Hoe zorg je ervoor dat mannen je als vrouw serieus nemen in een mannenwereld?

Een diamant. Meestal verwerkt in een verlovings- of trouwring of juist in een jubileumsieraad zoals een mooie ketting. Diamanten worden vaak gedragen door vrouwen, en mannen kiezen ze uit en geven het als cadeau. Vrouwen moeten het mooi vinden, maar het zijn de mannen die bepalen. Zowel welke diamant en hoeveel het mag kosten als de mannelijke diamantair die hem helpt. Het zijn bijna alleen maar mannen in deze gesloten diamantwereld. Hoe overleef je als vrouw in een mannenwereld die gericht is op vrouwen?

Ik ben inmiddels 5 jaar actief in de diamantwereld en ik heb daarvoor altijd vanaf de zijlijn meegekeken naar mijn man die twee generaties aan diamantairs voor zich heeft gehad. Ik had nooit bedacht, ondanks dat ik opgegroeid ben in de diamantenhoofdstad van de wereld, dat ik ooit in de diamantwereld terecht zou komen. Een aantal jaren terug viel het kwartje toen ik door een goede vriend werd gevraagd mee te helpen bij het kiezen van het juiste diamantensieraad voor zijn aanstaande verloofde. Ik vond het fantastisch om te doen en ik merkte dat ik als vrouw veel beter wist welke diamanten en vormen je samen moet combineren om tot de mooiste ring te komen. Een ring die elke vrouw wil. Toen begon het te kriebelen… Al die mannen in dit wereldje, maar niemand snapt toch een vrouw beter dan een vrouw?

Vallen en weer opstaan

Toen de keuze was gemaakt, bleek het een hele logische keuze te zijn. Mijn broer heeft zijn eigen diamantmijnen in Sierra Leone en Liberia van de zeldzame gele Zimmi diamanten. Alles viel op zijn plek, maar ik stond aan het begin van een moeilijk pad. Niet alleen omdat ik in een mannenwereld stapte, maar ook omdat ik via mijn eigen man deze wereld binnen stapte. Niemand neemt je dan serieus. Ik heb mezelf keihard moeten bewijzen voordat ik het respect kreeg wat ik nu heb. Nu nemen ze mij serieus en hebben ze vooral veel belangstelling voor hoe ik social media inzet. Ik leer hen dus nieuwe dingen en leer hen op een nieuwe manier naar de diamantwereld te kijken. Bijvoorbeeld dat klanten tegenwoordig graag het verhaal achter de diamanten willen weten, van A tot Z. Dit doe ik met mijn eigen sieradenmerk, maar ik merk dat hier ook veel interesse naar uitgaat van mijn collega’s. 

Weten wat vrouwen willen

De diamantwereld is niet alleen een mannenwereld, maar ook een gesloten wereld. Je moet echt connecties hebben als je er wilt werken. Die had ik gelukkig wel via mijn man, maar het continu bewijzen van mezelf heeft me veel energie gekost. En dat frustreerde mij, omdat ik juist als vrouw weet wat de drager van een diamantensieraad (vaak een vrouw) wil. Hierdoor kom ik vaak op ideeën van het matchen van specifieke diamanten, vormen en goud- of zilversoorten waar mijn collega’s niet op komen. Deze vrouwelijke kijk op diamantensieraden en het hebben van onze eigen diamantmijnen, waarmee we de weg van de diamant van de mijnen naar een juweel kunnen aantonen, maken mij en mijn sieraden uniek. Hierdoor kan ik echt een extra stap zetten om de mooiste sieraden voor vrouwen te maken én voor elk budget. Tevens mijn klant deel uitmaken van het hele traject van het design tot aan het eindjuweel. Dit doen vaak door middel van Whatsapp en het sturen van video’s. Zo houden we de klant echt betrokken!

Het was een lange en zware weg, maar ik ben onwijs blij waar ik nu sta met Noble Fine Jewellery en ons goede werk voor Zimmi Diamond. Er zijn nog heel veel hobbels en obstakels voor me, maar net zoals ik afgelopen jaren heb gedaan, vind ik wel weer een manier om deze te overbruggen!

Dit artikel is geschreven door Ilana Brandwain. Eigenaresse en oprichtster van het sieradenmerk Noble Fine Jewellery en co-founder van het platform Zimmi Diamond. 

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!