Op deze 5 manieren houden veel vrouwelijke ondernemers zich klein

Als vrouwelijke ondernemer heb je vaak goud in handen. Een geweldig idee, iets waar je anderen echt ontzettend goed mee kunt helpen. Voort gekomen uit je ervaring, je vrouwelijke intuïtie en creativiteit. In de 7 jaar dat ik onderneem heb ik zelf mogen ervaren hoeveel dat waard kan zijn en wat een succes het kan worden.

De enige voorwaarde voor dat succes? Dat ik mezelf niet langer klein hield. Want dat is wat ik zo veel vrouwen zie doen, zichzelf klein houden. Ze zien hun eigen waarde niet in of durven niet goed vanuit zichzelf te spreken uit angst een ander voor het hoofd te stoten.

Laat staan dat hun tarieven hun waarde daadwerkelijk representeren. Komt de gedachte ‘Ja maar, voor mij is dit niet zoveel moeite…’ je bijvoorbeeld bekend voor? En kijk je vervolgens ook met enige angst naar je bankrekening? Dat iets voor jou niet zoveel moeite kost zegt niet dat het dus niet waardevol is.

Wat mij betreft is het tijd voor verandering in de wereld van vrouwelijke ondernemers. Het is tijd om jouw licht echt fel te laten schijnen.

Daarom bespreek ik de 5 meest voorkomende manieren waarop veel vrouwelijke ondernemers zich nog klein houden. Zodat jij je er van bewust kunt worden én de nodige stappen kunt zetten om te transformeren, zodat jij jouw waarde echt kunt laten zien.

1 “Ik kan het toch niet.”

Ja, ook ik heb regelmatig overwogen de brui eraan te geven en een makkelijk baantje te zoeken waar ik niet bij na hoefde te denken na de zoveelste uitdaging. Gelukkig heb ik het niet gedaan. Het is niet zozeer dat ik het dan ook echt niet kan, het is vooral mijn innerlijke perfectionist die zijn oordeel ‘niet goed genoeg’ heeft geveld.

Niet goed genoeg is natuurlijk iets totaal anders dan ‘niet kunnen’. Weet je hoeveel vrouwen deze twee vaak met elkaar verwarren? Heel veel.

Wees eerlijk naar jezelf. Is het echt nodig om iets perfect te doen? Of kom je met goed genoeg ook al een heel eind, zodat je het later bij kunt schaven wanneer je nieuwe inzichten en ervaringen hebt?

Het is echt oké om soms te twijfelen aan je eigen kunnen, zolang je maar wel stappen blijft zetten om verder te gaan. Weerstand is goed, want dat betekent dat je een belangrijke verandering aan het maken bent – buiten je comfort zone.

2 “Zij kan het beter, dus ik begin er maar niet aan.”

Hoe meer vrouwelijke ondernemers er zijn, hoe groter de verleiding om je met anderen te vergelijken. Voor je het weet scroll je door je social media feed of ben je je instagram stories aan het bekijken en ben je tot de conclusie gekomen dat anderen beter zijn dan jij. En dat jij er dus maar beter niet aan kunt beginnen of ermee kunt stoppen..

Wat je echter niet ziet? Dat die andere succesvolle dames niet JOU zijn. Zij zijn zichzelf en dat maakt ze succesvol, net zoals jouw unieke zelf jouw succesfactor zal zijn.

In mijn vorige onderneming was er iemand die bijna exact hetzelfde deed als ik, met bijna exact dezelfde missie. Het was absoluut niet erg, want ik sprak juist heel andere mensen aan vanuit mezelf. Op papier hadden we dezelfde doelgroep, maar qua energie straalden we iets totaal anders uit en dat was wat het verschil maakte.

Vergelijk jezelf dus niet met die andere onderneemster maar gun haar het succes én gun het jezelf ook. Probeer er juist van te leren. Wat inspireert jou zo aan haar, wat vind je zo goed? Hoe kun je jezelf vanuit jouw boodschap ook naar dat niveau tillen?

