Esther Senders – Merkpositionering en design

Wie ben je?

Ik ben Esther Senders, 26, samenwonend met mijn aanstaande en twee katten. Ik ben een creatieve ondernemer met een liefde voor marketing, strategie en design. Dat is dan ook wat ik doe: Ambitieuze ondernemers helpen aan een look-en-feel voor hun onderneming die past bij hun ambities en prijzen. Ik zorg dat ze echt een MERK neerzetten – klanten betalen immers meer voor een merk.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Van jongs af aan bruiste ik altijd al van de creatieve passie, maar ik had nooit het juiste idee om daar mijn geld mee te verdienen, zonder het gevoel te hebben dat ik aan het overleven, in plaats van leven was.

Enkele jaren geleden werkte ik op het hoofdkantoor van een grote multinational als grafisch designer. Dit was een baan waar ik eerder nog niet van had durven dromen. Toch voelde ik me beperkt in mijn groei en creativiteit, waardoor mijn energie langzaam achteruit kroop. Ik kwam thuis te zitten met een burn-out en realiseerde me dat ik écht iets moest gaan doen waar mijn hart sneller van gaat kloppen

Na een jaar van herstel maakte ik een van de beste, engste, dapperste keuzes die ik tot nu toe heb gemaakt…Ik besloot de sprong in het diepe te nemen en mijn eigen bedrijf te beginnen. 

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Aan het einde van mijn burn-out voelde ik wél mijn vuurtje weer branden om creatief bezig te zijn, maar – ik weet bijna zeker – dat voor een baas gaan werken op dat moment voor een enorme terugval had kunnen zorgen. Mijn kunnen als ondernemer, en het managen van mijn energie werd op de proef gesteld. Iets waar ik vandaag de dag nog trots op ben dat dit zo goed heeft uitgepakt. Hier hoop ik andere – die er even doorheen zitten – dan ook mee te inspireren. 

De keus voor grafisch design was snel gemaakt. Dit is iets waar ik echt een passie voor heb – en ik geloof dat wanneer je ergens écht passie voor hebt, je er alles aan zal doen om je onderneming te laten slagen.

Echter startte ik de eerste maanden met een focus op startende ondernemers en hielp ik ze aan een modern logo design voor hun bedrijf. Deze doelgroep koos ik met name uit onzekerheid. Ik draaide direct leuke omzetten, maar moest hier ontzettend hard voor rennen.

Na ongeveer zes maanden realiseerde ik me dat het storm liep bij mijn bedrijf omdat mensen mijn designs maar al te graag wilde hebben. Ik was klaar met mezelf klein houden en startte een nieuw bedrijf, uiteraard in het vak wat ik het allerliefste doe: grafisch design en marketing.

Ik besloot een nieuw concept neer te zetten. Ik wilde meer gebruik kunnen maken van mijn kennis, en meer tijd kunnen investeren in een project om mooiere resultaten te behalen. En vooral te kiezen voor kwaliteit. Esthersenders.com was een feit.

Vandaag de dag heb ik mezelf gepositioneerd als branding expert. Als branding expert help ik ambitieuze ondernemers, die op het punt staan van een doorbraak, net dat stapje verder. Door middel van strategische sessies werk ik naar de kernboodschap van een merk en maak ik een vertaalslag naar een bijbehorend design. Ik zorg ervoor dat de designs matchen met het niveau waarop mijn klanten ondernemen, dat de prijs van hun diensten klopt bij de uitstraling van het bedrijf, en dat ze een consistente boodschap naar buiten dragen.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Doen wat ik echt leuk vind zorgt ervoor dat ik vaak bezig ben met mijn onderneming. Toch waak ik ervoor dat ik niet wéér te veel van mezelf ga vragen. Ik heb dan ook mijn vrijdag ingeroosterd als ‘niet-werkdag’. Dit staat ook in mijn e-mail handtekening en geeft me de mogelijkheid om op vrijdag ochtend naar de Power yoga te gaan, en in de middag dat te doen waar ik zin in heb. Iets wat er anders bij inschiet, en me echt helpt te ontspannen.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Ondanks dat ik niet overal zo zelfverzekerd over ben, durf ik wel te zeggen dat ik in de wildgroei van designers écht kwaliteit en professionele designs lever, waar klanten écht een zelfvertrouwen boost van krijgen. 

Mijn designs zijn dan ook meestal voor 95% goed bij het eerste voorstel, dit komt doordat ik de tijd neem om iemand zijn of haar bedrijf en persoonlijkheid te leren kennen. Ik graaf naar de kern doormiddel van de juiste vragen te stellen. Dit maakt het dat je niet alleen een tof design hebt, maar na een traject ook een stuk helderder hebt waar je wil staan, en hoe je jouw onderneming wil positioneren ten opzichte van de concurrent. Ik zie de ambitie vaak groeien gedurende het proces, dit is zo mooi!

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

De kracht van een goed sales gesprek kunnen voeren. Door dat ik met mijn eerste onderneming véél te laag geprijsd was, was het voor klanten een ‘no-brainer’ om met mij aan de slag te gaan. Toen ik mijn prijzen dan ook omhoog deed, kwam ik erachter hoe belangrijk sales is. Sales is ALLES in een onderneming, als je jezelf niet kan verkopen, ga je een zware tijd tegemoet. Ik doe er nu dus alles aan om in een gesprek het alsnog een ‘no-brainer’ te maken. En dit hoeft ook helemaal geen vervelend proces te zijn voor mezelf en de klant!

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik had graag meteen voor kwaliteit i.p.v kwantiteit willen kiezen. Trajecten waren in het begin moeilijk te managen waardoor ik zelf veel stress ervaarde, ook had ik klanten ook meteen de aandacht willen geven die ik ze nu geef. Nu weet ik dat die aandacht aan klanten besteden met een uitgebreide intake en live moment me ook JUIST tijd oplevert. Trajecten verlopen hierdoor juist soepeler, en ik kan mijn voorstellen veel gerichter maken.

Wat is je toekomstvisie?

Ik ben voorstander van focus en wil ik er eerst voor zorgen dat esthersenders.com nóg sterker staat. Ik meer ambitieuze ondernemers mag gaan helpen aan mooie huisstijlen, e-books en andere marketing uitingen, en kan helpen hun merk krachtiger te positioneren. 

Ook ben ik bezig met een Merkpositionering academy voor een pasief inkomen. Het doel is om 2021 met mijn onderneming de 6-figures omzet te behalen, en ik geloof er ook echt in dat dit gaat lukken. 
Wel heb ik nog altijd de droom om een tweede product-based bedrijf op te richten, een product uitbrengen met mijn eigen designs erop lijkt me zo tof, en weer een compleet nieuwe uitdaging. Ik ben dan ook dol op het ondernemen!

Contactpersoon: Esther Senders
Onderneming: Esther Senders  – Merkpositionering en design
Website: www.esthersenders.com