succesvol te zijn. Wij zetten hiervoor drie troeven in: SEO (zoekmachineoptimalisatie voor betere vindbaarheid in Google), het bouwen van professionele websites en het opzetten van een Instagram strategie. Er zijn zo veel professionals die dit verdienen, maar binnen hun bedrijf niet een hele batterij marketing specialisten op de bank hebben zitten. Daar komen wij in beeld. O ja, én we kunnen op afstand werken! Win win.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Natalie: Uh… ’s nachts? Zonder gekheid, het zijn ultra lange dagen en ultra korte nachten de laatste tijd. Het doel is natuurlijk om zo snel mogelijk volledig over te gaan op Double Your Brand. 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Nadine: Drie dingen: 1) wie wij zijn, 2) onze drijfveer en 3) onze authenticiteit (sorry voor het cliché, maar het is écht zo en ik ga het zo uitleggen):

1) Wie kan er nou zeggen dat ze samen met hun tweelingzus (of -broer) de krachten hebben gebundeld om een bedrijf op te zetten? Allebei met onze eigen uiteenlopende werk- en levenservaring, en toch zo in harmonie. Samen zijn we een geolied team dat bergen verzet! 

2) Wat ons nogal schijnt te typeren is: grondig en niet tevreden met minder dan bovengemiddeld. Ik ben trots op deze trademark en het heeft ons gebracht waar we wilden zijn. Waar een wil is, is een weg!
3) Onze hele merkidentiteit ademt ‘Natalie en Nadine’: waar wij voor staan en waar wij warm voor lopen. We houden van zowel gedegenheid als happy vibes. Onze huisstijl kleuren zijn geïnspireerd op de natuur. Tijdens onze tropische reizen merkten we het kalmerende, ontstressende effect van natuur. Het palmboom-effect noemen we dit. Dit is waar elke hardwerkende ondernemer behoefte heeft, en is het gevoel we als merk willen overbrengen. Wij willen ze immers ontzorgen op het vlak van branding en marketing. Zodat ze één ding minder hebben om over na te denken, omdat wij dat al voor ze doen.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Natalie: Ja, toch wel. Het was best confronterend te merken hoeveel tijd we achteraf hebben ‘verspild’ omdat we door de tijd heen steeds tot nieuwe betere inzichten kwamen en weer van voor af aan begonnen een bepaald product te ontwikkelen. Helemaal verspild was die tijd ook weer niet, want we hebben ook veel leermomenten gehad. En het is natuurlijk inherent aan het feit dat we zowat alles zelf hebben willen ontdekken en ontwikkelen. Dat hoort bij ondernemen toch? Vallen en weer opstaan. Als je maar doorgaat. 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Nadine: Eigenlijk weinig. Alle keuzes onderweg zijn weloverwogen gemaakt en hebben vruchten opgeleverd. Soms bleek uit voortschrijdend inzicht dat een enkele keuze beter pas op een later moment gemaakt had kunnen worden. Of misschien ook niet. Om een voorbeeld te noemen: we zijn al in een heel pril stadium begonnen met het aannemen van klanten. Dit heeft onze opstartfase aan de ene kant wat vertraagd, maar heeft ons aan de andere kant veel geleerd. 

Wat is je toekomstvisie?

Natalie: Volgend jaar om deze tijd wil ik dit interview teruglezen en bedenken hoe Double Your Brand sindsdien gegroeid is en hoe we andere ondernemers hebben kunnen helpen ook te groeien. Vanuit een locatie aan de andere kant van de wereld. Ergens in een jungle of zo.

Nadine: Daar sluit ik me helemaal bij aan.

1 thought on “Double Your Brand

Comments are closed.