Schmitz Juridische Dienstverlening

Contactpersoon: Yvonne Schmitz
Onderneming: Schmitz Juridische Dienstverlening
Instagram: www.instagram.com/schmitz_juridisch

Wie ben je?

Hey fellow girl bosses, 

Ik ben Yvonne, eigenaresse van Schmitz Juridische Dienstverlening waar ik als ZZP’er zowel particulieren als ondernemers van dienst ben met contractuele en arbeidsrechtelijke vraagstukken en geschillen en het opstellen en controleren van juridische documenten, zoals algemene voorwaarden en alle soorten overeenkomsten.

Daarnaast ben ik trotse mama van twee kleine draakjes, Vic van 5 en Lauren van bijna 1, een fulltime baan op zich. Maar dat is nog niet alles… wij hebben een samengesteld gezin! Mijn partner Kim heeft nog twee kanjers van zonen, Michiel van 16 en Milan van 14 waarvan ik mezelf bonusmama mag noemen a.k.a. the wicked stephmom 😉 Wij wonen in het prachtige Roermond, waar ik ben geboren en getogen. Onze betere helft – zeggen zij – woont in België. Zo crossen we wat op en neer, maar alles heeft zijn voor- en nadelen. 

In mijn vrije tijd – wat is dat ook alweer? – kan ik enorm genieten van etentjes of borrelavonden met vrienden, een terrasje pakken, koken, weekendjes weg en reizen. 

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Al van jongs af had ik een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Als iets in mijn ogen niet eerlijk was, kon ik dat moeilijk loslaten en moest ik er iets van zeggen. In de laatste jaren van het VWO wist ik dan ook bijna zeker dat ik naar de politieacademie wilde gaan of criminologie of rechten wilde gaan studeren. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik toen echter gekozen om Toeristisch Management te gaan studeren, waarna ik als business travel consultant heb gewerkt. Hierbij verkocht ik geen leuke reisjes naar de zon, maar alles wat een zakenman- of vrouw nodig heeft om tijdens een zakenreis te knallen met zijn of haar onderneming, van limousines tot aan helikoptervluchten toe. Een hele leuke tijd die mij met mijn toenmalige man ook tot in San Diego, VS, bracht, waar ik 2,5 jaar heb gewoond en gewerkt. 

Na dit avontuur merkte ik dat dit werk toch onvoldoende uitdaging voor mij bood en ben ik toch mijn passie gaan volgen en alsnog rechten gaan studeren. En nog steeds blijkt dat de juiste keuze. Ik vind het heerlijk om mijn tanden ergens in te zetten en het helemaal uit te pluizen en cliënten te helpen hun recht te behalen. Na mijn afstuderen ben ik begonnen in de sociale zekerheidsbranche bij overheidsinstanties en een zorginstelling. Van daaruit ben ik werkzaam geweest op arbeidsrechtelijk en contractueel gebied als bedrijfsjurist en jurist bij rechtsbijstandsverzekeraars.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Al vroeg in mijn tweede carrière merkte ik dat ik behoefte had aan een meer dynamische functie, waarbij ik meerdere rechtsgebieden kon combineren en diverse doelgroepen van dienst kon zijn. Ik ben daarom eind 2011 mijn eigen onderneming gestart: Schmitz Juridische Dienstverlening. 

Uiteraard heb ik mijn bedrijf eerst moeten opbouwen naast mijn functies in loondienst. Uiteindelijk heb ik na jaren mooie werkervaring te hebben opgedaan begin 2017 de stap gezet om volledig voor mijn eigen bedrijf te gaan. 

Die passie werd nog meer aangewakkerd door het vooruitzicht op de vrijheid die ik dan had om mijn eigen werktijden in te delen. Ik vond het nogal een uitdaging om de standaard kantoortijden te combineren met de zorg voor mijn zoontje en de slapeloze nachten die daar in het begin bij horen. Ik was altijd aan het haasten om naar mijn werk te gaan en aan het haasten om hem weer op tijd op te halen en te koken. Bovendien wilde ik niet steeds alleen maar conflicten oplossen. Ik merkte door dit soort zaken dat veel ondernemers hun juridische basis niet goed geregeld hadden. Door het niet vastleggen of het niet duidelijk of volledig vastleggen van de randvoorwaarden in algemene voorwaarden en de afspraken met opdrachtgevers en klanten in een overeenkomst, ontstaan ontzettend veel geschillen die voorkomen hadden kunnen worden. Ik wilde het mijn missie maken om tegen betaalbare tarieven kleine (zelfstandige) ondernemers te helpen bij het bouwen van hun juridisch fundament, zodat ze deze onnodige risico’s niet hoeven te lopen. Vandaar dat ik mijn expertise op het gebied van algemene voorwaarden en alle soorten overeenkomsten, zoals een overeenkomst van opdracht, aanneming van werk, arbeidsovereenkomst of huurovereenkomst, verder heb ontwikkeld. 

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Omdat ik voornamelijk vanuit huis werk en mijn eigen baas ben, las ik pauzes in waarin ik kleine huishoudelijk taken doe, zoals de vaatwasser in- en uitruimen of een wasje draaien. Bij drukte en deadlines werk ik ook ’s avonds nog een paar uurtjes als de kinderen naar bed zijn. Ook neem ik rustig een langere pauze om de boodschappen te halen. 

