Grafisch ontwerpstudio – Stephanie Gijsen

Contactpersoon: Stephanie Gijsen @designbysteef
Onderneming: Grafisch ontwerpstudio – Stephanie Gijsen
Website: www.stephaniegijsen.nl

Wie ben je?

Aangenaam! Ik ben Stephanie Gijsen, grafisch ontwerper.  Ik woon samen met mijn vriend Jelle in Leiden. Samen genieten we van het maken van mooie reizen (zoals de mooie natuur in Amerika of even een weekje naar de zon om bij te tanken op een ligbedje). Als er maar veel gelachen wordt en wij kunnen genieten van de mooie dingen die op ons pad komen. Kenmerkend aan mij is zeker mijn lach, die hoort iedereen al van een paar meter afstand ;-). Lekker op de bank met een goed boek/tijdschrift of een Netflix serie (waarvan je altijd nog even de volgende aflevering wil zien) geeft mij ook een moment van ontspanning. 

Sinds 2,5 jaar ben ik zelfstandig grafisch ontwerper. Geen dag is hetzelfde en door het leuke klantencontact en door netwerkbijeenkomsten on-/offline voel ik mij nooit alleen. 

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Ik heb altijd al het gevoel gehad als kind dat ik iets creatiefs wilde doen. Ik droomde ervan om naar de toneelschool of de kunstacademie te gaan. Na een paar jaar jeugdtheater merkte ik dat in het middelpunt staan niet helemaal mijn ding was. Daarom heb ik na de MAVO een vooropleiding gevolgd aan de kunstacademie in Maastricht. Daar ontdekte ik dat toegepaste kunst het beste bij me past. 

Eerst heb ik de opleiding op het Grafisch Lyceum te Utrecht afgerond in de afstudeerrichting styling. Daarna ben ik naar kunstacademie gegaan, de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) voor grafisch ontwerp. 

Na mijn studie vond ik het belangrijk om zoveel mogelijk verschillende ervaringen op te doen. Zo heb ik gewerkt voor bedrijven als McKinsey & Company, Twynstra Guddde en Cushman & Wakefield, maar ook voor verschillende reclamebureaus. Hierdoor heb ik veel verschillende facetten van het ontwerpen geleerd zoals o.a. het maken van tijdschriften, personeelsbladen, pitches, huisstijlen, PowerPointpresentatie, infographics, advertenties en nog veel meer mooie projecten.

In augustus 217 ben ik mijn eigen bedrijf gestart: Grafisch ontwerpstudio – Stephanie Gijsen. Vervolgens heb ik in januari 2019 mijn toenmalige baan opgezegd om mij fulltime te kunnen storten op het ondernemerschap.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Door bij verschillende bedrijven gewerkt te hebben, heb ik mijn kracht gevonden in mijn eigen stijl van ontwerpen en werken. Ik luister goed naar de klant, zodat ik hem/haar goed kan adviseren en zijn/haar dienst/product op de juiste manier neer kan zetten.

Ik haal veel plezier uit het werken met harde tijdslijnen, een deadline. Zodoende kan ik in de tijd die er is het verschil maken en de klant voorzien van een mooi ontwerp. Ook het ontwerpen van huisstijlen en de gehele branding eromheen doe ik met heel veel plezier en toewijding. Ik vind het belangrijk om eerst een gesprek te hebben met de klant om te begrijpen wat zijn/haar wens is, zodat ik hem/haar goed kan begeleiden en ontzorgen naar een mooi eindresultaat. 

De keuze om ‘eigen baas’ te zijn heeft mij meer vrijheid gegeven in het ontwerpen en daardoor voelt werken niet meer als iets wat moet maar iets wat mag.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Doordat ik mijn eigen agenda kan inplannen zijn mijn weken heel erg verschillend. Soms zitten er werkweken tussen van 50 à 60 uur inclusief het werken in de weekenden. Het blijft afhankelijk van de hoeveelheid opdrachten die er binnenkomen. Na een drukke periode probeer ik in de rustige weken mijzelf te ontwikkelen door bijvoorbeeld nieuwe concepten te bedenken. Door mijn creatieve beroep is ontwerpen niet alleen maar mijn werk maar ook echt een onderdeel van wie ik ben geworden. Als ik een dag heb die wat rustiger is zoek ik mijn ontspanning in fotograferen, musea bezoeken, boeken lezen, wandelen etc. Wat ik ook heerlijk vind om te doen is om met mijn laptop mijn administratie in een koffietentje bij te werken. Een andere omgeving stimuleert en soms raak ik aan de praat met andere ondernemers die daar ook zitten te werken.

Elke dag ziet er anders uit en dat maakt het ook zo leuk. Op maandag maak ik altijd een goeie planning en zorg ik ervoor dat er genoeg ruimte is voor ad-hoc opdrachten die eigenlijk altijd wel binnenkomen gedurende de week.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Als grafisch ontwerper onderscheid ik mij door mijn expertise ook in te zetten voor het professionele ontwerp en het straktrekken van PowerPoint slides. Ook vind ik het belangrijk om met de klant een goeie en strakke tijds- en verwachtingsplanning te maken. Zo weet de klant waar hij/zij aan toe is en weet men gelijk wat er in een bepaalde tijd wel en niet mogelijk is. Wat mij en mijn onderneming uniek maakt is mijn stijl van ontwerpen. Zo heeft iedere ontwerper heeft zijn/haar eigen herkenbaarheid en expertise.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Dat zijn de kleine dingen zoals administratie, uren bijhouden, factureren etc. In het begin denk je ‘prima te doen’ maar naar mate mijn bedrijf begon te groeien vergen deze handelingen ook steeds meer tijd.  Nu plan ik daar elke dag een half uur voor in, zodat het niet opstapelt en het ook leuk blijft om te doen.

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Tijdens de eerste netwerkbijeenkomsten die ik bezocht was het echt een gevecht in mijn hoofd. Ik had echt het gevoel dat ik beter bij het behang paste. Achteraf gezien had ik er met veel meer zelfvertrouwen willen staan en zou ik ook voor beginnende ondernemers willen zeggen: ‘Geloof in jezelf en je expertise’. In het begin had ik het steeds over mijn bedrijfje maar dat ‘je’ mag er ook in het begin wel af. Het is gewoon een bedrijf en daar mag je gewoon heel erg trots op zijn. 

Wat is je toekomstvisie?

Elk jaar rond november voer ik een evaluatiegesprekje met mijzelf: Vind ik het nog leuk? Gaat het nog goed? Wat zijn mijn doelen komend jaar? Waar leg ik de lat wat hoger? Wat wil ik anders doen? Waar heb ik van geleerd? Dit geeft mij de handvatten om mijn plannen voor het aankomende jaar tastbaar en realistisch te houden.

Het is nu mijn derde jaar als zelfstandig ondernemer en ik hoop dit nog heel lang te mogen blijven doen. Wie weet dat er nog eens een samenwerking in zit met andere professionals of dat ik zelfs iemand in dienst kan nemen om mijn bedrijf verder uit te breiden. Een verdere groei van mijn grafisch ontwerpstudio sluit ik dus niet uit. Het belangrijkste blijft toch dat mijn klanten tevreden zijn met mijn mooie ontwerpen en mijn professionele werkwijze. Ik werk nu echt volledig vanuit mijn eigen kracht en talent en dat hoop ik nog heel lang te mogen doen.