Gea Simons.nl

Gea Simons.nl

3 dingen die je moet weten als je met een virtueel assistent gaat werken

Als je als onderneemster groeit, dan kom je op een gegeven moment op het punt dat je het niet meer alleen kan en wil doen. Ook jouw dag bevat maar 24 uur. En naast jouw onderneming runnen heb je wel meer te doen. Dan is de hulp inschakelen van een VA een eerste volgende stap. Ik zie echter de samenwerking met een VA nog wel eens fout gaat, en dat is heel jammer en onnodig. Daarom deel ik in dit blog de 3 dingen die je moet weten als je met een VA gaat werken.

Een virtueel assistent is geen alleskunner
Het zou natuurlijk heel mooi zijn als je één persoon kunt inhuren voor alle taken binnen je bedrijf die je zelf niet meer wilt uitvoeren. Omdat het beroep virtueel assistent zo breed is, en ook eigenlijk vrij onduidelijk is wat een VA nu eigenlijk echt doet, heerst de gedachte dat een virtueel assistent voor alles in te schakelen is. Van e-mail tot sociale media, van website aanpassen tot e-mailmarketing, een virtueel assistent is toch van alle markten thuis?

Laat ik dit in ieder geval uit de weg helpen, een VA is geen alleskunner. Niemand kan alles weten, laat staan alles perfect uitvoeren. Elke virtueel assistent heeft haar (of zijn) eigen expertise (of zouden die in ieder geval moeten hebben). Vergelijk het met de bakker. Een bakker bakt brood en maakt taarten, maar voor een mooie tafel ga je naar de meubelmaker en niet naar de bakker. Zo is het ook met een VA.

Wil je dus meerdere dingen uit handen gaan geven? Maak voor jezelf een lijst van dingen die je uit handen wil geven en ga dan op zoek naar meerdere personen die je elk vanuit hun eigen expertise kunnen helpen. Daarmee haal je het beste uit jouw team naar boven en weet je zeker dat jij het beste geholpen wordt.

Een virtueel assistent heeft jouw aansturing nodig
De verwachting van werken met een VA ligt vaak hoog (te hoog misschien wel). Je hebt klussen, die gooi je lekker over de schutting en de VA zorgt dat het goed komt. De realiteit is echter vaak dat een virtueel assistent jouw aansturing nodig heeft. Waarbij er in ieder geval een duidelijke uitleg moet zitten bij wat je wil dat ze doen. Zeker in de eerste maanden van jullie samenwerking, waarin de virtueel assistent jou en je bedrijf moet leren kennen, zul je hier tijd in moeten investeren.

Wees ook duidelijk in wat je van iemand verwacht, al bij de kennismaking. Spreek duidelijk je wensen uit en vraag naar de ervaring hiermee. Je kunt ook een praktijkvoorbeeld aandragen en vragen hoe zij (of hij) dit zou oplossen of aanpakken. Zo kun je van te voren al kijken of jullie samen een match zijn.

Geef de virtueel assistent de ruimte om te leren
Als je iemand vraagt je te helpen, en het haar (of zijn) expertise is, verwacht je dat het meteen perfect gaat. Anders kun je het wel net zo goed zelf doen. En natuurlijk moet alles zo goed mogelijk worden gedaan, daarvoor huur je iemand ook in. Maar wees eens eerlijk, liep bij jou ook alles vlekkeloos? Hoe vaak heb je achteraf nog schrijffouten verbeterd of een aanpassing in een funnel moeten doen omdat het niet goed ging? Bij mij was dat zeker zo.

Fouten maken is niet erg, daar leer je van. Daar leert dus degene die jou helpt ook van. Niemand is perfect, fouten maken is menselijk. Zolang er maar van deze fouten wordt geleerd en ze weer netjes hersteld worden, dan komt het echt wel goed.

En heus, het is echt niet zo dat je er van uit moet gaan dat een virtueel assistent in het begin fouten gaat maken. Maar ook op andere vlakken zal jouw VA moeten leren. Niet iedere ondernemer of onderneming is hetzelfde. En zelf al is jouw website opgebouwd in WordPress met Divi, dan is jouw website nog steeds niet hetzelfde als mijn website bijvoorbeeld. En dat is niet alleen met je website zo. Geef jouw virtueel assistent dan ook de ruimte om te leren en zo jou en jouw bedrijf beter te leren kennen.

Uit handen geven kan eng zijn….
Ik weet hoe eng het kan zijn om jouw bedrijf (jouw kindje) in de handen van iemand anders te geven. Ik heb hiervoor ook echt over een enorme drempel moeten stappen. Maar wat ben ik blij dat ik de keuze heb gemaakt om hulp in te schakelen. Ik heb nu een team van 12 geweldige dames die met mij mijn klanten helpen. Ook heb ik inmiddels vanuit mijn eigen bedrijf werk uit handen gegeven waardoor ik meer tijd overhoud voor klanten en voor sales. Dat laatste was bij mij echt een ondergeschoven kindje. En zo aan het einde van het jaar, waarin ik bezig ben met de plannen en planning van het nieuwe jaar, ben ik ook al bezig met het maken van een lijst van werkzaamheden die ik komend jaar ook uit handen ga geven.

Meer weten over werken met een VA?
Ik kan mij voorstellen dat je nog veel vragen hebt over werken met een VA (of liever nog een team ;)). Ik denk hierin met alle liefde met je mee. Dus stuur mij gerust een mail en blijf vooral niet zitten met je vragen!

Liefs,

Gea Simons
Technisch Business Expert
geasimons.nl

contact@geasimons.nl