Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Werken aan de promotie van je bedrijf, acquisitie doen of ‘jezelf in de markt zetten’, het maakt allemaal onderdeel uit van het ondernemerschap. Dit betekent dat je jezelf goed kent, maar ook goed weet wie je potentiële klanten zijn. Om met je content een goede indruk te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je blijft hangen en ‘top of mind’ wordt, zodat ze jouw dienst overwegen wanneer ze die nodig hebben?

Stap 1: wie is je ideale klant?

Het antwoord op deze vraag is dan natuurlijk eerst: wie is dan de juiste doelgroep of wie is je ideale klant? Dit is een essentiële vraag voor elke contentstrategie en een vraag die je zou moeten kunnen beantwoorden voor jouw business. Door je doelgroep te analyseren, kom je er pas echt goed achter hoe je je diensten het beste kunt promoten. Dit betekent concreet dat je je ideale klant kunt beschrijven aan de hand van de volgende zestal onderwerpen:

Locatie gegevens: waar woont deze persoon (land, stad, provincie)?

Is je doelgroep lokaal, nationaal of internationaal? Belangrijk voor je communicatie om te weten, want de verschillen per regio en daarmee van je doelgroep kunnen nogal uiteenlopen. Iemand op het platteland heeft een andere leefomgeving en daarmee faciliteiten tot zijn of haar beschikking dan iemand in de stad. De locatie van je doelgroep bepaalt bijvoorbeeld ook of het loont om te investeren in lokaal flyeren of bijvoorbeeld je website te vertalen. 

Levensstijl: wat vindt men belangrijk in het leven. Do’s en dont’s?

De levensstijl laat vaak zien wat mensen belangrijk vinden. Handig om te weten, zodat jij zelf als ondernemer ook op de juiste plekken aanwezig bent. Ook om beter te begrijpen hoe ze in het leven staan, en waarom ze doen wat ze doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar sport, zoals de welbekende reclameborden langs de sportvelden. Maar ook naar hobby’s en andere vormen van tijdverdrijf. Wanneer je doelgroep de Happinez leest, is het een idee om te pitchen voor een artikel in dit blad. 

Werkomgeving: hoe ziet de werkomgeving eruit van je ideale klant? 

In welke branche of industrie werkt je doelgroep? Wat speelt er in die markt? Mensen vinden het fijn wanneer je de omgeving snapt waarin ze werken. Dat je dit laat zien in je communicatie verhoogt de betrokkenheid. Maar denk ook aan de netwerken waar ze lid van zijn of de events die ze bezoeken. Wees aanwezig daar waar je ideale klant ook is.

Werkinhoud: welke taken of opdrachten voert je ideale klant uit, en wat zijn de problemen, wensen en behoeften ten aanzien van die taken?

Wat zijn de dagelijkse bezigheden en wat zouden ze graag willen uitbesteden? Communicatie of administratie bijvoorbeeld. Of welke activiteiten zouden ze graag willen toevoegen om hun ambities te verwezenlijken, maar hebben ze jouw hulp bij nodig? Want: “no pains, no gains”. Als er geen probleem wordt ervaren, is het lastig om mensen in beweging te brengen. 

Communicatiegebruik: welke thema’s hebben de interesse en welke communicatiemiddelen hebben de voorkeur? 

Voordat de meeste mensen tot een koop overgaan zoeken ze vaak eerst naar informatie. Zeker bij duurdere producten of diensten. Handig om te weten welke zoekwoorden of zinnen ze hierbij gebruiken. De gratis tool www.keywordtool.io kan je hier bijvoorbeeld bij helpen. Ook is het belangrijk te weten hoe ze de media en welke kanalen ze precies gebruiken. Misschien vind jij Twitter niet leuk, maar je doelgroep wel. 

Klantreis: hoe ziet het aankoopproces eruit en wie zijn hier nog meer bij betrokken?

