Mindfulness voor Millennials – natural happy

Contactpersoon: Marloes Smits
Onderneming: Mindfulness voor Millennials – natural happy
Website: www.naturalhappy.nl 

Wie ben je?

Mijn naam is Marloes. Ik ben Millennial, mindfulenss coach & selfcare-expert.
In een aantal woorden: positief, enthousiast, blij, creatief en een tikketje chaotisch. 

Het is mijn persoonlijke missie om millennials te inspireren met de kracht van Mindfulness en hier ben ik dan ook 24/7 mee in de weer (yes, ook in mijn dromen: ik ben een ‘lucid dreamer’. 😉
Ergens een fijn muziekje, een goed Italiaans wijntje en een gezellig spelletje? Dan ben ik zeker van de partij.  Ik woon in een klein dorpje in de buurt van Den Bosch en hier wordt momenteel ook mijn nieuwe mindstudio gebouwd!

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Als jonge 20’er wist ik het zeker: ik ga geld verdienen! Met dollartekens in mijn ogen leerde de Chinese taal & werd ik onderhandelaar: grote bulkproductie uit China zo goedkoop mogelijk in Nederland krijgen. Dat iemand voor deze prijs moest betalen, vond ik toen niet belangrijk. Een zo groot mogelijke winst behalen: dat was waar de overwinning lag voor mij.

Veel onrust, stress & een oververmoeid lichaam was de prijs die ik echter zelf moest betalen. Ik zocht naar manieren om beter om te gaan met tegenslagen, emoties en mijn eigen grenzen: 40 jaar doorgaan op deze manier, dat werd hem echt niet voor mij.  

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Een hele uitdagende periode in mijn leven deed zich aan, een periode van bewustwording, inzicht in mijn patronen, mijn mindset. Een wake-up call!

Ik leerde mediteren en ondervond de kracht van Mindfulness. Als avontuurlijke, kritische en praktische millennial werd ik diep in mijn hart geraakt.  In de periode die volgde besteed ik mijn tijd in het volgen van meditatielessen, las ik ontwikkelingsboeken en reisde de wereld over opzoek voor bijzondere retraites en bezinningsreizen, wat een verschil!


In mijn eigen ontdekking naar geluk lag echter een grote uitdaging: trainingen die aangeboden sloten simpelweg niet goed aan: als typische millennial wilde ik de ‘why’ weten. Ik wilde heel concreet & praktisch aan de slag. Het effect was namelijk groot op mij als persoon.  De positiviteit, energie & fun ontbrak.

In 2019 vond dat het tijd was om mijn kennis, ervaringen en visie om te zetten in een concreet, vernieuwend concept. Ik geloof erin dat mijn generatie – met een unieke, krachtige levenshouding – vraagt om een vernieuwde aanpak op zelfreflectie, meditatie, opmerkzaamheid & echt ‘leren’ leven.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Een van mijn grootste uitdagingen binnen het ondernemerschap is mijn planning & de organisatie hiervan. Mijn bureau zal je zo herkennen: memoblaadjes, excel bestanden in alle kleuren van de regenboog, notitieblaadjes, boekjes, kaartjes, bloemetjes: mijn weekplanning is een exacte kopie hiervan.

Ik ben van een creatieve, tikkeltje chaotische & flexibele agenda-aanpak. Naast mijn vaste coachafspraken, administratie en trainingen is er onwijs creëer ik veel ruimte voor het moment. In de ochtend een uurtje wandelen met mijn leenhond, een koffietje een goede vriendin of het uitwerken van een nieuw plan? Hier maak ik altijd ruimte voor: ik heb gekozen voor het ondernemerschap vanwege de vrijheid die het mij kan bieden. Gevangen zitten in mijn eigen agenda, daar pas ik voor! 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Als expert, millennial & self-care expert weet ik precies welke onderwerpen en uitdagingen echt een rol spelen in het leven van een millennial. Ik zocht zelf een aanpak die anders is dan anders: als wij hebben nou eenmaal een andere visie op het leven.

We hebben genoeg kansen en mogelijkheden om te groeien en te zijn wie wij willen zijn. Wij zijn ambitieus, perfectionistisch en de wereld ligt aan onze voeten. Maar er liggen ook veel uitdagingen op de loer: strakke deadlines, prestatiedruk, zelfvertrouwen & goed voor jezelf blijven zorgen bijvoorbeeld. Wist je dat het aantal burn-outs in deze generatie het hoogst is?

In mijn trainingen gaan we samen aan de slag met thema’s als innerlijke rust, bewustwording en balans. En juist dit ‘samen’ is een cruciale factor in mijn trainingen. Het draait om verbinding. Er wordt gelachen, gehuild, geleerd en gedeeld: Als coachee herken jij jezelf in mij, jouw mede-coachee’s en verhalen uit de praktijk. Het is helemaal oké en je bent helemaal niet enige waarbij thema’s als stress, piekeren en onrust top of mind zijn! 

Mijn trainingen staan voor een ontdekkingsreis naar jezelf: wetenschappelijk, praktisch en down-to-earth.  Precies wie ik ben en waar de kracht in mijn trainingen ligt. Ze zeggen ook wel: practise what you preach. Uren stilzitten op een meditatiekussentje? Dat is voor mij geen mindfulness. Een positieve mindset, bewustwording & net even extra genieten van het eerste festivalletje van het jaar: it is! 

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Ik vergeet soms dat veel mede-millennials nog steeds Mindfulness & meditatie associëren met zweverigheid, een ver-van-hun-bed show. Heel logisch, ik had exact dezelfde mindset.  Ik merk dat het soms een uitdaging zijn om de doelgroep in beweging te krijgen, uit hun comfortzone te laten stappen en -in hun ogen- even zweverig te laten zijn.

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik geloof in het feit dat groei zit moeilijkheid en uitdagingen. Als ik bijvoorbeeld terugkijk naar de eerste opzet van mijn training dan denk ik: ‘jeetje’. Terugkijkend zie ik de groei, de ontwikkeling en het ontstaan van mijn product. Ik zou dus niets anders doen, it is all part of the process!

Wat is je toekomstvisie?

Het mijn missie is om Millennials te blijven inspireren met de kracht van mindfulness op een vernieuwde – hello 2.0 versie –  praktische & wetenschappelijk onderbouwde manier tot ik er geen kriebels, passie en energie meer voor voel. Hoe? Ik heb echt geen idee. Ik groei flexibel, net als mijn doelgroep mee de toekomst in. Grappig, want de toekomst zal altijd het ‘nu’ zijn.