3 “Anderen zijn belangrijker.”

Laat ik dit voorop stellen: anderen zijn niet belangrijker dan jou. Voor jou ben jij het belangrijkste, want pas wanneer jij goed in je vel zit kun je er optimaal voor anderen zijn.

Veel vrouwen zijn echter geneigd om zichzelf weg te cijferen voor anderen. De kinderen gaan voor, de partner gaat voor, vrienden en familie gaan voor, en het huishouden moet ook nog gedaan worden want dat wordt ‘verwacht’. Voor je het weet ben jij alle ballen in de lucht aan het houden, al balancerend op een randje. Terwijl je voor anderen zorgt dat alles in orde is gaat dat ten koste van wat voor jou ook belangrijk is: je onderneming en je eigen ontspanning.

Natuurlijk zijn de kids, partner, vrienden, familie en het huishouden belangrijk. Deels dragen ze bij aan jouw levensgeluk. Maar het mag niet zo zijn dat jij daardoor niet of nauwelijks meer aan bod komt, op dat punt wordt het tijd om vaker voor jezelf te gaan kiezen en/of om hulp in te schakelen.

4 “Wie zit er nou op mij / mijn product te wachten.”

Veel vrouwelijke ondernemers kennen hun eigen waarde niet. Zoals ik in het begin als voorbeeld aandroeg; het feit dat iets voor jou niet zoveel moeite kost betekent niet dat je geen waarde biedt.

Het is niet jouw tijd die gecompenseerd moet worden maar de waarde die je biedt.

Alleen dan is het wel belangrijk dat je weet wat jouw waarde is. Ga nog eens terug naar de reden waarom je met jouw onderneming begon. Vast niet alleen omdat je het gewoon leuk vond om te doen (wat trouwens ook oké is), maar ook omdat je een verschil wilde maken. Omdat je geniet van de blije gezichten die het oplevert, omdat die dankbare mails die in je inbox staan jou nog meer drive geven om te blijven doen wat je doet.

Er zitten héél veel mensen op jou én jouw product te wachten. Er zijn altijd mensen die tegen een bepaald probleem aanlopen wat voor hen zodanig belangrijk is dat ze het opgelost willen hebben – daar kom jij in beeld. Daar ligt jouw waarde.

Maak eens een lijst met minimaal 20 punten waarop je schrijft op welke manieren jij waarde biedt.

5 “Ik eet / slaap / beweeg straks wel.”

Het laatste punt gaat niet specifiek over ondernemen, maar wel de lifestyle die erbij hoort. Als ondernemer ben je dagelijks creatief bezig, dagelijks aan het innoveren en ontwikkelen. Ook wanneer je niet aan het werk bent.

Het is als ondernemer extra belangrijk dat je goed in je vel zit en dus dat je goed voor jezelf zorgt.

Eet dus gezond. Slaap voldoende. Beweeg. Mediteer. Doe juist al die dingen waardoor jij jezelf echt goed voelt, daarmee versterk je niet alleen jezelf maar ook je onderneming. Daardoor kun je met nog meer focus aan die ene taak werken, nieuwe projecten bedenken, met meer creativiteit aan het werk. Oftewel: als jij je goed voelt, kun je meer waarde bieden aan je klanten, terwijl dat ook nog eens minder moeite kost. Win-win!

Ik hoop dat deze lijst jou heeft geïnspireerd om een aantal aanpassingen te maken in de manier waarop je denkt en doet rondom je onderneming en jezelf. Heb ik iets in jou geraakt? Dan zou ik het heel tof vinden wanneer je dat aan me laat weten. Je kunt me bereiken via www.marinkabil.nl, of volg me op instagram @marinka.bil.

Marinka helpt ambitieuze vrouwen zichzelf niet langer klein te houden, door ze in hun kracht te zetten en het vertrouwen te geven wat ze nodig hebben. Ze werkt als coach voor ondernemers, zowel 1-op-1 als in groepen. Haar boek Leef JOUW Leven komt uit in april 2020.