Merin de Does business coaching

Contactpersoon: Merin de Does
Onderneming: Merin de Does business coaching
Website: www.merindedoes.nl

Wie ben je?

Ik ben Merin de Does, business coach, neuromarketeer en storyteller. Ik sta ook wel bekend als the quirky blonde. Ik ben liefhebbend en ambitieus, rustig maar avontuurlijk! En het zit in mijn aard altijd anderen te willen helpen. Verder ben ik gek op de natuur; gek op dieren – én ben ik half spiritueel + half hartstikke nuchter! 

En… ik help dus ambitieuze solopreneurs met hun positionering in de markt.

Wat heb je gedaan voordat je begon met ondernemen?

Haha, ik heb vooral overal heel hard tegenaan geschopt! Ik wist al vroeg, dat ik het maar niks vond, dat anderen mij vertelden WAT ik moest doen, HOE ik het moest doen – en WANNEER ik vrij mag nemen. Maar… ik denk dat ik mijn studietijd en mijn tijd in loondienst wel nodig had om als persoon te kunnen groeien. 

Ik ben vanuit een bijbaantje – ergens in 2010 – in de wereld van de online marketing gerold. Ook al ben ik uiteindelijk als iets heel anders afgestudeerd, namelijk als sociaal geograaf en planoloog. Tijdens dat bijbaantje begon ik echter met werken als SEO junior linkbuilder, en al snel daarna werkte ik bij andere bedrijven als marketing assistant; als content marketeer; als communicatieadviseur; als marketeer en als intranetmanager. Daarnaast ben ik enorm autodidact en heb ik mezelf geleerd hoe ik professionele WordPress webdesigns kan bouwen; weet ik vrij veel over neurologische processen en de werking van het menselijk brein en heb ik me volledig verdiept in storytelling. Ik heb tussendoor ook twee keer een andere onderneming(kje) gehad als freelancer – én ik heb van 2013 tot 2016 een succesvol reisblog gehad met de naam ‘Beyoutiful World’. Ik geloof dat het ondernemersbloed wel door mijn aderen stroomt als ik het allemaal zo opschrijf.

Na vier jaar in loondienst te hebben gewerkt bij een gemeente (de moeder der bureaucratieën) zat ik in 2019 tegen een burn-out aan en wist ik dat ik werk moest gaan zoeken dat dichter bij mezelf lag. Ik wilde snellere beslissingen, kortere lijnen en betere doordachte + effectievere communicatie. Zo werd eind 2019 mijn huidige bedrijf ‘Effect Marketing’ geboren: een online marketingbureau. En omdat ik merkte dat veel zzp’ers (mijn doelgroep) ook vooral op zoek waren naar advies – en ik gigantisch veel plezier haalde uit het geven van adviezen en het vormen van strategieën, werd in mei 2020 Merin de Does business coaching geboren. Ik coachte eigenlijk al die tijd al, maar ik had het dus nooit die naam gegeven.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Ik liep op een dag naar mijn werk en ik dacht: “Nee, nee, nee. Ik wil hier niet vastgeroest zitten straks.” Ik zat toen in een periode en in een functie waarin ik klem zat. Er waren geen doorgroeimogelijkheden, de parttime baan paste niet (meer) bij mijn huidige persoonlijke situatie – en ik had het gewoon ook écht niet meer naar mijn zin. Ik merkte dat ik een strateeg was, die geen ruimte had of kreeg om verder te groeien.

Én ik had me de maanden ervoor meer & meer ontwikkeld op persoonlijk en spiritueel vlak. Ik had tijd en geld geïnvesteerd in talloze cursussen, trainingen en workshops. Ik besloot dat, ALS ik iets in mijn leven wilde veranderen, ik bij mezelf moest beginnen. En dus heb ik mijn werkgever het voorstel gedaan dat ze me als zzp’er konden inhuren. Na enig onderhandelen kwamen we eruit en dat was een mooie kickstart van mijn bedrijf. Ik begon met een eigen marketingbureau gespecialiseerd in online marketing, storytelling en funnelmarketing. Ik kreeg echter van veel klanten (andere zzp’ers) de vraag of ik ook niet gewoon aan hen kon leren hoe ze hun marketing zelf konden doen? Zo heb ik uiteindelijk de transformatie (door)gemaakt naar business coach. En toen kwam ik erachter: andere ondernemers coachen naar een succesvol bedrijf waarmee ze financiële onafhankelijkheid voor zichzelf kunnen creëren, dát is waar ik pas echt energie van krijg. Daar gaan de lichtjes in mijn ogen van stralen!

