Zo bepaal je je content doelen

Je produceert al een tijdje content en je bent lekker op weg. En die content die je plaatst, is natuurlijk niet zomaar content. Het is content waar jouw volgers, ideale doelgroep en potentiële klanten wat aan hebben. Maar wat heb jij er eigenlijk aan? Wat kun je uit het produceren van content halen. Heb je daar ooit over nagedacht? Heb je doelen gesteld voor de content die je deelt of ga je gewoon met die banaan? In deze blog leg ik je uit waarom het belangrijk is om doelen te stellen en wat voor content doelen er zijn. Ready?

Waarom zou je? 

Binnen je business stel je allerlei doelen, toch? Doelen voor de omzet die je wil halen, de gewenste winst per maand, kwartaal of jaar of het verkopen van een x aantal producten. Waarom zou je dat dan niet ook voor je content marketing doen?

Zonder doelen, ben je letterlijk doelloos en doe je maar wat. Ik weet niet of je het al een keer hebt geprobeerd, iets doen zonder doel. Ik heb het een tijdje gedaan én ik kan je vertellen dat het voor mij echt niet werkt. Ik ga dan een beetje lanterfanteren. Een ik-zie-wel-waar-het-schip-strand-mindset komt dan sterk naar voren. Er is geen groter doel om naartoe te werken dus dan komt er ook niet zoveel van mij terecht. Dit werkt dus ook hetzelfde met het stellen van doelen voor je content. 

Wat is nou de reden dat je content maakt? Welk doel heb je daarbij? Doe je het voor de lol of is dat omdat je een bepaalde deskundigheid wil uitstralen of een autoriteit wil worden op het vakgebied waarin je opereert met je business? Of wil je je reputatie verbeteren? Door dit soort vragen te beantwoorden kun je gerichter content gaan produceren.

Goals, goals en nog meer goals

Je kunt je content doelen vanuit twee verschillende oogpunten stellen. Ga je voor de lange termijn of ga je voor de quick wins

Als je voor de lange termijn gaat dan zijn dit een aantal voorbeelden:

  • Verbeteren van reputatie;
  • Vergroten van de autoriteit;
  • Tonen van deskundigheid.

Het verbeteren van je reputatie, kan bijvoorbeeld door:

  • Jezelf te zijn en jezelf te laten zien (mensen kopen van mensen); 
  • Luister met aandacht naar de problemen en behoeften van jouw ideale klant; 
  • Door te zorgen dat anderen over jou praten in positieve zin (reviews, aanbevelingen).

Het vergroten van je autoriteit en deskundigheid, kan bijvoorbeeld door:

  • Het delen van kennis die je in huis hebt;
  • Het delen van tips & tricks die de lezer verder brengen;
  • In gesprek gaan met anderen over jouw vakgebied en dit vertalen naar content (video, blogs, interviews etc.).

Ga je voor de quick wins en de korte termijn? Dan zijn dit een aantal voorbeelden:

  • Vergroten van de naamsbekendheid;
  • Verhogen van de omzet;
  • Genereren van leads (verzamelen van contactgegevens van geïnteresseerden); 
  • Van leads naar conversies. 

Het vergroten van je naamsbekendheid, kan bijvoorbeeld door:

  • Vaak aanwezig/zichtbaar te zijn op verschillende kanalen; 
  • Door zichtbaar te zijn op kanalen en platformen van anderen; 

Het genereren van meer leads, kan bijvoorbeeld door: 

  • Een zogeheten freebee weg te geven (een gratis download);
  • Een gratis proefperiode instellen voor een bepaald abonnement; 

De leads die je dan hebt, kun je vervolgens benaderen met nog meer waardevolle content en een aanbieding. En op die manier kun je dan van lead naar sale converteren. 

Hoe bepaal je of je je doelen hebt gehaald?

Het is natuurlijk super fijn zo een content doel, maar wanneer heb je die eigenlijk gehaald? Door je doel SMART te formuleren (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) kun je goed meten of je je content doelen hebt behaald. 

Een meetbaar doel is bijvoorbeeld:
– 7 dagen na het verschijnen van deze blog, hebben minimaal 25 nieuwe website bezoekers de blog gelezen. 

Met welk content doel ga jij als eerst aan de slag? Zelf vind ik het altijd fijn om lange- en korte termijndoelen te mixen en tegelijkertijd uit te voeren. Zodat je profiteert van de quick wins en de long runs.

Wil je meer van dit soort tips & tricks of heb je vragen over content marketing en zichtbaarheid? Volg mij dan via Instagram @de.contentcoach en stuur mij een berichtje.

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!