RedValue | Organisatieadvies, Programma management & Realisatiekracht

Contactpersoon: Jo Gelok
Onderneming: RedValue | Organisatieadvies, Programma management & Realisatiekracht.
Website: www.redvalue.nl

Wie ben je?

Ik ben Jo, getrouwd met Ruben, die heb ontmoet tijdens mijn studententijd toen we samen achter de bar stonden bij Villa Kakelbont. Dit was destijds dé studentenkroeg van Rotterdam. We hebben 2 zoontjes van 6 en 8. Begin dit jaar ben ik gestart als zelfstandig ondernemer en heb ik RedValue opgericht. Met RedValue help ik organisaties om complexe uitdagingen behapbaar te maken en effectief tot het gewenste resultaat te komen. 

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Na mijn studie Organisatiekunde (BCO aan de VU) heb ik een management development programma bij Ormit gedaan. In die periode heb ik enorm veel geleerd op het vlak van persoonlijke ontwikkeling, leiderschap en teamdynamiek. Dit was een super mooie maar ook pittige leerschool en een waardevolle ervaring. Na het afronden van dat traject ben ik bij T-Mobile aan de slag gegaan. Hier heb ik 11 jaar gewerkt in diverse rollen. Ik verbaas me er zelf over hoe lang ik daar ben blijven plakken, aangezien ik iemand ben die erg van verandering en dynamiek houdt. De telecom branche is heel dynamisch en divers. Elk jaar, anderhalf jaar heb ik me met veel drive op een andere uitdaging gestort. Ik heb daar mooie projecten en programma’s opgezet en mogen leiden. De rode draad hierin was transformatie en digitalisering.  

Bij T-Mobile is mijn liefde voor processen en IT ontstaan. Van studie af aan heb ik een passie gehad voor verandermanagement, leiderschapsstijlen, cultuur en gedrag in organisaties. Hoe krijg je mensen mee?; Hoe behaal je samen het beoogde resultaat?; Waardoor ontstaat weerstand?, maar beter nog: Hoe voorkom je het? In mijn rollen bij T-Mobile heb ik geleerd hoe dit samenhangt met het faciliteren van mensen door het inrichten van de juiste (technische) middelen en processen en het maken van verbinding tussen afdelingen en met het management. Ik vind het leuk om complexe zaken plat te slaan tot iets simpels. Doelstellingen en uitdagingen te vertalen naar ‘Het hoe er te komen’. Maar vooral ook om mensen samen als een team naar een doel toe te laten werken en het succes te laten ervaren. 

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Dat ging heel vanzelfsprekend. Als ik er zo over nadenk heb ik me bij T-Mobile ook altijd een beetje als interne consultant bewogen. Ik kon het niet helpen om verder te kijken dan het belang van de afdeling waar ik voor werkte. Ik ging vooral de afdelingsoverstijgende uitdagingen aan die complex waren en waar er sprake was van weerstand en verschillende belangen. Bij dat soort uitdagingen ben ik in mijn element. Ik krijg er energie van om de verbinding te leggen en met elkaar de puzzel te leggen. Je moet mij niet op een goedlopende winkel laten passen. 

Ik heb in al die jaren super gave trajecten gedaan en mega veel geleerd. En op een gegeven moment was het gewoon tijd voor een nieuwe stap. Een nieuwe uitdaging voor mezelf. Nieuwe omgeving, andere branches, en de toets of dat wat ik bij T-Mobile met zoveel liefde heb gedaan, ook kon inzetten bij andere organisaties. 

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Eind januari heb ik me ingeschreven bij de KVK. Een paar weken later kon ik starten bij Unilever als Global Project manager Business Transformation, in de Food Solutions tak. Na een maand riep de directeur op die bewuste donderdagmiddag iedereen bij elkaar om aan te kondigen dat alle kantoren vanaf dat moment dichtgingen. Heel surrealistisch. Inmiddels werk ik dus al 2 maanden vanuit huis met man en kids. Dat maakt het combineren wel een uitdaging. Mijn tijd gaat nu met name naar het werk voor Unilever, en thuisscholing voor de jongens. We zijn gewend om beide een drukke baan te hebben en hebben hierin ook een goede verdeling van zorg voor onze jongens. Daar ben ik heel trots op. Ook in deze gekke periode hebben we inmiddels een goede modus gevonden. 

Nu de scholen weer deels openen, voel ik weer ruimte om meer aan mijn bedrijf, mijn toekomstplannen en aan mijn zichtbaarheid te gaan werken. 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Ik breng versnelling in het realiseren van verandering door middel van een bottom-up aanpak. De doelstelling komt (vaak) vanuit de directie, de invulling ontstaat door te luisteren naar de ideeën van de experts in de gerelateerde werkgebieden, en daar een aanpak en oplossingsrichting voor op te zetten. Heel veel projecten starten met een goed idee, maar falen in de executie. De vertaalslag maken tussen visie, strategie en praktische implementatie is beslissend voor het resultaat. Mijn ervaring is dat een door de organisatie gedragen oplossing, de sleutel is tot succes. Daar help ik organisaties bij. Bijvoorbeeld bij de transformatie naar digitaal en big data, het implementeren van een nieuw CRM systeem, of het doorvoeren van wet- en regelgeving in de organisatie. Kortom: Bij alles dat mensen, processen en systemen raakt. 

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Ja, twee dingen. Allereerst hoeveel administratieve dingetjes je toch moet doen en hoeveel tijd dat in beslag neemt. Daarnaast ben ik echt iemand die gelooft in co-creëren. Ik breng graag de ideeën van anderen samen in de oplossing. En wat mijn eigen onderneming betreft, moeten die ideeën dus voornamelijk uit mijzelf komen. Dat lukt op zich aardig. Maar soms mis ik het wel om even te sparren om knopen door te kunnen hakken. En omdat het zo dicht bij mijzelf staat, vind ik het ook spannender om feedback te vragen. Ik geloof in dat je door samen te werken tot betere resultaten komt. In mijn werk kan ik dat goed toepassen. In mijn onderneming wil ik daar graag nog een betere vorm in vinden. 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik ben nu een paar maanden bezig, maar ik merk wel dat de valkuil schuilt in het werken ín je bedrijf in plaats van het werken áán je bedrijf. Daardoor schiet de aandacht voor de marketing van mijn bedrijf en nog wel bij in. Werken aan mijn zichtbaarheid is nog wel iets waar ik in kan groeien. Dit wordt dan ook iets waar ik me de aankomende periode meer op zal gaan richten. Daarnaast wil ik meer ondernemers om me heen verzamelen om te sparren en elkaar verder te helpen. Maar echt iets over doen? Nee, zo zit ik niet in elkaar. Ik kijk graag vooruit.

Wat is je toekomstvisie?

Vanaf het moment dat ik besloot om te gaan ondernemen, ging ik ook andere kansen zien. Ik heb als doel om in een aantal jaar veel meer begeleidingssessies en trajecten aan te bieden waarmee ik mijn klanten kan helpen hun effectiviteit en realisatiekracht te vergroten. Dit zodat zij sneller kunnen schakelen in deze tijd waarin snelheid en slagkracht noodzaak is. Denk hierbij aan organisaties of afdelingen die een transformatie doorgaan, snel groeien en moeten professionaliseren, of efficiëntieslagen moeten maken. Ik help organisaties bij het ‘Hoe dan?’, bij het opzetten van een aanpak, de werkwijze en de oplossingsrichting om hun doelstellingen samen met hun mensen op een gedragen manier te behalen. Hier ligt echt mijn passie en mijn overtuiging dat ik verschil kan maken.

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!