Makelaars Boost

Contactpersoon: Yavanna Benna
Onderneming: Makelaars Boost
Website: www.makelaarsboost.nl

Wie ben je?

Mijn naam is Yavanna Benna (22), eigenaar van het eerste full service marketingbureau voor de makelaars- en vastgoedbranche.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Tijdens mijn opleiding Communicatie heb ik stage gelopen en gewerkt bij diverse bedrijven die digitale oplossingen aanbieden voor de makelaardij. Voor deze bedrijven deed ik zowel de marketing als het accountmanagement. Verder heb ik voor mijn studie een half jaar in Valencia gewoond.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Als onderdeel van mijn werk als accountmanager zat ik wekelijks op kantoor bij makelaars door heel Nederland. Ik kwam er al snel achter dat deze branche nog best ‘stoffig’ was en vergeleken met bijvoorbeeld Amerika erg achter liep op het gebied van (online) marketing. Veel makelaars hebben door de krapte op de woningmarkt moeite met het binnenhalen van verkoopopdrachten en nieuwe klanten. Daarnaast wordt de jongere, nieuwe generatie op de woningmarkt vaak niet optimaal bereikt omdat zij online op zoek gaan naar hun informatie. Terwijl dit de klanten van de toekomst zijn! Ik zag dus een kans om nieuw leven in deze markt te blazen en besloot me hierin te verdiepen door naast mijn studie onderzoeken te doen en (internationale) vastgoed- en marketing gerelateerde cursussen te volgen.

Toen ik na een half jaar stage lopen bij een makelaar in Valencia terug kwam in Nederland begon het echt te kriebelen. Een van de kostbaarste lessen die ik in Spanje heb geleerd is om jezelf niet te laten leven door de maatschappij en gewoon te doen waar je van geniet, ongeacht wat anderen daarvan vinden. Dus besloot ik het risico te nemen om het laatste jaar van mijn opleiding niet af te maken, hoe moeilijk ik deze keuze ook vond. Ik had er vertrouwen in dat mijn idee zou gaan werken en wilde niet wachten tot een ander er met mijn droom vandoor ging. Daarnaast kon ik binnen 10 jaar mijn studie afmaken als mijn onderneming toch een flop werd, dus ik besloot de gok te wagen (dat is ondernemen, right? 😉).

Maar ik had geen idee waar ik moest beginnen. Weken vlogen voorbij terwijl ik alle effort stopte in het uitwerken van een plan en ondertussen werd mijn spaargeld steeds minder. Toen mijn geld bijna op was, wist ik dat in actie moest komen en moest stoppen met alles tot in de puntjes willen voorbereiden. Ik had geen andere keuze dan in actie komen. Ik schreef me in bij de KVK, ging op zoek naar een goedkope lease auto, belde mijn hele netwerk aan makelaars na en stuurde bericht naar een hoop makelaars via LinkedIn. En met succes, want de volgende dag werd ik wakker met een roodgloeiende inbox en een agenda vol afspraken. Ik begon als freelancer onder de naam KEY marketing.

Echter ben je als freelancer altijd beperkt in je groei: op een gegeven moment is je tijd op en kun je niet meer opdrachten aannemen. Daar liep ik al snel tegenaan. Ik wilde veel meer makelaars kunnen helpen en op veel meer vlakken. Gaandeweg kwam ik er als freelancer achter dat makelaars veel budget en energie verspillen door met verschillende marketing gerelateerde partijen te werken die hun werkzaamheden niet op elkaar afstemmen of niet voldoende kennis hebben van de branche. Daar moest verandering in komen. Zo kwam ik op het idee om Makelaars Boost op te richten.

Binnen een jaar ben ik van social media freelancer naar een full service marketingbureau gegroeid dankzij de waardevolle partners waar ik mee ben gaan samenwerken. De belangrijkste les hieruit: groeien kun je onmogelijk alleen. Inmiddels ontzorgen we makelaars bij het bouwen van een goede website, de zoekmachine vindbaarheid, het social media beheer, hun marketing strategie, foto- en videografie, de offline marketingmix en meer. En dat is pas het begin!

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Om eerlijk te zijn, is dit voor mij op dit moment de grootste uitdaging die er speelt. We zitten nog steeds in de opstart fase en er is ontzettend veel dat je continu moet managen voordat het zichzelf stuurt. Zoals personeel, samenwerkingen, klanten, administratie, je eigen marketing enzovoorts. Daar komt ook nog eens bij dat ik áltijd nieuwe ideeën heb maar niet de tijd heb om ze uit te voeren, waardoor ik ook in de avonden, nachten en weekenden doorwerk. Ik ben iemand die altijd iedereen tevreden wil houden en daar doe ik mezelf regelmatig door tekort. Met een lege batterij als gevolg. Ik zie inmiddels in dat je bedrijf een spiegel is van jezelf en dat goed voor jezelf zorgen en rust nemen dus net zo belangrijk is als ambitieus zijn. Daarom probeer ik nu 3 dagen in de week mijn laptop ’s avonds op kantoor te laten zodat ik in de avonduren kan ontspannen. Verder streef ik er naar om in het weekend één dag helemaal vrij te zijn en iets leuks te doen met de mensen waar ik van hou. Verder heb ik me erbij neergelegd dat je bepaalde dingen soms moet laten als je ergens 100% voor wilt gaan. Het is natuurlijk aan jou de keuze of dat het waard is voor jou. Voor mij in ieder geval wel!

