Op een relaxte manier nieuwe klanten aantrekken via je website, door jouw energie uit te stralen

Een website is tegenwoordig veel meer dan een digitaal visitekaartje. Als je het op een goede manier aanpakt kan het je veel leuke nieuwe klanten opleveren, op een fijne manier die bij jou past. Organisch bezoekers aantrekken via Google en ze vervolgens omzetten naar klanten door jezelf en je unieke krachten te laten zien in je webdesign. Door de juiste kleuren te gebruiken kun je een gevoel opwekken waarmee je binnen een split second connectie maakt met je bezoeker. Maar niet iedereen weet waar zijn/haar krachten liggen. Ik help je vast op weg. 

  1. Jezelf en je bedrijf leren kennen

Wat dieper graven dan normaal, want we gaan naar de kern van je bedrijf en de persoon erachter. Zeker als je nog niet helemaal zeker bent over je persoonlijke krachten is dit onderdeel een mooi startpunt. Dus de eerste vraag is dan ook; wat zijn jouw kernwaarden? Kies er een aantal zodat je meerdere woorden hebt die jou en je bedrijf omschrijven. Voorbeelden van kernwaarden zijn; authenticiteit, puurheid, vertrouwen, optimisme. 

Hoe reageer jij op situaties

Vaak denken we dat we alles over onszelf weten, tot we in een verrassende situatie terechtkomen en er toch iets anders op reageren dan verwacht. Helemaal niet erg, maar wel goed om te weten. Hoe reageer jij bijvoorbeeld op spontane acties van vrienden/vriendinnen? Gooi je je eigen planning om en ga je mee, of houd je vast aan wat je al zou doen. Vind je tijdens een discussie je eigen mening belangrijk of de gevoelens van een ander? Maak jij beslissingen op basis van gevoel of gebruik je je hoofd? Wat zijn jouw krachten tijdens moeilijke situaties?

Je element

Als je het moeilijk vindt vragen te bedenken kun je ook uitzoeken welk element je horoscoop heeft. Dit klinkt wat zweverig maar het is enorm handig om te onderzoeken hoe jij op bepaalde situaties reageert. Je hoeft niet per se heilig in horoscopen te geloven en ze dagelijks te lezen, je kunt ook de basis eigenschappen lezen. Héél vaak kloppen die wel. Hier alvast kort welke eigenschappen er bij welke elementen horen:

  • Water (schorpioen, kreeft, vissen); gevoelig, verlangen, emoties
  • Aarde (maagd, steenbok, stier); gegrond, doorzetter, vormkracht
  • Lucht (tweeling, waterman, weegschaal); plannen, communiceren, analyseren
  • Vuur (leeuw, ram, boogschutter); gepassioneerd, zelfvertrouwen, afwisseling

Zoek even het hele rijtje eigenschappen op die bij jou element horen. Dan zie je meteen of het overeenkomt met jouw persoonlijkheid. Betekent overigens niet dat je geen eigenschappen van een ander element kunt hebben. Zo heb ik bijvoorbeeld als element aarde, maar heb ik veel eigenschappen van het lucht element. De kleuren van lucht passen dus ook bij mij. 

Hoe wil jij je voelen

Dan komen we bij het deel wat ik zelf het belangrijkste vind. Hoe wil jij je voelen? Is dat gepassioneerd, relaxed of bijvoorbeeld uitgedaagd? Gebruik hier ook een kleur voor in je huisstijl, want op die manier ziet je bezoeker wie jij écht bent. Bezoekers die zich niet identificeren met het gevoel wat dit opwekt horen niet bij jou. Die filter je dus meteen. Helemaal top!

  1. Je ideale klant leren kennen

Vervolgens kijk je naar het gevoel waar jouw ideale klant naar op zoek is. Je potentiële klant heeft een probleem en zoekt naar een oplossing. De oplossing biedt vervolgens een gevoel. Een gevoel van opluchting, rust, ontspanning. Of misschien wel enthousiasme of passie. Ga op zoek naar het gevoel waar ze naar verlangen. Hier kun je gericht kleuren voor zoeken. Rood staat bijvoorbeeld voor passie en kracht, maar ook voor waarschuwing. Belangrijk dus om deze kleur voorzichtig in te zetten. Blauw staat voor vertrouwen en zekerheid, maar kan bij verkeerd gebruik een kil en afstandelijk gevoel creëren. 

