Laten we wat minder streng zijn, oftewel: #doeslieftegenjezelf

Ken je de campagne van Sire van vorig jaar nog? #doeslief? Bedoeld om mensen weer wat aardiger voor anderen te laten zijn in deze tijd waarin iedereen anoniem op social media maar roept wat hij vindt. Ik pleit voor nog een andere campagne, namelijk #doeslieftegenjezelf !

oordelen over jezelf

Als diëtist en lifecoach merk ik hoe hard veel mensen zijn voor zichzelf. ‘Ik ben gewoon te slap om het vol te houden’, ‘Ik koop nooit meer chips want dan gaat het mis’, ‘Het ging wéér mis, ik straf mezelf met een week niks lekkers eten’; om een paar voorbeelden te noemen.

Veel mensen die anders willen eten (vaak om af te vallen), leggen de lat hoog van wat ze willen bereiken. Bijvoorbeeld 3 kg per week afvallen, zodat ze voor de zomer in de zomerkleren van 2 maten kleiner passen. Ze voeren strenge regels in om de gestelde doelen te halen. In één keer het hele eetpatroon omgooien, geen extraatjes meer, plus 3x per week sporten. Het lijkt alsof je je zelf al bij het begin ‘afstraft’ voor het feit dat het je eerder niet lukte. In eerste instantie gaat het vaak prima. Maar op een gegeven moment gebeurt er iets, misschien was het een vervelende discussie met je baas, en kun je de verleiding van die traktatie op het werk niet weerstaan. Voor je het weet heb je een stuk taart genomen, oeps! Nog voor het op is, is het schuldgevoel er. Om jezelf af te straffen eet je bij het avondeten heel weinig en aan het eind van de avond ben je moe en ontevreden ga je naar bed. Centraal in dit gedrag staan negatieve, veroordelende gedachten over jezelf. 

ik doe het zelf ook!

Eerlijk is eerlijk, dit geldt echt niet alleen voor de mensen die ik op mijn spreekuur zie, ik kan er zelf ook wat van! Streng en hard zijn voor mezelf, doorgaan met iets terwijl ik eigenlijk merk dat ik moe ben, en dan tegen mezelf zeggen: ‘Niet zeuren, gewoon even doorgaan en dan is het zo klaar’. Of ‘Wat stom dat het niet af is, waarom ben je daar dan ook niet eerder aan begonnen’. En zeker, het kan soms goed zijn om jezelf een spreekwoordelijke schop onder de kont te geven om überhaupt in beweging te komen. Zeker in deze soms verlammende corona-tijd dat we met zijn allen thuis zitten. Alleen, dit zou niet je basishouding tegenover jezelf mogen zijn!

zelfcompassie: vriendelijk voor jezelf

Want weet je dat een nare opmerking tegen jezelf net zo hard binnenkomt als een nare opmerking die een ander over je maakt? De uitgang voor deze stroom van kritiek die we op mezelf kunnen hebben, is om met (zelf)compassie en daarmee realistisch naar onszelf te kijken. Ik kwam hier zelf 2 jaar geleden voor het eerst mee in aanraking en werd erdoor geraakt. Ik kwam erachter hoeveel oordelen ik naar mezelf had (je bent te langzaam, je bent niet goed genoeg, et cetera ) en hoe lang die er eigenlijk al in zaten. Dat maakte indruk op me. Stap voor stap probeer ik ze achter me te laten.  

Waar het om gaat bij zelfcompassie is dat je een vriendelijke houding tegenover jezelf probeert aan te nemen. Dit kun je in het dagelijkse leven oefenen door af en toe stil te staan bij je gedachten over jezelf. Je kunt je afvragen of de oordelen die je velt, echt kloppen. Je kunt je afvragen of je ook zo tegen een goede vriendin of je zus zou spreken. Kan je datgene wat je tegen haar zegt, ook tegen jezelf zeggen? Als je met een realistische bril gaat kijken, dan is een doel van 3 kg per week toch echt wel wat veel. Die kilo’s zaten er ook niet in een paar weken aan waarschijnlijk… En nooit meer vervallen in een snoepbui, is het eerlijk om dat van jezelf te vragen? Daarnaast gaat compassie ook over dankbaarheid. Als je goed kijkt, zul je zien dat je al veel goed doet op dit moment, dat weet ik zeker!

oefeningen

Je kunt ook oefeningen doen om meer compassie voor jezelf te ontwikkelen. Er is een mooie oefening die je aan het begin van de dag kunt doen: bij het wakker worden, een aantal keer rustig in- en uitademen en bij jezelf nagaan hoe je je voelt. Wat staat er op het programma van de dag? En wat kun je jezelf toewensen voor vandaag? Bijvoorbeeld: als je een drukke dag voor de boeg hebt met weinig pauze, kun je je voornemen om aardig te blijven voor jezelf als je persoonlijke doel (‘rustig je lunch eten’) niet helemaal lukt. Een andere oefening is om aan het einde van de dag 5 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. En dit mag heel simpel zijn: bijvoorbeeld dat je je favoriete maaltijd gekookt hebt, of dat je een leuk gesprekje had met de buurvrouw. 

wat ik ermee doe als diëtist 

Ons brein heeft de instinctieve neiging om vooral bij de negatieve dingen stil te staan (want dat kan mogelijk gevaar betekenen) en de positieve dingen snel te vergeten. Dus reden te meer om er juist bij stil te staan. Door je te focussen op datgene wat je doet én al hebt bereikt, ontstaat er een positieve houding tegenover jezelf! Ik ben ervan overtuigd dat #doeslieftegenjezelf een absolute voorwaarde is om echt en blijvend je eetpatroon aan te passen. In het coachingstraject FIER dat ik aanbied besteed ik daarom veel aandacht aan het opsporen van negatieve gedachtenpatronen rondom jezelf en je eetgedrag en het aanleren van realistische en helpende gedachten. Wil je meer weten? Kijk op fiercoaching.nl