The Drag Agency

Contactpersoon: Danielle Jiskoot
Onderneming: The Drag Agency
Website: www.thedragagency.com

Wie ben je?

Hi! Ik ben Danielle Jiskoot, oprichter van The Drag Agency.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Ik heb altijd geprobeerd om de wereld een betere en blijere plek te maken. Ik studeerde af van een master Internationale Betrekkingen en werkte daarna jarenlang als salesmanager in duurzaamheid. Dit deed ik onder andere bij een bedrijf die helpt om de supply chain van corporates te verduurzamen en ik sloot me aan bij heel veel vette projecten en start ups. Eind 2018 besloot ik voor mezelf te gaan beginnen en te focussen op happiness – een gelukkig mens zorgt beter voor zichzelf, de mensen om zich heen en de natuur. Een jaar lang freelancete ik bij allemaal initiatieven die zich richtten op duurzaamheid of geluk. Ik was eigenlijk bezig met een andere start up toen ik in gesprek kwam met Hoax LeBeau, een Nederlandse drag queen… Vanaf daar is alles gaan rollen voor de agency.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Er ging iets in de knagen, mijn Intuïtie trok letterlijk aan mijn jasje. Ik had het idee dat er een idee te borrelen lag en dat het tijd was om op eigen benen te gaan staan. It hasn’t been easy – ik heb maanden gehad dat ik helemaal geen geld verdiende, iedere avond pasta met kaas at en geld leende van familie.

Toen ik mijn verjaardag vierde in oktober 2019, boekte ik een drag queen voor mijn verjaardag: Hoax LeBeau. Als ik in de put zat, ging ik altijd shows kijken met drag queens voor inspiratie. Het gaf me een vuurtje in mijn hart. Na mijn verjaardag zat ik met Hoax een kopje koffie te drinken om een workshop te organiseren samen. Ik vroeg wie haar agent of management was, en ze zei dat ze die niet had. Sterker nog, geen enkele queen had een agent. Terwijl veel van ze een hele volle agenda hebben en op tv, grote podia en evenementen verschijnen. Er ging letterlijke en light bulb aan in mijn hoofd – hier moest verandering in komen.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

We zijn net pas begonnen met de onderneming (eind 2019), dus ik freelance nog parttime om mezelf van inkomen te voorzien. Dit doe ik 3 dagen per week, de andere 4 dagen zijn voor de agency. Omdat ik het zo leuk vind, voelt het vaak niet als werk, dus maken de lange dagen niet heel veel uit. Ik zorg wel dat ik verplicht voor mezelf een aantal uur per dag de laptop dichtklap en als er een feestje is, ben ik er gewoon bij. Plezier is net zo belangrijk als werk. Een blij mens is namelijk veel productiever. Ook mediteer ik elke ochtend en avond. Dat is voor mij alsof ik een bezem door mijn drukke hoofd haal.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Wij zijn het eerste agentschap dat zich specifiek richt op LGBTQ en drag talent in de Benelux. Wij staan voor diversiteit en 100% jezelf kunnen zijn. Dat geldt ook voor de mensen die met ons samenwerken. Als je jezelf volledig uit mag dragen in de wereld, heb je het meest te bieden. Deze diversiteit moeten we ook op de podia en op evenementen terugzien. Onze drag queens zijn als paradijsvogels: een unieke performance waar uren voorbereiding in zit en die je nooit meer gaat vergeten.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Ik wist dat het tough zou zijn af en toe, dus ik heb het niet onderschat. Wat je wel snel leert is om keuzes te maken in een split second op onderbuikgevoel. Het is constant links of rechts, links of rechts, links of rechts. Dat er zoveel kleine dingen waren om over na te denken, had ik niet verwacht. Je groeit met elk stapje een beetje meer. Het is voor mij de beste leerschool die ik tot nu toe heb gehad.

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Niets. Ik geloof heel sterk dat alle fouten en successen een reden hebben om op je pad te komen. De keren dat ik glashard op mijn bek ging ben ik gek genoeg het meest dankbaar voor. Wat ik mezelf had aangeraden was om een positievere mindset te hebben. Ik merkte dat ik zelfs toen de agency meer media-aandacht ging krijgen en we begonnen te vliegen, ik nog steeds verbaasd was dat dit me overkwam. Je moet echt vertrouwen op je eigen visie en je eigen kunnen.

Wat is je toekomstvisie?

Ik droom van de grootste drag agency van Europa. Maar mijn overall visie is om voor iedereen een platform te creëren om meer zichzelf te zijn. Unapologetic en authentiek. Op die manier gaat de hele wereld een beetje beter voor zichzelf en dus ook elkaar zorgen. Ik ga me daar de rest van mijn leven op focussen.