Hoe kies ik een niche die bij mij past?

Veel ondernemers denken dat ze hun niche weten, dat ze weten wie hun ideale klant is. Terwijl als je ze vraagt wat hen niche is, komt het er eigenlijk op neer dat iedereen hun klant is. Het is heel belangrijk dat jij weet wat je niche is, zodat jij specifiek je marketing hierop kunt gaan richten. Wat een niche is en hoe je die het beste kunt kiezen, vertel ik in dit blog.

Wat is een niche?

Een niche is een specifiek deel van een markt waar een product en/of dienst onder vallen. Een niche ontstaat wanneer je als ondernemer een mogelijkheid ziet om je te specialiseren op een specifieke markt. Wanneer je ontdekt dat er vanaf een bepaalde doelgroep een specifieke vraag is, dan kan je hier als ondernemer op inspelen. 

Nichemarkten kennen vaak minder concurrentie dan de hoofdmarkt. Er zijn zelfs niches waar er maar één aanbieder is.

De voordelen van een Niche

Een niche is dus eigenlijk letterlijk keuzes maken, waar ga jij je wel op richten en waar niet. Het kiezen van een niche brengt zo zijn voordelen met zich mee. Hieronder benoemen we een aantal van deze voordelen.

  1. Je valt veel meer op en klanten weten jou te vinden.

Hoe kleiner je niche, hoe duidelijker je kunt communiceren met je klant. Je zet jezelf echt neer als de expert in je vakgebied. De klant heeft een specifiek probleem en jij bent daarvoor de oplossing. Als je duidelijk bent in wat je doet en wat je aanbiedt, dan zal de klant ook sneller naar jou toekomen.

  1. Je kunt beter en meer gericht marketing toepassen

Hoe specifieker je bent, hoe gemakkelijker jij je marketing boodschap daarop kunt afstemmen. Je kunt daardoor veel betere teksten schrijven, waarin je echt je klant aanspreekt. Je kunt daardoor betere social media posts maken, betere website teksten en betere advertentie teksten. Zo bespaar je ook nog eens een hoop geld in je advertentie budget.

  1. Je trekt de juiste klanten aan

Hoe breder je doelgroep, hoe onduidelijker je communicatie zal zijn. Als je niet kiest voor een specifieke doelgroep/niche dan richt jij je op te veel mensen. Als je kiest voor iedereen, dan kies je eigenlijk voor niemand. Als jij een keuze maakt, dan zal de klant ook sneller de keuze maken voor jou.

Leuk zo’n niche, maar wat nu? 

3 WAARDEVOLLE TIPS OM JE NICHE TE KIEZEN

  1. STEL JEZELF DE GOEDE VRAGEN

Een eerste waardevolle tip, die zo simpel lijkt. De realiteit blijkt anders en zo kan het stellen van goede vragen aan jezelf nog best ingewikkeld zijn. Wanneer je de vragen stelt als: ‘Waar ben ik goed in?, ‘Wat is het probleem van je klant, ‘Wat maakt het dat klanten naar jou toe komen?’ en ‘Waar word je door gevraagd?’ is de kans groter dat je met de antwoorden erop sneller bij een diepere betekenis komt. En die is nodig om je uber niche te bepalen!

  1. START KLEIN GROEI GROOT

Het is goed om in je achterhoofd te houden dat je voor een goedlopende zaak maar 100 klanten nodig hebt. Wees je dus bewust van het feit dat je best kunt starten met een kleine doelgroep. Hierbij is het wel ontzettend belangrijk dat jouw boodschap juist groot en allesbepalend is. Het is namelijk het startschot van de conversatie met jouw toekomstige klant. 

  1. TEST JE BOODSCHAP IN JE VRIENDENKRING

Als jij je verhaal vertelt in je vriendenkring, in je eigen netwerk en actief op social media zul je vast en zeker voldoende feedback gaan ontvangen. Welke reacties krijg je en waarop specifiek? Mega leerzaam om op deze manier erachter te komen of je nog verder naar die uber niche kunt toewerken. 

Wil jij nog méér onderneem tips en heb je hulp nodig bij het opstellen van opstellen van doelen zodat jouw bedrijf echt kan gaan groeien? Ga dan naar onze website!

https://masteryourbusinessmoves.nl

Wil je liever direct even sparren over jouw business? Stuur ons vooral een DM op Instagram. Super leuk om samen in gesprek te gaan.

https://www.instagram.com/masteryourbusinessmoves.nl/