De meeste ouders zijn dolblij als hun kindje wordt geboren. Ze stoppen er al hun liefde en energie in om het te zien groeien en bloeien. Precies zoals jij je bedrijf pampert en energie geeft om het groot te laten groeien zeg maar.
Maar dan… komt de puberteit. Waar kinderen eerst alles van je aannamen komen ze nu in opstand. Ze zoeken hun grenzen op, en daardoor wil je ze soms wel achter het behang plakken. Maar ja, je wilt het leuk houden thuis dus je blijft hard je best doen om contact te houden en alles soepel te laten verlopen.
Herkenbaar? Als het gaat om je bedrijf dan? In het begin ben je enthousiast, werk je keihard, en je ziet je bedrijf groeien. Meer klanten, de omzet stijgt, en een steeds langer wordende to-do lijst. Op een gegeven moment komt je bedrijf in de ‘puberteit’.
Ineens merk je dat niet elke klant je nog blij maakt. Er zitten er een paar bij die je wel achter het behang wilt plakken. Je hebt er de energie niet meer voor, de dynamiek tussen jullie, de vragen die ze je stellen.
Maar afscheid van ze nemen, dat durf je niet. Wat als je omzet daalt? Wat als je klanten kwijtraakt die je eigenlijk graag te vriend houdt?
Je hebt een prachtig aanbod, maar je twijfelt. Je bent niet meer dezelfde ondernemer die dit aanbod ooit bedacht. Je bent gegroeid en wellicht passen sommige klanten daarom niet meer bij je. Je weet het ergens wel, maar je hebt de tijd niet om een nieuw aanbod uit te werken, om te bedenken waar je nu staat en met wie je het allerliefst zou willen werken. Het feit dat je er niet aan toe komt, vreet dag in dag uit energie van je.
Als je heel eerlijk bent voelt je bedrijf steeds meer als een last. Je wordt er niet meer zo enthousiast van als in het begin. Maar je hebt er al zoveel tijd en energie in gestopt, en het levert je een goede boterham op. Stoppen is geen optie, maar op déze manier doorgaan, dát wil je niet, want zoals het nu gaat is niet waarom je ooit voor jezelf bent begonnen.
Wat doe je als je dat punt bereikt? Als je bedrijf in de puberteit komt? Ik zie veel ondernemers in paniek raken. Sommigen gaan nóg harder werken. Maken dagen tot wel 10 uur per dag, hun vrije tijd en ontspanning schiet er steeds vaker bij in. Anderen hebben juist geen idee meer welke vervolgstappen ze moeten nemen.
Dit is een fase waar iedere ondernemer vroeg of laat doorheen gaat. Deze ‘onder druk’ fase’ kan heel frustrerend voelen.
Maar net zoals bij pubers, is het een fase die voorbijgaat…… en waar kansen liggen om te groeien. Het is alleen niet altijd even makkelijk om zelf uit deze fase te komen.
Ik help je graag door deze fase heen te komen. Je focus en plezier weer terug te vinden en vol frisse moed verder te gaan. Want diep van binnen weet je: je wilt door. Je voelt dat er nog zoveel meer potentie in jou en je bedrijf zit dan er nu uitkomt, je hebt alleen even wat richting nodig.
Die richting geef ik je graag. Op dinsdagmiddag 22 oktober geef ik mijn Masterclass:
Leid je bedrijf naar de volgende fase,
van dagelijkse drukte naar een concreet ontwikkelplan.
Als lid van Business Women Nederland ontvang je een korting van 20 euro. Gebruik kortingscode BWNL20
Via onderstaande link kun je jouw plek reserveren.