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Als fulltime ondernemer plan ik vooruit. Dat doe ik zoveel  en zo efficiënt als mogelijk. Ik probeer ook altijd taken te batchen. Met andere woorden: met geclusterde taken werken. Verder maak ik elke ochtend een wandeling door het park van een uur met een podcast in mijn oren. En in het weekend is er quality time voor mijn familie en vriend. Eigenlijk probeer ik altijd wel met een heldere planning en weekdoelen te werken. En zo min mogelijk afleiding is voor mij key to success.

Wat trouwens ook fijn is, is dat veel van mijn processen geautomatiseerd zijn. Zoals mijn e-mailmarketing, maar ook mijn facturatie en bijvoorbeeld mijn intakeformulieren voor programma’s.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Wat mijn onderneming uniek maakt ben ik zelf. Dat klinkt misschien wat uit de hoogte, maar er zijn heel veel business coaches en marketeers in Nederland en toch is er geen één hetzelfde. Buiten dat zijn er maar weinig coaches die zich echt focussen op een sterk fundament: jouw positionering. Ik zorg ervoor dat mijn klanten niet alleen zichtbaar worden, maar dat ze ook zichtbaar worden bij de juiste mensen. Namelijk: bij hun ideale klanten!

Verder ben ik mijn eigen merk, mijn eigen merkbelofte en mijn eigen dienstverlening. Als er een verbinding is die andere ondernemers bij mij voelen, dan werk ik graag met ze samen. Een business coach kies je uit op gevoel – en op het vertrouwen dat diegene jou écht verder kan brengen met je bedrijf. En persoonlijk ben ik groot fan van altijd meer waarde leveren dan wat er van me verwacht wordt. Underpromise & overdeliver. Ik ben er om te helpen; om levens te transformeren. Dat is het vlak waarop ik de meeste waarde kan bijdragen voor mijn klanten. 

“I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

  • Maya Angelou.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Jazeker. De tijd die je ervoor nodig hebt om met je onderneming op te starten en een sterk merk te bouwen! Pietje ongeduld als ik ben dacht ik het wel allemaal even te doen binnen een week. Dat het meer een kwestie van maanden zou worden voordat mijn business echt helemaal stond, en dat je continu aan het aanscherpen en aan het bijsturen bent, is iets wat ik echt heb moeten ondervinden. Bovendien dacht ik dat die klanten ‘vanzelf’ zouden komen. En dat deden ze ook. Maar dat waren niet altijd mijn ideale klanten. Nu ben ik daar veel meer savvy in.

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Niks! We zien of begrijpen het misschien niet altijd IN het moment, maar achterwaarts zijn we vaker in staat duiding aan ons leven te geven. “Connecting the dots”, zoals Steve Jobs het noemde. En dan zien we dat mooie, maar ook nare dingen, ons veel gebracht hebben. Wijze lessen, successen, emoties. Allemaal hebben ze een rol gespeeld in de totstandkoming van jou en in de totstandkoming van je bedrijf. 

… Als ik dan tóch één ding moet kiezen is het: het had allemaal wel wat sneller gekund. Die ongeduldigheid raak ik helaas niet kwijt, haha ;).

Wat is je toekomstvisie?

Iedereen heeft een verhaal te vertellen en een geschenk vanuit zichzelf te delen. Ik wil naar een toekomst waarin alle ambitieuze solopreneurs hun podium weten te pakken in de juiste context, zodat er mooie verbindingen ontstaan. Ik wil binnen twee jaar tijd minimaal 2.500 ondernemers helpen en/of coachen richting een (financieel) onafhankelijk leven waarin ze kunnen ondernemen vanuit vrijheid, liefde en plezier!

Topsporters hebben toch ook allemaal een coach? Het is mijn droom dat dat voor topondernemers net zo vanzelfsprekend wordt!