fbpx

Nederlands lef bij internationaal samenwerken. Kracht of zwakte?

Nederlands lef bij internationaal samenwerken. Kracht of zwakte?

Door: Lydia Datema

De kracht van Nederlanders is dat wij lef hebben. We zijn erg communicatief en we proberen gewoon veel. Je ziet het terug in de manier waarop we contact leggen, de manier waarop we leidinggeven en (ongevraagd) feedback geven en de manier waarop we de wereld proberen te ontdekken en nieuwsgierig zijn.

Dat werkt erg goed. Tenminste, als je alleen met Nederlanders samenwerkt.

Dit is anders wanneer je internationaal zaken wilt doen. Of wanneer je wilt werken met diverse teams, iets dat de laatste jaren veel onder de aandacht is. Maar alleen mensen bij elkaar zetten in een divers team, maakt de samenwerking nog niet per definitie succesvol. En, als Nederlander wil je wel dat het een succes wordt. Dat het efficiënt is. Dat het werkt en dat we dingen bereiken.

We zijn allemaal opgegroeid met gewoontes, normen en waarden. We hebben allemaal een idee hoe iemand zich zou móeten gedragen. Als klein meisje groeide ik op in de paardenwereld. In die wereld zegt men vaak: “Vaak ben je te bang. Gewoon doen.” De trial and error mentaliteit heeft ons veel gebracht en is erg ingeburgerd in onze samenleving. We vragen veel, we proberen veel. Het is onderdeel van onze cultuur geworden. Wie van jullie begint meestal direct aan het Ikea bouwpakket, om pas als het niet lukt de handleiding te pakken?

Terug naar de werkvloer. Als Nederlander vinden we het bijvoorbeeld een kracht als iemand toegeeft soms iets niet te weten. Natuurlijk verschilt dit per sector, maar doorgaans wordt er in Nederland veel gewerkt in een platte hiërarchische werkomgeving. Er wordt input gevraagd van teamleden en als iets in een project toch niet zo goed blijkt te werken – dan sturen we bij. We zijn nogal resultaatgericht. Denk aan Cruijf: “Je moet schieten, anders kun je niet scoren”. Bovendien geloven we in de persoonlijke ontwikkeling van teamleden als ze meer betrokken worden bij het proces en de besluitvorming.

Gaaf toch, zou je denken. Dat is het ook, maar wat voor ons perfect werkt, is niet altijd wat anderen gewend zijn. Ze moeten er aan wennen, en er echt mee leren omgaan. Bijvoorbeeld in samenwerkingen met mensen uit België, of Frankrijk. Zij zijn véél meer hiërarchie gewend. Op de werkvloer, in het gezin en ook op de universiteit. Een van de grootheden wereldwijd op het vlak van interculturele communicatie is de Nederlander Geert Hofstede. Hij stelt: “Van alle landen wereldwijd die een grens delen en dezelfde taal spreken, kennen België en Nederland de grootste cultuurverschillen.” Dit is waarom veel Nederlanders die in België gaan studeren of werken vaak onverwacht van een koude kermis thuiskomen.

Een Nederlandse manager loopt soms het risico dat haar Nederlandse ‘kracht’, wat goed werkt binnen Nederlandse teams, door internationale zakenpartners wordt gezien als ‘zwakte’.

In Nederland is het vragen om input van medewerkers een kracht. In veel andere landen en culturen vinden mensen dit vaak vreemd en genereert het wantrouwen: “Weet hij/zij het dan niet? Wat is dit voor leiderschap, is er genoeg kennis in huis?”.

Naast verschil in hiërarchie zijn er tal van andere onderdelen waarop er cultuurverschillen zijn. Denk aan de miscommunicatie die kan ontstaan wanneer een resultaatgerichte Nederlander onbedoeld te snel ter zake komt, in een cultuur die veel meer gericht is op harmonie en relatie. Of de manier van feedback geven. Zelfs hier in Canada merk ik enorme verschillen in feedbackstijl, vergeleken met Nederland. Ik heb daarom mijn manier van feedback geven aan dit land aangepast om succesvol trainingen te geven.

Waarom is dit belangrijk? Als handelsland doen we al lang succesvol zaken met andere landen. En als multicultureel land werken we veel in diverse teams. Soms lopen deze samenwerkingen helaas toch spaak door miscommunicatie. Balen, want je bent een Nederlander en je bent gericht op resultaat. Door meer kennis te hebben kun je als ondernemer een voorsprong hebben in internationaal zakendoen.

Ik zou het te gek vinden als alle ondernemers in Nederland nog meer succes kunnen boeken en tijd kunnen besparen, door meer kennis te hebben over internationale communicatie. Dat is de reden waarom ik als internationaal trainer ondernemers train om hun Nederlandse ‘kracht’ ook in internationale samenwerkingen te benutten. Zie ik jou binnenkort?

Productieve groet, Lydia

Ps. Wil je meer weten? Volg me dan op Instagram (@Lydia_Datema). Heb je vragen of opmerkingen? Ik hoor het graag via info@teacha.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *