Risk optimization; strategisch inzetbaar door de hele organisatie.

Wie denkt aan risk management, denkt al snel aan het zoveel mogelijk beperken van risico’s. Het woord ‘risk’ heeft voor velen namelijk geen positieve lading. En natuurlijk, als de veiligheid van medewerkers en onze leefomgeving op het spel staat, dan zijn we verplicht alle risico’s zoveel als mogelijk af te dekken.

Risk management omvat echter meer dan dat en kan daardoor strategisch ingezet worden om beslissingen te nemen of bedrijfsprocessen en risico’s te optimaliseren, wat een positieve impact kan hebben op groei en winstgevendheid.

Risk komt altijd samen met reward.

De kans versus impact (reward) berekening die gekoppeld is aan ‘risico’, gaat niet alleen over de negatieve zin van het woord impact; impact kan namelijk ook een positieve beloning zijn! Daarnaast kunnen er meerdere factoren toegevoegd worden aan de analyse “kans versus impact”, om tot een optimale beslissing te komen en bedrijfsgroei te ondersteunen.

Vraagstukken die hoge kosten hebben om de mogelijkheid op een ongewenste uitkomst te verkleinen, kunnen ook over een langere periode bekeken worden. Hoe groot is de kans nou echt op die ongewenste uitkomst? En wat zijn de totale kosten van risico beperking over die lange termijn ten opzichte van de kosten als de ongewenste uitkomst een of misschien een paar keer realiteit wordt?

  • Door de lange termijn aan “kans versus impact” toe te voegen, verandert de verhouding tussen risk en reward, waardoor de beslissing er heel anders uit kan zien.

In dit voorbeeld gaat het risico omhoog, en is de impact een beloning van lagere kosten over de lange termijn. Beslissingen rondom afspraken met klanten kunnen ook bekeken worden vanuit de combinatie risk en reward. Wat zijn de risico’s en potentiele opbrengsten, zijn er alternatieven die bekeken kunnen worden? In dit geval kan risico synoniem zijn voor kosten die gemaakt moeten worden om de afspraak met de klant te kunnen nakomen. Wat is de beloning hiervoor?

  • Door alternatieven aan “kans versus impact” toe te voegen, kan de meest optimale inzet van kosten versus beloning gekozen worden voor de eigen organisatie.

Op deze manier wordt het risico geoptimaliseerd omdat er naar de meest optimale balans tussen kosten en opbrengsten, ofwel risk en reward, voor eigen bedrijf en klant wordt gekeken, in plaats van alleen maar voor de klant.

Kijk binnen risk optimization niet alleen naar de kans op een negatieve impact, of alleen naar de kans op een mooie opbrengst. Bekijk juist de combinatie van meerdere factoren; risk en reward, kans en andere input die een nieuw inzicht geven.

Om risk optimization als basis te gebruiken voor beslissingen binnen een onderneming, is het belangrijk voor het management een duidelijke visie uit te dragen en de werknemers te stimuleren vooral hun eigen risicoprofiel thuis te laten. De “neem beslissingen alsof het je eigen portemonnee is” visie, geeft te veel verschillende inzichten op risk management aangezien sommigen graag een gokje wagen en weer andere werknemers het liefst een oude sok onder het matras bewaren.

Door Sandra Raaijmakers, All about business growth; internationaal risk professional en spreker. Meer informatie via www.sandraraaijmakers.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *