Toegankelijkheid gaat niet alleen over regels of techniek. Het gaat over mensen. Iedereen moet mee kunnen doen, zowel offline als online. In dit blog deel ik waarom dit onderwerp mij zo aan het hart gaat, en wat jij kunt doen om het verschil te maken.
In het kort:
- Toegankelijkheid gaat verder dan verplichtingen en wettelijke regels
- Toegankelijkheid gaat niet over een kleine groep mensen, maar over iedereen toegang geven in onze maatschappij
- Kleine aanpassingen maken een groot verschil
Waarom ik me inzet voor toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid is voor mij geen vakgebied, maar iets heel persoonlijks. Ik heb van dichtbij gezien hoeveel verschil het maakt als iemand met een beperking wél gewoon kan meedoen. En ook hoe frustrerend het is als dat niet lukt.
Niet alleen vervelend voor je klant, ook voor jou
Neem een vriendin van mij, die door haar visuele beperking afhankelijk is van hulpmiddelen. Voor haar is een simpele online bestelling doen niet vanzelfsprekend. Als knoppen niet goed zichtbaar zijn, formulieren niet werken met haar hulpmiddelen, of het bestelproces niet logisch in elkaar zit, haakt ze af.
Niet alleen vervelend voor mijn vriendin, die hierdoor minder vrijheid ervaart om online net zo zelfstandig te zijn als in haar dagelijkse leven buiten de deur. Maar ook voor jou als ondernemer, omdat je niet alleen haar als klant buitensluit maar met haar nog 4 miljoen mensen met een beperking. En dat alleen in Nederland.
Het kan ook anders
Ik had een collega die bijna volledig blind is, dat lijkt op een grote beperking die zijn leven beheerst. Toch werkt hij dagelijks op zijn tablet dankzij spraaksoftware. Hij navigeert razendsnel door systemen, als de software daarmee overweg kon. En dat was helaas lang niet altijd het geval. Zo mist hij de aansluiting, alleen omdat hij een visuele beperking heeft.
En laatst hielp ik een oudere meneer, Wim, die door een spierziekte zijn muis niet goed kon bedienen. Dubbelklikken lukte niet, en de letters waren te klein voor zijn ogen. Een paar simpele aanpassingen aan zijn laptop maakten het verschil. Nu leest hij weer dagelijks het nieuws: zelfstandig. Het was niet moeilijk om die aanpassingen te doen en het kost ook geen extra geld of tijd om iemand weer te betrekken bij de maatschappij. Bij de krant met het dagelijks nieuws, bij de ticketverkoop van het theater of de bioscoop, zaken die mensen zonder beperking heel gewoon vinden. Daar liggen juist vaak die digitale drempels in de weg.
Iedereen wil mee kunnen doen
Of je nu jong bent of oud, wel of geen beperking hebt: iedereen wil zelf kunnen beslissen. Zelf een cadeau kopen, het nieuws lezen, iets regelen met de overheid of een vakantie boeken. Dat zijn geen luxe dingen of extra’s, dat is meedoen in de maatschappij.
Toegankelijkheid betekent dus niet “iets extra’s doen voor een kleine groep”. Het betekent: zorgen dat niemand buitenspel staat. En het mooie is: veel van die aanpassingen zijn simpel, snel en hoeven echt niet veel te kosten als je ze maar vanaf het begin meeneemt.
Jij kunt ook het verschil maken
Misschien bouw je zelf geen websites, maar heb je wel een eigen website of webshop. Dan sta je er misschien niet bij stil dat ook jouw site online drempels kan hebben.
Ook al heb je zelf geen beperking en ken je zelf niemand in jouw omgeving die hier tegenaan loopt, je kunt ook bijdragen.
Hoe dan? Dat vertel ik je met 3 concrete voorbeelden, want jij kunt:
- Je bewust worden van hoe anderen jouw online content gebruiken. Zijn de kleurcontrasten duidelijk genoeg? Heb je een formulier dat zonder muisklikken kan worden ingevuld en verstuurd?
- Door te ontdekken wat toegankelijkheid is en je eigen website kritisch te bekijken. Hoe goed leesbaar zijn je teksten en kan ik de pagina scannen om snel te vinden wat ik zoek?
- Vraag om hulp. Ik kijk mee met wat er verbeterd kan worden op jouw website en leg dit in duidelijk taal aan je uit. Omdat het ook mij raakt.
Toegankelijkheid is er voor iedereen
Toegankelijkheid raakt ons allemaal, direct of indirect. Misschien heb je er op dit moment zelf niet mee te maken, maar kijk eens in je eigen omgeving. Kijk naar je partner, je ouders of naar andere mensen in je omgeving. Kan jouw klant op je website snel vinden wat zij zoekt? Kan iemand met een beperking ook bij jou een aankoop doen of informatie vinden? Of heb jij onbewust nog digitale drempels in de weg liggen?
Daarom blijf ik me inzetten. Niet alleen vanuit mijn rol als adviseur en trainer, maar als mens. Want niemand zou moeten struikelen over online drempels, wanneer je ze zo simpel kunt wegnemen.
Begin klein, maar begin wel.