Vind jij marketing ook zo’n lastig onderdeel van je bedrijf? Je voelt je overweldigd door die eeuwig groeiende to-do lijst en de dingen die je eigenlijk zou moeten doen. Je wordt onrustig van de 1001 keuzes en mogelijkheden en alle kansen die je laat liggen als je nu niet in actie komt. Marketing kost je altijd meer tijd dan je denkt en levert minder op dan je wilt.
Hoe zorg je dat marketing wél voor je gaat werken? En dat je het misschien zelfs leuk gaat vinden? 😉
Lees verder en ontdek hoe je marketing bewust inzet voor meer rust, plezier en resultaat.
Marketing hoeft niet zielloos te zijn
We zijn opgegroeid in een wereld vol reclame, spam, schreeuwerige advertenties en beïnvloedingstrucs. Een plek van zoveel mogelijk doen, willen, bereiken, zien en gezien worden. Zonder na te denken over consequenties voor de aarde, mens en dier. Deze marketingprincipes stammen uit de tijd dat de massaconsumptie opkwam en passen niet in de nieuwe, bewuste wereld. Dat mag anders. Zinvol en betekenisvol, met meer impact en rust in je hoofd, hart en ziel.
Zorg dat het klopt met wie jij bent
Hoe zorg je voor meer rust, plezier en resultaat in je marketing? Door het 100% op jouw manier te doen.
Dat klinkt simpel, maar is nog best lastig. Marketing gaat namelijk om veel meer dan alleen de kanalen die je inzet, de afbeeldingen die je gebruikt of de teksten die je schrijft. Marketing draait om jou. En daarvoor moet je naar binnen. Om zo de buitenkant kloppend te maken met de binnenkant.
- Maak helder waarom jouw bedrijf bestaat
Waarom ben jij ooit met je bedrijf begonnen? Wie wil je helpen? Wat wil je hiermee bereiken? Wat is de toegevoegde waarde hiervan, voor de wereld en voor jouw klant? Zorg dat je dit helder en krachtig kunt verwoorden. Dit is namelijk de basis van jouw marketing.
Oefening: pak pen en papier en schrijf je antwoorden op de bovenstaande vragen. Schrijf onder elk antwoord ‘waarom’ en beantwoord die waaromvraag net zolang tot je super concreet wordt.
- Breng marketing in lijn met je essentie
Zorg dat je marketing klopt met wie jij bent en wat je wil betekenen. Alleen dan ervaar je de zingeving en innerlijke rust waar je naar op zoek bent. Maak verbinding met wie jij bent en jouw hogere doel in het leven. Doe marketing niet alleen vanuit je hoofd, maar ook vanuit je hart en ziel. Ontdek wat hierin voor jou belangrijk is en hoe je dit in je marketing kan verweven.
Oefening: teken jouw ideale bedrijf. Ga lekker het bos in met een schetsboek en creatiemateriaal. Wandel in stilte en luister naar alles wat er is. Zoek een fijne plek en maak in stilte verbinding met jezelf. Bijvoorbeeld door te schrijven, te mediteren of gewoon even te liggen. Teken daarna jouw ideale bedrijf. Wat doe je? Wie zijn je klanten? Hoe ziet je dag eruit? Wat is jouw impact? Denk er vooral niet teveel over na en heb plezier in het creëren.
- Creëer content vanuit wat er al is
Bij marketing hoort content, of je nu wil of niet. Voor je social media, je blog, video’s of website. Gelukkig kun je het jezelf wel veel makkelijker maken dan je nu doet. Werk vanuit wat er al is, in plaats van telkens het wiel opnieuw uit te vinden. Schrijf een langer artikel en knip dat op in meerdere social media posts. Maak er een nieuwsbrief of video van.
Oefening: maak een mindmap van alle content die je al hebt. Denk ook eens verder dan je marketing: je salespage, producten, blogs of boeken die je leest, schrijfsels of schetsen die je maakt.
- Pak de regie over je social media en plan jezelf vrij
Zit jij ook veel langer op social media dan je wilt zonder dat je echt wat zinnigs doet? Dan is het tijd om de regie te pakken. Door je taken te batchen en social media vooruit in te plannen, bespaar je super veel tijd. Tijd die je overhoudt om online echt te verbinden en te netwerken. Begin met een keer per week vooruit plannen. Als je er handig in wordt, kun je dit ook eens per maand of zelfs per kwartaal doen. Hou ruimte over voor intuïtieve posts of als je gewoon zin hebt om iets te delen. Het gaat erom dat er een basis staat die doorloopt als jij er even niet bent.
Oefening: plan een vast moment in je week waarin je jouw social media posts voor die week schrijft en inplant.
Ervaar meer rust, plezier én resultaat
Ga jij aan de slag met deze oefeningen? Laat me vooral weten wat het je gebracht heeft. Ik gun je meer rust, plezier en resultaat in je marketing. Het kan echt!
Ik ben Linda Lebesque, oprichter van Silent Shift, de Conscious Marketing Academy. Na een lange reis van de corporate marketing wereld naar leven en ondernemen in mijn eigen ritme, voel ik eindelijk de rust waar ik zo naar verlangde. Met mijn cursussen en trajecten help ik bezielde ondernemers stil en betekenisvol te leven door marketing en social media bewust en duurzaam in te zetten. Zodat zij de wereld mooier maken met hun bedrijf, zonder zichzelf te verliezen.
Kijk op SilentShift.earth voor meer tools en inspiratie over stil en betekenisvol leven door bewuste marketing. Stap uit die wereld van sneller, meer en nooit genoeg.