Kijk goed naar de psychologie achter kleuren zodat je je bezoeker niet afschrikt. Je kunt een opvallende kleur nog steeds wel gebruiken, maar met mate en gecombineerd met een andere kleur die aanvult. Doseren is de oplossing. De kleuren kiezen die het juiste gevoel opwekken en de kleuren die aansluiten bij jouw persoonlijke krachten. (die je eerder hebt onderzocht)

Geen idee waar je deze informatie vindt? Kijk hier dan voor kleuren en bijbehorende betekenissen. 

Weten wat je bezoeker en potentiële klant wilt qua oplossing en qua gevoel. Het is niet alleen goed voor je website maar ook voor de (sales)gesprekken die je daarna met ze voert. Het vermindert echt het eventuele overtuigen wat je normaal gesproken zou moeten doen. Er komt een relaxte flow in het salesproces.

  1. Je eigen energie uitstralen

Je energie op je website uitstralen doe je dus door de perfecte kleurcombinaties te gebruiken. Een gevoel opwekken bij je bezoeker zodat je ideale klant aan alles voelt dat jij dé enige echte keuze bent. Maar een website met alleen kleuren gaat daar niet voor zorgen. Je teksten zijn natuurlijk ook belangrijk, je wilt de taal van je doelgroep spreken. 

De structuur van je website speelt daarnaast een grote rol omdat minder dan 50% van websitebezoekers überhaupt scrollt. Goed dus om alle belangrijke informatie bovenaan te plaatsen. En laten we ook zeker je afbeeldingen niet vergeten. Jouw energie straal je niet uit door standaard afbeeldingen van random personen via bijvoorbeeld Pixabay te plaatsen. De afbeeldingen kunnen nog zo mooi zijn, je bezoeker ziet niet wie JIJ bent.

Mijn advies is om mooie kwalitatieve foto’s te laten maken. Kies dan ook foto’s waar jij in de lens kijkt zodat je je bezoeker aankijkt (om verbinding te maken) en wat foto’s van de zijkant. Die plaats je dan richting je tekst. Het is bewezen dat bezoekers kijken naar waar de persoon op de foto naar kijkt. Zo leg jij de focus op belangrijke teksten.

  1. Het belang van een unieke website

Een website heeft gemiddeld een conversiepercentage van 1-3%. Daar wil je natuurlijk het maximale uithalen. En als jij een groot deel van je bezoekers omzet naar klanten hoef je ook minder in te zetten op Facebook of Google advertenties. Je kunt gebruikmaken van SEO om bezoekers via Google binnen te halen en vervolgens doet je website het werk.

Een unieke website is ook belangrijk als jij zelf richting jouw ideale klant veel communiceert over iemands uniekheid, eigenheid of authenticiteit. Als jij dan zelf gebruikmaakt van een standaard template of standaard afbeeldingen spreekt dat je eigen teksten tegen. Je wilt daarnaast in het hoofd van je bezoeker blijven hangen. Niet afvragen of ze klant worden maar wanneer. 

En alhoewel tekst heel belangrijk is op je website en het nodig is dat je de taal van je doelgroep spreekt, zeggen beelden veel meer dan woorden. Mensen zijn visueel ingesteld en hechten daarom meer waarde aan wat je laat zien op je website dan aan wat je schrijft. Je hebt gemiddeld 3 seconden om iemand te overtuigen verder te kijken op je website. Als ze binnen die 3 seconden een ontevreden, kil of koud gevoel hebben bij je design wordt er geen woord gelezen.

Zodra je de juiste kleuren hebt gevonden en je website uitstraling helemaal bij jou past, valt alles op zijn plek. Dan komen ook de klanten die écht bij jou passen op je pad. De samenwerkingen waar je positieve energie van krijgt en de klant die jij ook maximaal kunt helpen. 

Wil je meer weten over het ontdekken van je eigen krachten en bijbehorende kleuren? Ik deel er info over op instagram (@drawingmonkey_studio) en op mijn website www.drawing-monkey.com. Let’s connect!

Liefs,

Kelly de Vries

Drawing Monkey SEO en Webdesignbureau