Klantrelaties: huwelijk of one-night stand?

De periode waarin we nu leven bewijst maar weer hoe belangrijk het is om sterke relaties te hebben met je klanten. Misschien kun jij je klanten nu even niet van dienst zijn en hoop je dat ze in betere tijden bij jouw bedrijf terugkomen. Of misschien bied je alternatieven aan die hopelijk net zo goed ontvangen zullen worden als het oorspronkelijke aanbod. Zelfs wanneer jouw business nu júíst booming is, kun je te maken krijgen met uitdagingen zoals opkomende concurrentie. Kortom, het succes van jouw bedrijf is sterker dan ooit afhankelijk van de relatie die je hebt met je bestaande klanten. 


Dit klinkt vooral als nóg een extra bal die je als ondernemer in de lucht moet houden. Het kan je helpen om te realiseren dat verschillende soorten relaties in de kern helemaal niet zoveel van elkaar verschillen. Zo kun je bij klantrelaties, net als bij romantische relaties, onderscheid maken tussen korte interacties en long-term commitment. Het zal je verbazen hoeveel bedrijven zich voornamelijk focussen op het zoeken van nieuwe klanten en weinig aandacht besteden aan hun bestaande klanten. Die scharrelen een beetje rond van de één naar de ander. De vraag is: wat levert dit jouw bedrijf op lange termijn op? Juist nu moet je het hebben van trouwe klanten die jou ook wat gunnen in moeilijkere tijden.

Een huwelijk aangaan met je klant levert, in tegenstelling tot een eenmalige transactie, op 2 manieren omzet op:
1) Customer lifetime value: de hoeveelheid geld die een vaste klant aan jou besteedt zolang hij leeft.
2) Ambassadeurschap: iedere écht tevreden klant, brengt weer een nieuwe klant voor je binnen. Ook wel mond tot mond reclame genoemd. 


Maar hoe bouw je nou zo’n goed huwelijk met klant? De onderstaande tips zullen als vanzelfsprekend klinken, en dat is ook precies de reden waarom er zo weinig aandacht voor is gedurende de waan van de dag.  

  1. Help de ander groeien
    Jouw bedrijf onmisbaar maken bij je klanten gaat verder dan alleen het leveren van je product of dienst. Jij wilt bijdragen aan het succes van jouw klant in de breedste zin van het woord. Hoe kun jij het verschil maken? Een voorbeeld is jouw klant op de hoogte brengen van ontwikkelingen en trends binnen de branche. Of misschien kun je eens een beroep doen op jouw netwerk wanneer de klant op zoek is naar personeel of expertise. 
  1. Het zit ‘m in de kleine dingen
    Je klant een kaartje sturen met een verjaardag of simpelweg eens bellen om te vragen hoe de zaken ervoor staan. Kleine gebaren met een groot effect die jou ook nog eens weinig tijd en geld kosten. En kleine kans dat jouw concurrent zich hier actief mee bezighoudt. 
  1. Hoe jij naar je klant kijkt, beïnvloed je klant meer dan wat je zegt

Als jij je vervelend uitlaat over klanten of ze niet als gelijkwaardig beschouwt, is de kans groot dat ze zich ook zo gaan gedragen. Natuurlijk werkt het ook de andere kant op: als je de klant respectvol en vriendelijk benadert is de kans groot dat dit naar je terug reflecteert. 

  1. Neem niets als vanzelfsprekend
    Niets is zo vervelend als wanneer iemand jouw loyaliteit als vanzelfsprekend gaat zien. Dat een klant al 20 jaar met jou samenwerkt geeft geen garantie dat hij morgen niet overstapt naar de concurrent. Keep working on that relationship!

Over Lotte

Dankjewel voor het lezen van mijn blog! Mijn naam is Lotte Lobé en ik ben eigenaar van Topsales Amsterdam. Als sales consultant help ik bedrijven die B2B verkopen met het verbeteren van sales resultaten, processen en mensen. Dit doe ik middels het leveren van strategisch advies, trainingen en coaching op de werkvloer. Volg mij op Instagram (@lotte.topsales) voor waardevolle sales tips, of neem eens een kijkje op mijn website (www.topsalesamsterdam.com). Stuur gerust een berichtje, het lijkt me leuk om elkaar te volgen en vooral te ‘supporten’. 

2 thoughts on “Klantrelaties: huwelijk of one-night stand?

  1. Ook het after sales aspect, het navragen bij de klant of het produkt aan hun verwachtingen voldoet blijft belangrijk en wordt nogal eens vergeten. Men gaat inderdaad veelal over naar de waan van de dag. Ook dit is interesse tonen in je klant ongeacht de grootte van de order.

    1. Beste Erik-Jan,

      Bedankt voor je reactie! Inderdaad. Het is een kleine moeite om nog eens na te bellen en het geeft een klant de bevestiging dat hij/zij er ook echt toe doet.

      Met vriendelijke groeten,

      Lotte Lobé

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *