Contactpersoon: Nalinie Somar
Onderneming: EZPC Privacy Consultancy
Website: www.ezpc-privacy.nl
Wie ben je?
Ik ben Nalinie Somar, privacy-adviseur en eigenaar van EZPC (Eazy Privacy Consultancy). Ik ben een heel kalm en spiritueel persoon en heb niet veel nodig om gelukkig te zijn. Ik woon al 13 jaar samen met mijn partner, Ruben. Wij houden van zon, gezelligheid en verre reizen.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Ik heb rechten gestudeerd en ik werk sinds mijn 16e al binnen het juridische vakgebied. Ik heb gewerkt op advocatenkantoren, rechtsbijstandsverzekeraars en bij de rechtbank in Den Haag. Voordat ik voor mezelf begon werkte ik als juridisch adviseur en privacy-officer bij een waterschap in Rotterdam. Daar werk ik nu nog steeds, het ondernemen doe ik er dus naast.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Ondernemen was al lang mijn droom, maar wat ik dan precies zou gaan doen wist ik tot voor kort niet echt. Als algemeen juridisch adviseur ben je er 1 van vele duizenden en dus wordt het lastig om je echt te onderscheiden. Toen kwam DE privacywetgeving, de AVG en ineens moesten alle overheden en bedrijven er wat mee. Van deze wet zijn ondernemers verplicht hun privacyzaken op orde te hebben en dat ook actief aan hun klanten te kunnen laten zien. Voldoe je er niet aan, dan riskeer je een boete! Er waren toen maar weinig specialisten op dat gebied.
De regelgeving was nieuw, onbekend en heel spannend. Dat triggerde mijn interesse. Ik zag aan de andere kant dat er te weinig voorlichting was en dat vooral de kleinere ondernemers erg veel frustratie voelden rondom die wetgeving. Ze weten gewoonweg niet hoe ze ermee om moeten gaan en waar ze überhaupt moeten beginnen. Ik wil die ondernemers uit de brand helpen en ervoor zorgen dat zij gewoon weer lekker kunnen ondernemen, zonder zich al te veel druk te maken om de AVG regels en alles wat daaruit voortvloeit.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Ondernemen in dit vakgebied is echt mijn passie en ik doe dat dus met ontzettend veel plezier. Doordeweeks gaat hierdoor elke vrije minuut die ik heb, naar mijn bedrijf. Omdat ik daarnaast nog 36 uur per week in loondienst werk, is het lastig te combineren met andere dingen, maar ik probeer sowieso elke dag wat tijd vrij te maken om mezelf rust te gunnen, leuke dingen te doen met mijn partner, lekker een boek te lezen of een wandeling te maken. Gelukkig krijg ik thuis voldoende steun en ruimte om de meeste tijd ook echt in mezelf en in mijn bedrijf te steken. Dat is zo waardevol.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Mijn aanpak hierin is uniek, omdat ik sta voor een persoonlijke aanpak, heel praktisch met de klanten meedenk en met name de lastige regels en wetten in duidelijke taal kan uitleggen. Het resultaat is dat mijn klanten privacy op een leuke en luchtige manier in hun bedrijf kunnen integreren en ook precies weten wat ze wel mogen en wat anders moet, zonder elke keer de wet in te duiken. Maar privacy draait natuurlijk ook om vertrouwen. Heb je dat als onderneming op orde, dan kun je tegen je klanten zeggen dat zij hun gegevens gerust aan jou kunnen toevertrouwen. Je bouwt hiermee aan waardevolle, next-level klantvertrouwen en zo kunnen ondernemers dat ook uitdragen in hun bedrijfsvisie. Er zijn nu te weinig ondernemers die dat actief doen. Wat levert het op? Loyale en tevreden klanten!
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Ja, zeker! Eigenlijk bijna alles! In het begin dacht ik dat ik het allemaal wel alleen kon. Maar ik merkte dat mijn ongeduld en perfectionisme mij ernstig in de weg zou gaan lopen. Gelukkig heb ik een goede coach die mij gemotiveerd houdt en vooral ook op het juiste pad. Ook had ik niet verwacht dat er zoveel tijd zou gaan zitten in marketing, branding, sales, ontdekken wie je ideale klant is en wat die klant precies nodig heeft.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Ik zou veel eerder beginnen! Ik heb het te lang uitgesteld omdat ik nog zoveel dingen eerst moest afronden van mezelf. Dat was, achteraf gezien, dikke onzin. Want ondernemen is gewoon op elk punt leren, oefenen, vallen, opstaan. Het is gewoon een kwestie van doen en zien hoe het gaat.
Wat is je toekomstvisie?
Privacy wordt in de toekomst steeds belangrijker, omdat ook meer en meer van ons leven digitaal gaat. We zijn ervan afhankelijk. We willen graag nog leuke momenten met elkaar delen via Facebook of Insta of via sociale kanalen onze potentiële klanten bereiken. Maar dat betekent ook dat grotere bedrijven en overheden steeds meer data van ons in huis hebben en wie weet wat ze daar allemaal mee doen of bij wie dat terecht komt? Zulke instanties kunnen met die data enorm veel invloed uitoefenen op ons dagelijks leven en dat kun je alleen inperken als we privacy met zijn allen ook echt als kernwaarde gaan beschouwen.
Foto: Iep Bergsma