Succesvol starten met SEO doe je zo!

Meer bezoekers, leads en klanten via je website? Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar het kan met SEO! Steeds meer zijn we online bezig en wil je als ondernemer graag door anderen gezien worden. Erg lastig soms, want dat gaat niet in een keer. Het inzetten van SEO zorgt voor een betere online vindbaarheid. Maar wat is SEO precies?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Met SEO zorg je ervoor dat je gratis, makkelijk en sneller gevonden wordt door potentiële klanten. In dit artikel lees je drie tips, zodat jij succesvol kunt starten met zoekmachine optimalisatie. 

#1 Stap in het brein van je doelgroep

Als je wilt starten met SEO is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Want juist als ondernemer wil je door hen gezien en gevonden worden. Je kunt verschillende tools en systemen gebruiken om ze beter te leren kennen. Neem bijvoorbeeld Google Analytics, Google Search Console en natuurlijk social media.

In Google Analytics kan je onder andere zien via welke woorden bezoekers terecht komen op jouw website. Op social media is het mogelijk om je doelgroep vragen te stellen, zoals: “Hoe heb je mijn Instagram account gevonden?” Daarnaast kun je ook het gedrag van je volgers analyseren, zoals likes en reacties. Maak een excel bestand en sla alle antwoorden op. Misschien komen hier wel termen uit waar jij nog niet aan hebt gedacht! Wanneer je beschikt over deze informatie is het mogelijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken in je contentstrategie. Op deze manier kun je waardevolle, relevante content creëren.  

#2 Gebruik relevante zoekwoorden

De woorden die gebruikers in Google typen om informatie te vinden noem je zoekwoorden. Als je wilt starten met SEO, is het belangrijk dat je deze termen gebruikt. Doe je dit niet? Dan is het voor Google lastig om te achterhalen waar jouw website over gaat. 

Zodra je in de zoekbalk van Google een term typt, krijg je resultaten met tientallen websites. Als ondernemer wil je natuurlijk op de eerste pagina komen te staan en dan het liefst zo hoog mogelijk. Daarom is het van belang om zo veel mogelijk relevante zoekwoorden te gebruiken in jouw content. Door dit te doen zorg je ervoor  dat jouw website hoger in de de zoekmachine komt te staan. Je zoekwoorden komen onder andere terug in de url, titel, tekst en afbeelding(en). 

Er zijn verschillende soorten zoekwoorden: short- en long tail, seasonal en local.

Short tail zoekwoorden:

Deze termen bestaan veelal uit één woord. Bijvoorbeeld: “stoel”.

Doordat dit een algemene term is, heb je in de zoekmachine veel concurrentie. 

Long tail zoekwoorden:

Als je wilt starten met SEO is het belangrijk om long tail zoekwoorden te gebruiken. Je hebt namelijk minder concurrentie in de zoekmachine, waardoor het eenvoudiger is om de #1 positie te bereiken. Long tail zoekwoorden zijn specifieker en bestaan uit drie of meer woorden. Bijvoorbeeld: “Witte bureaustoel Ikea”.

Seasonal zoekwoorden:

Dit zijn termen die seizoensgebonden zijn, zoals Pasen en Kerst. Om hoge concurrentie in de zoekmachine te ontwijken kan je ervoor kiezen om specifieke termen te gebruiken. Bijvoorbeeld: “kerstcadeau kind 4 jaar” in plaats van “kerstcadeau”.

Local zoekwoorden

Wanneer je lokale zoekwoorden gebruikt, richt jij je op personen of bedrijven binnen de gekozen plaats, dorp, stad of land. Bijvoorbeeld: “Tapas restaurant Amsterdam”.

Om te achterhalen welke zoekwoorden het beste zijn voor je website, voer je een zoekwoord onderzoek uit. Je gaat op zoek naar termen met een lager zoekvolume, zodat je minder concurrentie hebt. Tijdens het onderzoek kan je gebruik maken van Google Suggest, ofwel Google zelf! Wanneer je een term in de zoekbalk typt, bijvoorbeeld “stoel”, zie je dat jouw zoekopdracht automatisch wordt aangevuld met veelvoorkomende termen. Erg handig, want deze woorden kunnen relevant zijn voor jouw contentstrategie! Naast Google Suggest zijn er ook andere gratis tools die je kunt gebruiken.

Gratis tools:

  • Zoekwoord.nl
  • UberSuggest
  • Keyworddit

#3 Creëer waardevolle content

Gebruikers typen een term in omdat zij ergens naar op zoek zijn of een vraag beantwoord willen hebben. Het is dus aan jou de taak om daar antwoord op te geven. Hoe? Door relevante content te plaatsen! Creëer een uitgebreide pagina waar informatie staat over het onderwerp. 

Zo kan jij je bezoekers informeren door middel van tekst, foto’s, video’s en meer! Plaats ook interne links die verwijzen naar relevante pagina’s, zodat je publiek lekker blijft hangen. Benoem daarnaast je USP’s en geef antwoord op veelgestelde vragen. Op deze manier deel jij je kennis en bespaar je tijd! Je hoeft namelijk minder vragen te beantwoorden. FAQ’s zijn top, want Google waardeert de extra inhoud!

Wanneer jij de bovenstaande tips toepast op jouw website is het mogelijk om die #1 posities te claimen. Zo krijg jij meer geïnteresseerde bezoekers op je website, leads en klanten!

Wil jij nu graag meer leren over alle ins- en outs van SEO? Overweeg dan om een SEO cursus te volgen! Mocht je er niet uitkomen of wil je er meer over weten? Lees dan meer tips op Instagram! SEO leren? Ook jij kan het!