Tijdens de intelligente lockdown had ik natuurlijk allebei de kids thuis, omdat ze niet naar school of de opvang konden gaan. Dat was een behoorlijke uitdaging. Mijn werk vereist wel echt opperste concentratie, anders moet ik steeds opnieuw lezen of ga ik fouten maken in mijn juridische teksten. En jongens, wat een stoorzenders waren dat. Het was vrijwel onmogelijk om zorgtaken voor twee kleine kinderen te combineren met mijn werk waar focus bij nodig is. Omdat ik overdag veel werktijd verloor, moest ik regelmatig ’s avonds nog wat uurtjes werken. Gelukkig is dat nu weer een heel stuk minder en werk ik alleen bij deadlines ’s avonds door, maar dan wel tot een normaal tijdstip. De eerste schooldag was dan ook echt een feestje voor mij, ik had bijna zin om om 9.00 uur ’s ochtends al aan de cocktails te gaan ;-). Het maken van content en marketing activiteiten schiet er wel soms bij in. Ook mijn website is nog in de maak, deze hoop ik op korte termijn eindelijk af te hebben. 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Een van mijn motto’s is: eerlijke dienstverlening tegen eerlijke prijzen. Ik zie dat een groot aantal juridische dienstverleners torenhoge tarieven vraagt. Met name de uurtarieven in de advocatuur zijn naar mijn mening erg hoog, vooral voor minder bedeelden die net niet in aanmerking komen voor een toevoeging. Uiteraard zijn er uitzonderingen.  

Dat kan anders dacht ik. Omdat mijn werk eigenlijk alleen een laptop, bureau en printer vereist, heb ik niet geïnvesteerd in een duur kantoor met een secretaresse en andere hoge kantoorkosten en heb ik geen dikke bak onder mijn kont. 

Ik werk voornamelijk vanuit huis of op een rustgevende of sfeervolle locatie waar ik dan geniet van wat mensen op mij heen en een hapje en een drankje. Voor cliëntgesprekken reserveer ik indien nodig een ruimte of deze vinden plaats bij de cliënt op locatie. Ik bied echter mijn diensten met name online aan. In het huidige digitale tijdperk kan alles makkelijk per e-mail of indien nodig telefonisch besproken worden. Vaak geven opdrachtgevers en cliënten hier ook de voorkeur aan, het bespaart de nodige (reis)tijd en daarmee ook kosten. Natuurlijk heb ik ook cliënten die mij liever persoonlijk spreken, waarbij uiteraard een uitzondering kan worden gemaakt. Zo kan ik mijn kosten laag houden en schappelijke tarieven aanbieden. 

De meeste opdrachtgevers en cliënten willen vooraf weten wat de dienstverlening gaat kosten, daarom werk ik met name met vaste prijsafspraken. Een aantal diensten hebben vaste prijzen, zoals het opstellen van algemene voorwaarden. Bij juridische geschillen beoordeel ik eerst wat er gedaan moet worden en krijgt de opdrachtgever een vaste prijs op maat, afgestemd op de individuele klant zelf. Eerlijkheid, duidelijkheid en transparantie, daar sta ik voor!

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Ja zeker, de marketing activiteiten! Ik heb zoveel ideeën in mijn hoofd voor nieuwe online producten en diensten, maar daar komt meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Daarbij ben ik niet zo savvy op dat gebied. Campagnes, landing pages voor product lanceringen, e-books en trainingen maken, funnels, automations, alles linken naar je website, content bedenken maar ook plaatsen, het kost allemaal ontzettend veel tijd. Businesswoman zijn is niet alleen je werk uitvoeren, er komt zoveel meer bij kijken. 

Dat wist ik natuurlijk wel, maar ik heb mij onvoldoende gerealiseerd hoeveel tijd ik daarmee kwijt zou zijn. Uiteraard heb ik enkele waardevolle social media en marketing cursussen en webinars gevolgd en ben ik boeken aan het lezen, maar ook daar gaat heel veel tijd in zitten. Die gedroomde 24-urige werkweek kan ik voorlopig wel vergeten, maar ik ben druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe online diensten, zodat ik deze droom hopelijk over niet al te lange tijd waar kan maken en een deel van deze taken kan uitbesteden. 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Heel eerlijk? Eigenlijk niets. Ook al hebben sommige dingen heel veel tijd gekost om het uit te zoeken, had ik misschien eerder veel meer omzet kunnen genereren, door al deze ervaringen en door het zelf te doen, leer je ontzettend veel en leer je de andere kant van het zelfstandig ondernemerschap. Daardoor kun je je ontwikkelen tot een echte zakenvrouw!

Wat is je toekomstvisie?

We hebben allemaal ervaren nu dat online ondernemen écht mogelijk is en ook winstgevend kan zijn. Waar eerder alleen maar beren op de weg gezien werden, blijkt het nu toch allemaal mogelijk om dienstverlening te digitaliseren. Restaurants namen online bestellingen aan en gingen bezorg- en afhaalservice aanbieden, meetings werden per video conference gehouden, werknemers gingen thuis werken en nieuwe online producten en diensten werden aangeboden. 

Ik ben er van overtuigd dat dit de nieuwe toekomst is en ben dan ook achter de schermen hard aan het werk om mijn dienstverlening verder te digitaliseren door nieuwe online producten en diensten aan te bieden. Ik wil graag mijn expertstatus breder uitdragen door meer in te zetten op online marketing, zodat ondernemers weten dat ik de go-to-girl ben voor algemene voorwaarden en overeenkomsten. Over pakweg zo’n 5 jaar hoop ik minder op basis van uurtje-factuurtje te hoeven werken. Op naar die winstgevende 24-urige werkweek en meer vrijheid!

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!