Story Sparks

Contactpersoon: Stéphanie de Geus
Onderneming: Story Sparks
Website: http://www.thestorysparks.com

Wie ben je?

Ik ben Stéphanie de Geus en ik wil de wereld mooier, groener, socialer en duurzamer maken door middel van verhalen. Ik weet dat iedere ondernemer een goed verhaal heeft en ik help ondernemers hun verhaal in te zetten om zichtbaar te worden en te connecten met hun ideale klant. Ik ben altijd gek geweest op verhalen, schrijven en boeken, dus storytelling komt voor mij heel natuurlijk. In mijn vrije tijd lees ik heel veel, eet ik vegan, loop ik hard en klim ik.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Ik wist altijd al dat ik wilde schrijven. Daarom ben ik journalistiek gaan studeren. Maar de baan die ik daarna kreeg, paste gewoon niet bij me. Toen ben ik voor de lol Keltische Talen en Cultuur gaan studeren. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat ik naar Wales en Engeland vertrok en daar hoofd- en eindredacteur werd van het tijdschrift Simply Cards & Papercraft. Ook lanceerde ik in die tijd een nieuw en eigen tijdschrift Get Stamping. Ondertussen startte ik met fantasyboeken.org en dat was eigenlijk mijn eerste voorproefje van het ondernemen. De site liep echt fantastisch en toen ik daar in 2015 mee stopte wist ik zeker dat ik verder wilde met ondernemen.

Het duurde alleen even voor ik wist wat ik wilde echt doen. En voordat dat ik in begin van 2019 eindelijk wist, heb ik verschillende banen gehad. Ik heb op de klantenservice gezeten van ConvertKit (e-mailmarketing software), contentmarketing gedaan voor een software bedrijf, maar ook post gelopen en gewerkt voor een Growth Hacking agency. Hoewel geen van alle mijn ideale baan was, heb ik er ontzettend veel van geleerd. Die skills gebruik ik nu nog dagelijks als ondernemer en daar ben ik echt heel erg dankbaar voor.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Ik wilde gaan reizen en schrijven. Reisverhalen pitchen aan verschillende media. Dat was waarom ik me inschreef bij de KvK. Het leek toen de meest logische stap voor iemand met een journalistieke achtergrond. Toen ik leerde dat contentmarketing heel erg lijkt op journalistiek, maar meer mogelijkheden had, ben ik dat erbij gaan doen. Alleen deed ik dat voor iedereen. Pas toen ik in 2019 samenwerkte met Klaar Zeegers, kwam ik er eigenlijk echt achter dat ik een passie heb voor duurzaamheid, de natuur en het klimaat. Klaar koppelde dat heel snel aan duurzame ondernemers en sindsdien klopt het gewoon. Deze bedrijven passen gewoon echt bij mij als persoon en de dingen die ik zelf belangrijk vind.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Ik begin mijn ochtend bijna altijd met schrijven. Dan ben ik het scherpst en komen de beste verhalen eruit. Het is ook gewoon een lekker begin van de dag. Verder voel ik mijn dag een beetje aan. Als ik vastzit ga ik vaak iets anders doen, even naar buiten, of een ander klusje. Het eerste wat we leerde op de opleiding journalistiek was: als het niet lukt met schrijven, ga dan naar de wc of bel je moeder. Met andere woorden; de beste ideeën komen als je even met iets compleet anders bezig bent. En dat is ook echt waar. Ik werk wel heel gestructureerd met een to-do-lijstje en ik heb voor 2020 voor het eerst een inkomensdoel voor mezelf gezet. Wat ik wel belangrijk vind is om mijn werk uit te zetten. Daarom heb ik sinds kort een aparte zakelijke telefoon die na 18.00 uit gaat. Dat geeft echt heel veel rust.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Ik heb een brede achtergrond en daardoor veel skills zodat ik veel verder kan meedenken dan alleen het schrijven van een leuk stukje. Ik heb een passie voor verhalen en met mijn journalistieke achtergrond kan ik niet alleen een goed verhaal schrijven, ik denk ook heel erg vanuit het publiek en wat waarde biedt voor hun. Mijn superpower is dat ik een creatief meedenk zodat de verhalen van mijn klanten op de allerbeste manier aansluiting vinden bij hun publiek.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Niet zozeer onderschat, maar ik was gewoon echt heel onwetend toen ik me inschreef bij de KvK. Ik dacht: ‘dat doen we ff. Gewoon even wat pitchen en dan komt het wel goed.’ Nou niet dus. Dat liep helemaal anders.

Het pitchen van artikelen aan media bleek mijn niet mijn ding en duurde veel langer dan ik van te voren had kunnen bedenken. Van mijn originele bedrijfsidee is niets meer over en er zijn zoveel andere toffe dingen bijgekomen die ik nooit van te voren had kunnen bedenken. Een van de belangrijkste skills als ondernemer is dat je je moet blijven aanpassen en vooral nieuwe dingen moet proberen. Toen ik begon dacht ik dat mijn idee HET idee was waar ik mijn bedrijf mee ging opbouwen en het heeft lang geduurd voor ik dat wilde loslaten. Maar nu ik dat eindelijk heb gedaan klopt alles gewoon veel beter en ben ik ook minder bang om nieuwe dingen te proberen.

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Eerder een goede businesscoach nemen. Sinds ik training heb gehad bij StadOogst van Klaar Zeegers heb ik zoveel meer geleerd en staat mijn onderneming zo ontzettend veel beter. Ik ‘klooide’ eerst maar wat aan, maar nu weet ik wat ik wil, kan en sta ik er financieel ook gewoon veel beter voor.

Een ander is eerder aan mijn mindset werken. Het heeft heel lang geduurd voordat ik echt geloofde dat er plek was voor mij en dat ik dit ook echt kon. Ik was echt iemand die dacht in beperkingen in plaats van mogelijkheden. Zo zonde.

Ooit dook ik overal in en zag ik overal mogelijkheden. Ergens ben ik dat kwijt geraakt. Als ik iets over kon doen dan zou ik het wel zijn dat ik daar eerder hulp bij zou zoeken om weer in de goede mindset te komen. Om weer te denken in mogelijkheden. Inmiddels doe ik dat en ik merk aan alles dat het echt zo’n geweldige positieve invloed heeft. En daar ben ik echt heel blij een gelukkig mee!

Wat is je toekomstvisie?

Ik ga deze maand impactless.nl lanceren, een nieuw online magazine over sociaal en duurzaam ondernemen. Dat ga ik uitgroeien tot een echt volwaardig online magazine. Ik wil mijn talenten inzetten om de verhalen van impact ondernemers te delen met de wereld en te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Ik wil met mijn verhalen bijdragen aan positieve verandering in de wereld. Impact ondernemen, sociaal en duurzaam ondernemen. Het maakt niet uit hoe je het noemt, maar het is de toekomst. En de verhalen van deze ondernemers zijn stuk voor stuk inspirerend. Die verhalen een zo groot mogelijk publiek geven: daar word ik elke dag gelukkig van.

Instagram: @stephanie.degeus & @story.sparks & @impact.less
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/sdegeus/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *