Zo laat je jouw merk vóór je werken!

Als je een bedrijf hebt, heb je een merk. Iets dat veel ondernemers zich vaak niet realiseren en dat is doodzonde. Want jouw merk is jouw online visitekaartje voor klanten en als je het goed doet, trekt jouw merk (onbewust) de leukste klanten aan. Het is 1 ding om tijdens een netwerk event jouw unieke waarde uit te leggen aan anderen – en dat is vaak al lastig genoeg! En dan kan je zelfs nog inspelen op iemands vragen of reactie. Maar wanneer iemand jou online ‘tegenkomt’, via social media of je website is dat een heel ander verhaal. Dan moet jouw merk het werk doen. Vaak krijgt het verhaal, de inhoud, alle aandacht – goed ook want de inhoud moet kloppen! Maar ‘het jasje’, de buitenkant, moet ook zeker niet onderschat worden. Want juist het visuele speelt een supergrote rol in de keuzes die klanten maken – en vaak zijn die onbewust. Het werkt hetzelfde met een product dat je in de winkel pakt omdat het je aandacht trekt: het spreekt je op de een of andere manier aan. Dat is niet omdat je al helemaal inhoudelijk hebt gelezen wat het product doet of is, het spreekt je aan door de kleur en de vorm en pas daarna valt de tekst je op. De mens namelijk is super visueel ingesteld en we registreren kleur er vorm nog voordat we tekst herkennen. En laten kleur en vorm nou twee hele belangrijke onderdelen zijn van jouw merk identiteit. En deze kan je dus perfect inzetten om de aandacht te trekken van jouw ideale klant! Maar hoe ga je hier slim mee om? Ik geef je 3 tips om jouw merk identiteit voor je te laten werken:

1. Kies de juiste kleur(en)

De associaties die we hebben bij kleuren zitten heel diepgeworteld en zijn, los van culturele en persoonlijke voorkeuren, voor veel mensen hetzelfde. Dus grote kans dat de kleuren die bij jou een bepaald gevoel oproepen, dat ook bij jouw doelgroep doen. Bepaal voor jezelf welk gevoel je met jouw merk wil meegeven – ben je positief, energiek (geel/oranje) of juist wat zakelijker en serieus (blauw/grijs)? Richt je je op een vrouwelijke doelgroep (roze/lila) of zit je juist meer in de duurzame hoek (groen)? Het werkt fijn om vanuit 3 kleuren je merk op te bouwen, een basis kleur, een accent kleur en een neutrale kleur. Die samen de ‘vibe’ geven die jij met jou merk wil overbrengen naar je doelgroep.

2. Hard of zacht?

Vorm speelt na kleur een grote rol in ons onbewuste keuzeproces. En net als met kleur roepen verschillende vormen, verschillende emoties op. Strakke, rechte lijnen komen over het algemeen strenger en moderner over. Waar afgeronde of organische vormen wat warmer en vriendelijker overkomen. Dit kan al zitten in afgeronde hoeken van vlakken, maar bijvoorbeeld ook in het lettertype dat je kiest. Sierlijke letters zijn vaak vrouwelijker en klassieker. Brede letters of veel ruimte tussen de letters – wat letterlijk veel ruimte inneemt – oogt wat statiger en chiquer. En schuin-geschreven letters zorgen voor actie en ogen energiek. Speel hiermee, test verschillende lettertypes en vormen uit en kijk eens wat voor verschil in gevoel je krijgt. Welke past het beste bij wat jij wil uitstralen?

3. Wees consistent

Pas in alle uitingen die je met je merk doet jouw identiteit consistent toe. Gebruik de kleuren uit je palet, dezelfde lettertypes en dezelfde vormtaal – zodat alles wat jouw doelgroep van jouw merk voorbij ziet komen hetzelfde gevoel uitstraalt – en dus past bij wat jij wil uitstralen. Maar net zo belangrijk: dat ze het op een gegeven moment gaan herkennen! Dat ze alleen maar een kleurencombinatie of een stukje van je logo voorbij zien komen en dan al direct de link met jouw bedrijf leggen. Dat is de kracht van branding: het zorgt ervoor dat direct de associatie met jouw merk wordt gelegd. En wanneer je het goed doet, is dat bij de leukste klanten een positieve associatie 😉

Ben jij benieuwd hoe jouw merk echt overkomt? Check mijn website voor de Brand Energy Scan en ontdek welke stappen jij kunt zetten om jouw leukste klant aan te trekken met jouw merk.

Over Emily

Ik ben Emily van Vught en als branding expert ontwikkel ik merkstrategieën, visuele identiteiten en websites voor intuïtieve vrouwelijke ondernemers, waarin zij volledig zichzelf kunnen zijn en tegelijkertijd hun waarde laten zien aan de leukste klanten. Dit doe ik via 1:1 trajecten en binnenkort ook een groepstraject (hou mijn website in de gaten voor meer info). Daarnaast geef ik één dag per week les als docent ‘Strategic Design’ aan de Technische Universiteit in Delft. Benieuwd wat ik verder allemaal doe? Volg me op Instagram!

Fotocredit: Vivianne Sanderse