Lanceren is een feestje maken van het verkopen van je aanbod. Tenminste, dat is hoe ik het zie. Als ik zin heb in een piek in het aantal nieuwe aanmeldingen voor een van mijn trainingen, dan pak ik pen en papier om met mezelf te brainstormen over een originele lancering om die training op een leuke manier onder de aandacht te brengen. Ik geef je graag vijf tips voor hoe jij dit ook kunt doen.
Lanceren wil zeggen dat je op een leuke en waardevolle manier veel aandacht gaat creëren rond jouw mooie aanbod. Dat kan een nieuw aanbod zijn, maar een lancering kun je net zo goed doen voor een al bestaand aanbod.
Om te lanceren pak je een onderwerp dat perfect aansluit op je aanbod en waarover je veel leuks, inspirerends en waardevols te delen hebt. Dat onderwerp noem je in een lancering ook wel je haakje. Dat delen ga je vervolgens op een lekker opvallende manier doen, zodat anderen die jou en je bedrijf volgen je gaan zien als iemand die veel weet van dit onderwerp.
Bovendien ga je bij hen een gunfactor opbouwen doordat je in korte tijd zoveel waardevols deelt over dit ene onderwerp. En als je dan vervolgens met een betaald aanbod komt dat perfect aansluit bij de waarde die je gedeeld hebt, dan staan jouw volgers er veel meer voor open om dat aanbod bij je te kopen.
Ik deel graag vijf gouden tips met je voor een succesvolle lancering.
Tip 1: Kies je haakje slim
Toen ik dit voorjaar bijvoorbeeld nieuwe klanten wilde krijgen voor mijn training over hoe je meer klanten krijgt uit je website, koos ik als haakje voor bloggen. Op alle plekken waar ik online actief ben deelde ik praktische tips over bloggen, inspireerde ik mensen met verhalen over hoe ik zelf klanten krijg door te bloggen en vertelde ik verhalen over de resultaten van mijn klanten. Ook nodigde ik iedereen uit om gratis mee te doen aan een 5-daagse blogchallenge.
Ik koos bloggen als haakje omdat ik wist dat als ondernemers interesse hebben in bloggen, ze waarschijnlijk ook meer klanten uit hun website wilden halen. Als ik ze zou helpen met beter en slimmer bloggen, zouden ze waarschijnlijk sneller ook de andere dingen van mij willen leren die komen kijken bij klanten krijgen uit je website. Dat bleek inderdaad zo te zijn: vanuit de gratis blogtraining kreeg ik veel nieuwe klanten voor mijn betaalde websitetraining.
Kijk eens wat voor jou een goed haakje is dat aansluit op je aanbod. Kies voor iets waar jouw potentiële klanten volgens jou blij van worden of enthousiast over zijn en ga daar veel waarde en inspiratie over delen. Doe dat ongeveer drie tot vier weken achter elkaar en doe dan je betaalde aanbod. Grote kans dat klanten daar veel makkelijker en sneller ja op zeggen dan wanneer je niet eerst deze waarde gedeeld zou hebben.
Tip 2: Durf jezelf als een expert te zien
Een van de dingen die je tijdens een lancering doet is jezelf als expert profileren, of hipper gezegd: als de go to person voor jouw specifieke aanbod. En ik kan je zeggen: naast alles dat met zichtbaarheid te maken heeft is dat stukje expertstatus ownen echt iets waar heel veel obstakels op zitten bij de ondernemers die ik spreek.
Op de een of andere manier denken heel veel ondernemers dat ze zichzelf pas als een expert mogen profileren als ze minimaal een universitair diploma in hun bureaula hebben liggen. Helemaal niet waar: jouw potentiële klanten hebben namelijk het meeste aan jouw expertise als je hen één of twee stapjes verder kunt brengen dan waar ze nu zijn. Als jij wel meer weet dan zij, maar je ook nog goed in hen kunt verplaatsen omdat je ook weer niet mijlenver boven hen staat. Ik hoop dat je ziet dat jij dat altijd kunt, dat je altijd meer van dat waar jij goed in bent weet dan minimaal 98 procent van de mensen die jou volgen. En je om die reden dus een expert mag noemen.
Tip 3: Ga lekker out of the box
Lanceringen kun je heel ingewikkeld maken, maar je kunt ze ook heerlijk simpel houden. Lanceringen kun je precies zo uitvoeren als je het de grote online ondernemers van Nederland ziet doen, maar ook helemaal zo doen als je er zelf het meeste plezier in hebt.
Een mooi voorbeeld van dat laatste vind ik mijn klant Angela, die begin dit jaar besloot haar online academie te lanceren door een feestje te geven waarvoor ze allemaal mensen uitnodigde die haar kenden en volgden. Ze regelde lekkere hapjes en drankjes, gaf een sneak preview van haar academie en nodigde mensen die interesse hadden om haar programma te volgen uit om zich aan te melden. Vanuit deze feestelijke lancering had ze in no time haar eerste zes klanten.