Wie is je doelgroep nu precies? Heb je het over een doelgroep of zijn er meerdere doelgroepen of zogenaamde ‘stakeholders’ in het spel. Als je bijvoorbeeld kinderen coacht dan heb je altijd te maken met de ouders of verzorgers van het kind. Of als je graag voor grotere MKB-organisaties werkt, spreken we vaak van de directieleden als beslissers, maar ook HR bijvoorbeeld als eindgebruiker. En misschien zijn er ook nog andere beïnvloeders in het proces zoals de secretaresse of de financieel adviseur. Belangrijk dus te weten wie er tijdens de aankoop betrokken zijn.

Stap 2: op zoek naar de unieke waarde van je dienstverlening

Of jouw ideale doelgroep ontvankelijk is voor jouw boodschap valt of staat natuurlijk met jouw unieke waarde.  Zoals in het begin van dit blog aangegeven, begint het ook met jou. Dat je jezelf goed kent en dat je je bewust bent van je kwaliteiten en waarden als ondernemer. De inhoud van je dienstverlening wordt namelijk voor een groot deel bepaald door je expertise op basis van je kennis en ervaring. Maar bijvoorbeeld ook je persoonlijkheid die in je communicatie en werkwijze terug te vinden is. Zo vind je de juiste mensen die te matchen zijn met het probleem dat juist jij kan oplossen. 

Stel jezelf daarom eens de volgende verdiepende vragen voor de boodschap(pen) om de juiste doelgroep te bereiken:

• Hoe verbetert jouw dienst het leven van deze mensen? Hoe maken jouw producten het leven leuker, gemakkelijker, veiliger, etc? 

• Wat is de meest belangrijke eigenschap van je dienst, en waarom? 

• Welk voordeel levert juist jouw dienst om het probleem van je ideale klant op te lossen?

En mocht je nog niet weten wie je ideale klant is, start dan met de doelgroep bij wie jij denkt dat je de meeste waarde kunt toevoegen met jouw expertise en ga aan de slag. Vervolgens kun je bijsturen waar nodig op basis van de ervaringen die je opdoet in de praktijk. 

Stap 3: Bereik je doelgroep met relevante boodschappen en consistente communicatie

Dus wanneer je weet wie jij als ondernemer bent en wie je doelgroep is, dan heb je de ultieme basis te pakken voor je communicatie en persoonlijke verhaal naar de markt. Zowel qua stijl als de inhoud van je boodschappen die je wilt gaan vertellen. Hoe je dit uitwerkt voor je contentstrategie, zodat je aansluit bij de wensen en behoeften van je doelgroep? Precies in een contentplan!

Een plan is een handige tool om alle relevante boodschappen voor verschillende sociale media en andere kanalen te verwerken. Maar ook om verschillende vormen te gebruiken die passen bij iedere fase in de klantreis. Maak je regelmatig gebruik van video voor je dienst, of ga je overtuigen met een monsterblog? Bij iedere fase passen weer andere contentvormen en contenttypen, dus handig als je dit in een overzicht verwerkt.

Aan de slag!

Wil je nu zelf met mij aan slag, om je contentplan te maken met de juiste content voor jouw doelgroep, zodat je:

  • met vertrouwen jezelf profileert
  • niet meer verlegen zit om content
  • een eigen herkenbare communicatiestijl ontwikkelt
  • precies kunt vertellen waarom juist voor jou te kiezen
  • …op consistente wijze jouw ideale klant bereikt.

Doe dan vanaf 19 mei mee met mijn workshopmodule ‘in 3 stappen je eigen contentplan maken’, inclusief een 1:1 krachtenanalyse!

Ik begin altijd eerst met een 1:1 krachtenanalyse om de juiste basis te leggen voor al je communicatie. Je leest er hier meer over. 

Liever eerst een kennismakingsgesprek? Dat kan natuurlijk ook en laat je gegevens achter via mijn website www.sandrastassar.nl

Sandra Stassar