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Hoewel wij de eerste zijn die een zo breed en compleet dienstenpakket aanbieden op het gebied van marketing voor de makelaardij, denk ik dat het succes hem vooral zit in dat mensen zien dat we ons werk met passie doen. En dat we echt samen werken met de makelaar in plaats van voor de makelaar. Door goed te luisteren, me te verdiepen in de behoeften van de klant en vol passie te laten zien hoe ik kan bijdragen aan hun doelen, heb ik altijd gesprekken die dieper gaan dan alleen een pitch over wat we doen. Als marketeer moet ik vanuit de makelaar communiceren en daarom wil ik het kantoor en de personen op een dieper niveau leren kennen. Zodat wij de marketing kunnen inzetten alsof we al jaren onderdeel van het kantoor zijn. Verder kijken we uit onszelf altijd hoe we een stapje extra kunnen doen om een strategie te laten slagen, in plaats van dat je zoals bij veel marketingbureaus niks meer hoort en je afvraagt wat er met je budget gebeurt. De makelaardij is natuurlijk vaak een zakelijk wereldje maar wij onderscheiden ons door menselijk, persoonlijk en met een vleugje humor te communiceren met onze (potentiële) klanten.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Ik denk dat ik eigenlijk overal wel goed op was voorbereid omdat ik me altijd goed inlees voor ik ergens aan begin. Als ik bepaalde keuzes voor het eerst moet maken, verdiep ik me hierin door bijvoorbeeld vragen te stellen aan mensen met meer ervaring. Dit betekent echter niet per se dat je dingen als minder moeilijk ervaart. Maar zolang je zorgt dat je altijd een paar stappen vooruit kijkt, kun je een heleboel misschattingen voorkomen.

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik denk dat het zonde is om spijt te hebben omdat je bepaalde fouten moet maken om ervan te leren. Het ondernemen is één leerproces en zoals ze zeggen; het obstakel is de weg. Dus wees altijd blij met de obstakels die op je pad komen, want die maken het ondernemen uitdagend en maken jou als ondernemer juist sterker! Obstakels betekenen dat je vooruitgang boekt. Wel zou ik nu tegen mezelf als beginnende ondernemer zeggen dat het verstandig is om meer geld apart te zetten. In het begin was ik zo blij dat er zo veel geld binnenkwam dat ik veel makkelijker geld uitgaf en luxer ging leven. Maar als je een bedrijf en de omzet daarvan wil laten groeien, ontkom je er niet aan dat je hier eerst ook geld in moet investeren. Je kunt beter in het begin voorzichtiger zijn met je uitgaven, zodat je je verdiende geld snel kunt gebruiken om er nog meer van te maken. Money needs money to make more money!

Wat is je toekomstvisie?

Mijn persoonlijke toekomstvisie is om uiteindelijk een bedrijf hebben dat zichzelf runt, waardoor ik meer vrijheid heb om een stapje terug te doen en te genieten van wat ik heb bereikt door bijvoorbeeld zorgeloos te kunnen reizen. Ook wil ik mijn geld zo snel mogelijk investeren in vastgoed zodat ik een passief inkomen genereer en ik voor mezelf een goed pensioen opbouw. Mijn voorkeur ligt bij Spanje omdat mijn hart zich hier altijd al heeft thuis gevoeld.

De visie voor mijn bedrijf is om voor zoveel mogelijk makelaars (ook internationaal) toegevoegde waarde te hebben aan de financiële resultaten van hun kantoor. Maar ook aan hun persoonlijke doelstellingen. Zodat ook zij meer kunnen genieten van de input die ze in hun onderneming stoppen en vaker de dingen kunnen doen waar ze eigenlijk voor werken; zoals reizen, meer tijd met het gezin besteden of hun eigen droomhuis kopen. We hebben uiteindelijk allemaal een persoonlijke missie en wat je uit je carrière haalt heeft daar de grootste invloed op. Ik vind dat er niks mooiers is dan daar een bijdrage aan te kunnen leveren en hierdoor zowel carrières als levens leuker te maken! Verder vind ik het heel belangrijk om aan een community te bouwen met mijn klanten zodat we op een nog persoonlijkere manier met een groep ambitieuze makelaars de omschakeling naar makelaar 2.0 kunnen maken.