Zelf vind ik het heerlijk om dingen te organiseren, dus vaak maakt een 5-daagse gratis challenge deel uit van mijn lancering. Ik geef dan vijf dagen lang elke ochtend een online workshop waar mijn deelnemers live bij aanwezig kunnen zijn of die ze op een later moment terug kunnen kijken. Aan het einde van zo’n challenge doe ik dan mijn vervolgaanbod. Voor mij is dat de manier van lanceren die het meest fun voelt. Kijk eens wat dat voor jou is.
Tip 4: Maak je aanbod extra verleidelijk met een of meer bonussen
Klanten hebben vaak een urgente reden nodig om jouw aanbod te kopen, ook tijdens een lancering. Het kan zijn dat ze ineens een sterke intrinsieke motivatie voelen om er ja op te zeggen, bijvoorbeeld omdat jouw aanbod een probleem oplost waar ze al een tijdje mee rondlopen. Maar jij kunt ze ook een urgente reden cadeau geven.
Dat laatste doe je door één of meer bonussen te geven aan klanten die tijdens je lancering ja tegen je aanbod zeggen. Dat betekent dat ze bij hun aankoop iets extra’s krijgen dat ook waardevol voor hen is. Ik vind het zelf heerlijk om hiermee te spelen en uit te pakken. Mijn eigen bonussen zijn vaak in de vorm van extra begeleiding bij een training, bijvoorbeeld tijdens een online VIP-dag, een extra 1-op-1 sessie of een aanvullende workshop.
Bonussen zijn voor je klanten een extra cadeautje bij je aanbod dat op zich al heel waardevol voor hen is. Kijk eens wat voor jou een mooie bonus is om tijdens je lancering weg te geven.
Tip 5: Stap niet in de valkuil van het ‘Daar is ze weer’-syndroom
Zoals je hierboven al zag ga je tijdens je lancering lekker veel lawaai maken rond je aanbod. Meer zichtbaar zijn dan je normaal gesproken bent, in een kortere tijd vaker posten op social media en/of vaker mailtjes sturen naar je e-maillijst. Alles om te zorgen dat jouw potentiële klanten jouw mooie aanbod niet over het hoofd kunnen zien.
Ik weet van veel ondernemers dat bij hen dan het ‘Daar is ze weer’-syndroom nog wel eens de kop op kan steken: de angst dat je veel te overdreven aanwezig bent, dat anderen het te veel zullen vinden. Op het moment dat je die angst hebt ben je aan het redeneren vanuit jouw niet-ideale klant. Heel menselijk, maar tegelijk ook heel zonde, want jouw niet-ideale klant gaat toch niet bij je kopen, ook niet als je een stuk minder aanwezig zou zijn.
Pak tijdens je lancering lekker uit met juist jouw ideale klant in gedachten. Jouw ideale klant die nooit genoeg krijgt van de waarde die jij deelt, ook al is het nog zo veel. Die nooit vindt dat ze te veel door jou geïnspireerd wordt of denkt: he, wat vervelend dat je me nu alweer een mail stuurt. Die het juist heel handig vindt dat je haar nog een keer extra mailt over je aanbod, omdat ze het heel graag wil hebben en die extra reminder juist nodig had.
Als je op die manier durft te denken, dan mag je het ‘Daar is ze weer’-syndroom heel snel loslaten. En ga je merken dat je veel makkelijker meer klanten krijgt uit je lanceringen, juist ook omdat veel mensen nu eenmaal van nature last minute beslissers zijn. Wees gewoon lekker veel aanwezig tijdens je lancering, op de manier die voor jou het allerleukst voelt. Beloofd?
Van wie kreeg je deze tips?
Ik ben Rimke de Groot van Ik help jou online. Nadat ik een tijdje had gestruggeld met allerlei manieren om klanten te krijgen die totaal niet bij mij pasten (denk aan verlegen in een hoekje staan bij netwerkbijeenkomsten en met trillende hand de telefoon pakken om een potentiële klant te bellen), ontdekte ik de kracht van lanceren. Deze manier van klanten krijgen leek wel speciaal voor mij uitgevonden, want het gaf mij de kans om heel veel waarde te delen, oprechte verbinding met mensen te maken én mijn aanbod op een leuke manier te verkopen.
Binnen mijn bedrijf help ik ondernemers die met heel veel liefde het werk in hun bedrijf doen, maar die de nodige obstakels hebben als het gaat om het verkopen van hun mooie aanbod. Hen leer ik onder andere hoe je de kracht van lanceren voor jou laat werken. Je kunt mij online vinden via deze link.