ROJI Communicatie

Wie ben je?

“We don’t get a chance to do that many things, and every one should be really excellent. Because this is our life. Life is brief, and then you die, you know. And we’ve all chosen to do this with our lives. So it better be damn good. It better be worth it.” ~ Steve Jobs

Ik, Rosaline Verhofstadt (27), knal ‘m er even in met bovenstaand statement van Steve Jobs. Dit omdat het omschrijft wie ik ben en waar ik voor sta. Ik probeer namelijk altijd het beste uit het leven te halen. Op persoonlijk vlak wanneer ik samen met mijn vriend Jim en zoontje Seth (11 maanden) volop geniet van het gezinsleven. Maar ook wanneer ik werk voor mijn bedrijf ROJI Communicatie en vol passie voor leuke opdrachtgevers mag werken.

Ik geniet verder van quality time met mijn familie & vrienden, goed eten én van de wereld ontdekken (van leuke uitstapjes tot mooie reizen).

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Na mijn studie Journalistiek & Media heb ik een tijdje in de mediawereld rondgesnuffeld. Maar ik vond mijzelf te jong om al volledig aan het werk te gaan. Daarom plakte ik er een studie Reclame, Marketing & Communicatie aan vast. Een mooie aanvulling, dacht ik. En dat is gebleken.

Met beide diploma’s op zak, heb ik gewerkt voor verschillende werkgevers; commerciële bedrijven, non-profitorganisaties en bureaus. Ik heb het allemaal van binnen gezien. En nog dagelijks pluk ik daar de vruchten van.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Mijn onderneming is ontstaan door het lot, maar zonder twijfel gedreven door passie. Toen ik net kersverse moeder was, Seth was nog geen week oud, kreeg ik te horen dat mijn toenmalige werkgever het bedrijf ging ontmantelen. Een schok, maar ook hét moment dat er nieuwe deuren open gingen.

Ik had het geluk dat er opdrachtgevers waren die graag met mij wilden blijven werken. Zij hebben mij aan het denken gezet. En… wat had ik te verliezen? Ik begon voor mezelf. Want wanneer je in het ondiepe springt, breek je je enkels. Dus hup, dat was een flinke sprong in het diepe.

Marketing, communicatie en projectmanagement. Precies waar ik blij van word. Het verhaal vertellen van mijn opdrachtgevers, via verschillende kanalen. Want achter elke onderneming schuilt een schat aan verhalen die de moeite waard zijn om te delen.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Ik vind de flexibiliteit van het het zelfstandig ondernemen één van de grootste voordelen. Al blijft het tegelijkertijd ook een grote uitdaging. Al snel word je tijd opgeslokt door de dagelijkse rompslomp. Zeker met een kleine jongen van bijna 1.

Daarom probeer ik voor mezelf echt een duidelijke structuur aan te brengen. Ik heb drie dagen in de week waar de focus volledig op mijn werk ligt. Natuurlijk is het niet zo dat de werkzaamheden op de andere twee dagen stil liggen, alleen over het algemeen gaat het dan iets meer tussen de zaken en het huishouden door. De ene keer lukt dit goed, de andere keer minder. Maar wanneer het moet, sta ik er.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Uiteindelijk denk ik dat ieder persoon en daardoor ook iedere onderneming uniek is. Sterker nog dit is precies de kern van wat ik doe en vertel voor bedrijven. Alleen vind ik het woord uniek lichtelijk overschat. Ik denk dat ondernemen, naast professionele expertise en moed, gaat over gevoel en intuïtie. De klik die er is tussen mij en de opdrachtgever, dat maakt een samenwerking uniek. Wij zijn, we are.

Ik doe dit werk met hart en ziel. Altijd op zoek naar het beste resultaat voor de ander en tegelijkertijd iets waar ik zelf ook trots op kan zijn. Ik ben loyaal en perfectionistisch. En ik durf te zeggen dat ik waarmaak wat ik beloof.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Nu, ruim een half jaar onderweg, heb ik geen seconde spijt gehad van het besluit om zelfstandig ondernemer te worden. Was/is het pittig met een onvoorziene Coronacrisis? Ja absoluut. Is het anders dan werken voor een baas? Ja, zeker weten. Ken ik soms nog mijn onzekerheden? Natuurlijk die horen er ook bij. Maar dat houdt me niet tegen. Sterker nog, dat wakkert het vlammetje alleen maar aan.

Het zoeken en vinden van nieuwe opdrachtgevers is wel iets dat ik vooraf heb onderschat. Er zijn genoeg momenten dat ik mezelf nog onderschat en dat ik me afvraag waarom een ander op mij zit te wachten. Tot er weer een succesje te vieren valt. Dan weet ik ineens donders goed wat mijn toegevoegde waarde is. Dit schommelt een beetje en daar mag best nog wat meer balans in komen.

Maar wat is onderschatten als je jezelf de tijd gunt om te groeien? Als ik eenmaal ergens voor ga, dan wil ik het laten slagen. Dan laat ik me niet zomaar uit het veld slaan. Ups and downs, in goede en in slechte tijden. En zo sta ik ook in het ondernemerschap!

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Meer lef hebben. Lef om mijn kennis te delen met iedereen die erop zit te wachten. Lef om mensen ook een oplossing te bieden voor hun probleem zonder dat zij daar zelf nog specifiek naar vragen. Ik was (en ben soms nog steeds) iets te afwachtend.

Wat is je toekomstvisie?

Dat vind ik een lastige vraag omdat ik probeer te leven in het moment. Mijn onderbuikgevoel heeft me gebracht waar ik nu sta en daar vertrouw ik ook op met de toekomst in het verschiet.

Ik ben ervan overtuigd dat ik ga groeien met ROJI Communicatie. En dat ik voor nog meer mooie opdrachtgevers een verschil mag maken. Dat ik hun verhaal mag vertellen, aan de juiste doelgroep. En dat dit mooie en duurzame samenwerkingen oplevert waar ik trots op kan zijn! Dat geeft energie.

Contactpersoon: Rosaline Verhofstadt
Onderneming: ROJI Communicatie
Website: www.rojicommunicatie.nl