Houd het simpel

Zo’n goede actie stond er in je artikel!  Het punt dat je aan je lezer wilde leren was zó waar. Nuttig ook. Je dacht de lezer te lokken naar je website. Maar toch.. 

Haakt de lezer van jouw nieuwsbrief of blog snel af?Hoe is jouw eígen leesgedrag? Lastige teksten, moeilijke zinnen. Wat wil de schrijver van jou?

Hoppa, je stopt in de eerste minuut al met lezen. Teksten moeten eenvoudig te lezen zijn. Zo simpel is het!

Teveel informatie in brieven

Krijg je ook met regelmaat van die lastig opgestelde brieven en informatie? Je vraagt je af wat je met die post moet? Meestal stop je al in de eerste minuut met lezen. Dat is niet zo erg bij nieuwsbrieven. 

Bij teksten van (semi) overheid of bedrijven wordt het een ander verhaal. Vaak zit in zo’n brief een adder onder het gras, niet eens gemeen bedoeld. Hun brief bevat veel overbodige informatie. Die grote lading informatie zorgt ervoor dat je niet weet wat belangrijk is. Meestal staat pas aan het einde van de brief bijvoorbeeld dat je moet betalen. 

Dát je actie moet ondernemen staat er vaak niet eens. Of die actie wordt in lastige taal verpakt. 

Bijvoorbeeld: ‘U krijgt een dwangsom…’. Er wordt gewoon een boete bedoeld.

Teksten moeten helder geschreven worden. Duidelijk, kort en krachtig. Dat is mijn zienswijze. 

Duidelijk schrijven levert jouw bedrijf wat op

Het is niet alleen heel handig voor de lezer. Er zijn nu eenmaal lezers die moeite hebben met taal en tekst. Ongeveer 2 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen en schrijven.

Duidelijke tekst is ook handig voor de bedrijven als schrijver zelf. Of voor de gemeente, het waterschap en de energieleverancier. Wat is de winst van een duidelijke tekst? Je krijgt minder vragen en telefoontjes erover. Dat levert je tijdswinst op. Als jouw brief begrepen wordt, gaan lezers sneller over tot actie. Als jouw brief begrepen wordt en aantrekkelijk is, kopen lezers eerder jouw product of dienst.

Win-win toch? 

Je wilt dat de lezer wat met jouw schrijven doet

Het is mijn passie om taal en tekst naar een begrijpelijk niveau te herschrijven. Een taalniveau dat bijna iedereen in onze samenleving begrijpt. Dit taalniveau heet B1-niveau. Ook voor jou als ondernemer doet het ertoe! Je wil namelijk dat je nieuwsbrief gelezen wordt. Je wil ook dat de lezer er daarna wat mee doet. De zogenaamde ‘Call-to-action’ in marketingtaal. Die moet je toevoegen, helder en duidelijk.

Schrijf wat je lezer moet doen

Ik adviseer je om de kern van je boodschap bovenaan te schrijven. Gebruik daarbij eenvoudige taal. Natuurlijk is dit geen peutertaal, begrijp me goed. Een lastig woord of een vakterm die echt nodig is, moet je dan even omschrijven. Werk daarna kort je boodschap uit. Sluit af met datgene wat je lezer moet doen. Bijvoorbeeld: Klik op de link hieronder  of: Klik op de knop hieronder. Je komt dan in mijn agenda. Hier reserveer je jouw afspraak. 

Heb je daar een vooroordeel over?

‘Dan kan ik mijn dienst of product niet meer met enthousiasme en ‘verve’ zetten!’  Nee hoor, ook dan nog gebruik je gloedvolle woorden, forse woorden, gezellige woorden of woorden waaruit blijkt dat je ervaring hebt. Daarmee overtuig je!

‘Het komt dom over als ik eenvoudige taal gebruik!’

Dat blijkt niet waar te zijn. Onderzoeken tonen intussen dat academisch geschoolde mensen het heerlijk vinden om een stuk tekst zó weg te kunnen lezen. Hoe minder inspanning het lezen kost, hoe fijner men het vindt. 

Hoog IQ, laag IQ, veel leesvaardigheid, minder leesvaardigheid; het doet er niet toe. Eenvoudige teksten voor iedereen. Het levert meer goede acties op en minder gedoe!

Heb je daarbij hulp nodig?

Ik ben Judith Quaak van Qualitekst. Ik neem het graag van je over!

Taal en tekst mooi en aantrekkelijk maken; daar word ik blij van! Simpel en goed leesbaar.

Bij mijn werkzaamheden horen ook redactiewerk en het screenen van je website.

Judith Quaak 

https://www.linkedin.com/in/judith-quaak-2a4382173/

Home