I am Groots

Contactpersoon: Ciska van Grootveld
Onderneming: I am Groots
Website: www.iamgroots.com

Wie ben je?

Ik ben Ciska, 32 en sinds 4 jaar ondernemer. Met I am Groots begeleid ik ondernemers die een goedlopend en winstgevend bedrijf willen met een consistente stroom aan klanten. Een succesvol bedrijf is geen toeval, dat heb ik zelf the hard way geleerd ;).

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen? Voordat ik ondernemer werd, werkte ik jarenlang in loondienst. Na mijn studie Communicatie Management kwam ik terecht op de marketingafdeling van een hele grote internationale retailer. Daar kwam ook mijn modehart aan zijn trekken.

Na een aantal jaren paste dat niet helemaal meer, en ben ik overgestapt naar de Learning & Development afdeling van dezelfde holding. Daar werkte ik mee aan de ontwikkeling van leiderschap en talent van jonge high potentials. Daar ontdekte ik hoe enorm interessant ik ook ‘de mens’ en de menselijke psyche vindt.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

In 2015 (en de jaren daarvoor) werkte ik hard, reisde ik veel voor mijn werk, was ik ons huis aan het verbouwen met mijn vriend en deed ik een studie Modestyling. Op een gegeven moment was dat te veel en trok mijn lichaam de stekker eruit. Ik was overspannen. Doordat ik gedwongen werd om stil te staan en dingen anders te doen, ben ik veel gaan nadenken; Wat wil ik nou eigenlijk? En toen ontdekte ik dat ik mijn baan wel heel erg leuk vond, maar de context eigenlijk helemaal niet bij mij paste. Ik wilde vrijheid, zelf bepalen wat en wanneer ik doe en wat ik denk dat goed is. Ik vond het altijd al best lastig om me te voegen in loondienst, en toch had ik nooit nagedacht over het ondernemerschap. Maar dat was wel HET moment om de sprong te wagen.

Ik startte I am Groots toen met de insteek om anderen ook te helpen bij die grote vraag; Wat wil ik nu eigenlijk echt? Over de jaren is dat uitgegroeid en ontwikkeld in wat het nu is; een geweldig en goedlopend bedrijf waarmee ik andere ondernemers mag helpen groeien met hun bedrijf en hun gave!

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Voor mij is dat niet zo ingewikkeld. Voor mij is mijn leven en werk 1 en het loopt door elkaar heen. Ik werk heel intuïtief, dus ik doe de dingen op het moment dat ik er zin in heb of inspiratie voor voel. Dat kan dus ook gerust op een dag in het weekend zijn of ’s avonds, maar natuurlijk ook gewoon op maandagochtend. Ik werk niet meer dan 25/30 uur per week. Dat kan gelukkig ook, omdat ik een aantal jaren geleden mijn businessmodel heb aangepast aan hoe ik wil leven en werken. Ik heb veel vrijheid en me-time nodig, en het voelt heerlijk als ik niet de hele dag allemaal afspraken heb en van alles ‘moet’.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Natuurlijk begint dat bij mij. Mijn grote kracht is om dingen heel concreet en helder te maken. Dat is ook precies waar ik veel ondernemers fouten zie maken; een vage of abstracte boodschap. We zijn als ondernemer geneigd om vooral veel te vertellen over WAT we doen, terwijl een klant bij ons komt om een probleem op te lossen of een behoefte te vervullen. Als voorbeeld; “Ondernemers helpen ondernemen vanuit hun why’ of ‘vrouwen helpen meer zelfliefde te ervaren’ is dus niet een sterke boodschap. Er is niemand die ’s nachts wakker ligt en denkt; “Oh jee, mijn probleem is dat ik niet onderneem vanuit mijn why!’. Nee, jouw klant beleeft iets heel anders. Dat vergeten we nogal eens als ondernemer, en dat maakt het moeilijk om klanten te vinden. Daarmee spreek je niet aan en ben je ook niet onderscheidend.

En behalve dit; combineer ik nog altijd mijn liefde voor styling en uitstraling met mijn coaching. Zodat ook de buitenwereld ziet en sneller begrijpt wie je bent en hoe geweldig je bent!

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Oh ja, genoeg. Waar ik anderen mee help, ben ik in het begin ook totaal mee de mist in gegaan. Daarom kan ik een ander hier ook zo goed in helpen. Ik was ook te vaag, concentreerde me ook te veel op het wat en hoe.

Maar ook hoe belangrijk je eigen gedachten en overtuigingen zijn. Als jij denkt; oh nee, in mijn branche kan ik echt niet zulke prijzen vragen, dan zal dat ook moeilijk zijn. Als jij ervan overtuigd bent dat het wel kan, dan kan het. De vraag is; door welke gedachtes en overtuigingen laat jij je tegenhouden?

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik zou veel eerder hulp inschakelen. De eerste twee jaar waren voor mij een hele zoektocht. Ook een hele waardevolle, maar het heeft me veel tijd en geld gekost. Ik had moeite met klanten krijgen, werkte veel en hard, kon me maar moeilijk onderscheiden. Achteraf denk ik; mijn eerste eigen businesscoach had ik veel eerder in de arm moeten nemen. Dan had ik een stuk sneller een heel winstgevend bedrijf gehad. Het is echt oké om het niet allemaal zelf uit te moeten vogelen.

Wat is je toekomstvisie?

Met I am Groots wil ik nog veel meer groeien (de ambitie zit in de naam;)). Ik wil behalve 1-op-1 coachen, ook nog meer met groepen werken. Dat vind ik ook zo enorm leuk en waardevol. En ik wil meer op het podium om mijn kennis en visie te delen met andere ondernemers. Zodat we hopelijk het cijfer van het aantal ondernemers dat de eerste 5 jaar stopt (dat is nu meer dan 6 op de 10, en bij coaches zelf 9 van de 10), drastisch naar beneden kunnen brengen.