Wie ben je?
Hi! Mijn naam is Nian Wetsteijn. Een 24-jarige onderneemster die van data houd. Ik kom uit Rotterdam en heb ook een Rotterdamse mentaliteit, namelijk niet lullen maar poetsen. Ik heb een bedrijf in data driven marketing. Dit houdt in dat ik achter alle platformen de data analyseer en structureer, om vervolgens een juiste strategie te schrijven. Maar gelukkig kan ik ook al mijn creativiteit kwijt in het maken van content. Creatief, resultaatgericht, gedreven, hands-on en leergierig. Dit zijn kernwoorden die mij omschrijven.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Stiekem onderneem ik al heel mijn leven. Toen ik klein was bakte ik koekjes en verkocht dit aan al mijn buren. Ik schikte bloemen, die ik stiekem illegaal geplukt had. Ik had mijn eigen magazine waarbij je een gebrande cd kon winnen van zoo tycoon of ik veranderde mijn kamer in een museum en voor 10 cent mocht je dan komen kijken. Later startte in mijn eigen honden uitlaatservice. De buren hadden het flink te voortduren. Tijdens mijn HBO heb ik veel bijbaantjes gehad. Het begon als hockeytrainster, gevolgd door horeca medewerker, stickerplakker, ijs dame en hostes. In Australië heb ik een stage gelopen m.b.t marketing, de liefde voor marketing is steeds groter geworden. Ik ben een tijdje als junior marketing aan de slag gegaan bij een stichting. Vervolgens afgestudeerd bij Bison op de internationale marketing afdeling. 4 jaar geleden startte ik mijn eigen business in digital marketing en sinds anderhalf jaar betrek ik daar nu ook data bij. Ik doe nog een master aan de universiteit van Amsterdam en alles is gebaseerd op data. Dus waarom mijn marketing dan niet? Langzamerhand ben ik me steeds meer gaan verdiepen in wat data voor een bedrijf kan betekenen en merk dat dit het moment is om niet met losse flodders te schieten maar heel gericht marketing acties te doen. Zo is ook mijn tweede bedrijf ontstaan: Marketingdash. Dit is een dashboard voor bedrijven, ondernemers, digital marketing agency’s die inzicht willen in hun data.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Na mijn afstudeerstage bij Bison wist ik het zeker ik ben geen 9 tot 5 mens, ik ben geen hokjes mens. Ik weet van mezelf dat ik continue nieuwe dingen moet doen, uit m’n comfort zone moet komen en steeds meer verantwoordelijkheid wil. Ik heb een idee en werk het uit. Tijdens mijn stage was ik al ondernemer, maar dit heeft de liefde voor het ondernemen zeker versterkt.
Ik ben er op een later moment achter gekomen dat ik dyslexie had. Ik dacht altijd dat ik niet zo slim was, mijn basis school zei ook altijd jij bent een typisch havo meisje…. Waarop ik heel boos werd, havo meisje, hoe durf je! Niet dat er iets mis is met de havo maar ik had me altijd voor gesteld om naar de universiteit te gaan. Ik dacht nog bij mezelf wacht maar….
Na de struggles met dyslexie, waarbij ik het eerst zag als een belemmering ben ik de positieve kanten gaan bekijken. Ik leg bijvoorbeeld verbindingen en die daardoor kansen die andere niet zien. Ook denk ik visueel en ben ik heel analytisch ingesteld. Dus eigenlijk ben ik: Creatief, analytisch, oplossingsgericht en persoonlijk. Maar hoe ga je toch ook wel een beetje tegenstrijdige eigenschappen mooi in een vat gieten?
Na de basis school ben ik havo-vwo gaan doen, ik ging naar vwo en dacht dat het prima ging. Ik stond gemiddeld een 6,5 (niet het aller hoogst, maar voldoende) tot mijn mentor op het VWO zei, “Nian jij gaat het niet redden zo, je moet blijven zitten en naar de HAVO gaan” Ik dacht wel #$%^&^%. Dit meen je niet…. Ik zette me totaal niet meer in ging naar 4 HAVO en maakte de HAVO af met 8ten. Vervolgens ging ik naar het HBO en ronde het HBO af met een 7,5. Na het HBO ging ik naar de uni, haalde mijn pre-master en heb mijn eerst jaar van de uni in een keer gehaald met een gemiddelde van een 7.
Mijn eigen bedrijf krijgt steeds meer vorm en ontwikkeld zich steeds beter, naar mate ik mezelf beter leer kennen. Ik analyseer en visualiseer de data m.b.t de marketing van MKB bedrijven en optimaliseer vervolgens de marketing en content strategieen, waarbij ik eigenlijk al mijn eigenschappen kwijt kan. Mijn manier van contact leggen in persoonlijk, ik kan mijn creativiteit kwijt in het visualiseren, content en marketing strategie en mijn analytisch vermogen in de data.
Gaande weg komt alles op zijn plek.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Naast het ondernemen heb ik nog een stichting en zit ik in mijn laatste jaar van de universiteit. Koffie is mijn grote liefde, naast mijn vriend natuurlijk. Maar ik ben een echte planner. Soms ga ik tot wat later door of ik werk ook een zaterdagochtend. Het ondernemen vind ik heerlijk en meestal voelt het dan ook niet als werk. Ik ontmoet mensen, leer, doe ervaring op en leer mensen steeds beter kennen. Gek gezegd, maar ik vind de mens heel interessant. Ik lees graag en sport graag doordeweeks, maar als al mijn werk erop zit dan is het weekend helemaal van mij en maak ik tijd voor vrienden en familie. Soms combineer ik door te prioriteren. Wat brengt mij naar mijn groter doel? Draagt het bij? Dan doe ik het, zo niet dan stel ik het uit.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Ik denk dat combinatie van de creativiteit, persoonlijkheid en het analytisch vermogen. Mensen doen graag zaken met mensen, dus houdt ik het graag persoonlijk.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
De mens. De mens is iets moois, maar ook aparts. Je kan namelijk zeggen “ ik heb een streepjes shirt aan”. De een zal het verticaal inbeelden en de ander horizontaal. Het is best lastig om jouw boodschap goed over te brengen. Je kan het ene zeggen maar iemand kan het andere opvatten. Ik heb heel wat communicatie fouten gemaakt in het begin.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Ik zou meer “nee” zeggen. Tot nu toe heb ik op heel veel samenwerkingen, workshops, brainstormen, maar ook klussen ja gezegd die helemaal niet bijdragen aan mijn grote doel. Ik heb voor mezelf (sinds kort) een doel gesteld dat ik wil bereiken en alles wat daar niet aan bijdraagt doe ik niet. Maar vroeger kon ik me echt in de nesten werken met alle ja’s die ik uitdeelde.
Wat is je toekomstvisie?
Een mooi draaiende business in marketingdash i.c.m een aantal uren data driven marketing. Maar als ik financieel onafhankelijk ben dan zou ik graag dierenopvangen willen opzetten over de hele wereld. Iets heel anders… Vroeger wilde ik altijd dierenarts worden en tot de dag van vandaag zou ik dat nog steeds willen.
Contactpersoon: Nian Wetsteijn
Onderneming: Nian Consultancy & Marketingdash
Website: www.nianconsultancy.nl