Een kei in je vak maakt je nog geen briljant ondernemer

3 Gouden tips die ik graag klip en klaar had gekregen toen ik startte…

En misschien kreeg ik die wel, maar waren ze leuk verpakt. Dus laat ik maar direct duidelijk zijn, deze tips gaan jou niet verder helpen als je op zoek bent naar een gemakkelijke weg. Die is er namelijk niet. Dan had iedereen een briljant bedrijf. Dus ben je daarnaar op zoek, kijk dan verder. Ik kan je niet helpen.

Maar:

• Ben jij een kei in je vak en ook nog eens ‘lekker’ ambitieus?

• Was de confrontatie met het uurloon op je loonstrookje steeds vaker een doorn in je oog? Dat moest toch hoger kunnen;

• Wil je werken voor klanten waar jij blij van wordt en zelf bepalen wat je wel/niet doet; • Snap je dat je dan echt in de actiestand moet. En niet alleen als expert maar juist als ondernemer.

• Ben je bereid dingen te doen die nodig zijn, ook als je hiervoor buiten je lijntjes moet kleuren?

Lees dan verder. En voor de helderheid, lezen is niet voldoende. Bepaal wat je vanaf nu gaat oppakken!

Jij bent de CEO van je bedrijf.

Klinkt top en daar heb je natuurlijk ook van gedroomd. Het betekent ook dat je verantwoordelijkheid neemt voor je business. Je hebt je bedrijf niet bij de KvK laten inschrijven omdat je een hobby hebt. En als dat wel het geval is, dan is dat prima. Alleen heb je deze tips dan niet nodig.

Het neerzetten van een succesvol bedrijf heeft alles te maken met het verantwoordelijkheid nemen voor je business én je leven. Deze 2 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je bent niet alleen ondernemer maar vervult ook andere rollen. Jij bepaalt hoe je deze met elkaar verbindt. Dus dit is eigenlijk al een eerste tip. Bepaal hoeveel tijd je besteedt aan je bedrijf. Dat is je kader waarbinnen je onderneemt! Nu verder over je business….

Tip 1: Handel als een CFO….

Handelen als een CFO betekent o.a. dat je weet hoeveel:

• De bedrijfsvoering van je bedrijf kost; • Salaris jij jezelf iedere maand gaat uitkeren. En dan niet als sluitstuk, maar gewoon aan het begin van de maand;

• Wat je omzetdoelstelling is en in hoeveel maanden je dit wilt verdienen.

En dit in willekeurige volgorde.

Je financiële doelstelling is het vertrekpunt. Daarop baseer jij je strategie, je plannen en acties. Dit is niet voor niets de eerste en bijna belangrijkste tip om dat succesvolle bedrijf neer te zetten. Hier gaat het in veel gevallen al mis. O ja veel ondernemers hebben zichzelf wel een financieel doel gesteld, maar dat doel is óf uit de lucht gegrepen óf het jaardoel wordt niet terugvertaald naar een financieel maanddoel. Hoe weet je dan of je het gaat realiseren?

Acteren als een CFO betekent dat je exact weet wat de financiële stand van zaken is. Je weet of je op koers ligt, of een tandje bij moet zetten. Want je kunt veel bijstellen, alleen niet je financiële doelstelling. Dat geld heb je immers nodig om het leven te leiden dat jij wilt. Tuurlijk zit het wel eens een maandje tegen, dat hoort bij ondernemen. Maar de kans dat het meezit is even groot. Hoe langer je onderneemt, hoe beter zicht je hierop krijgt. Je cijfers zijn het uitgangspunt om je maand te evalueren. Wat ging goed, wat moet worden bijgesteld. In je acties dan hè!

Tip 2: Ben voor de volle 100% gecommitteerd aan je bedrijf….

Een succesvol bedrijf opzetten lukt alleen als je er echt voor wilt gaan. Niet alleen vandaag maar altijd! Ook als het lastig is. En ik kan je vertellen, dat gaat gebeuren. Je zult soms keuzes maken of beslissingen nemen die je niet in dank worden afgenomen. En dat kan je onzeker maken. Maar bedenk dan dat het jouw bedrijf is. Slikken en door.

Oké, je hebt dat financiële doel gesteld. Hoe ga je zorgen dat die omzet ook daadwerkelijk gaat realiseren. Met andere woorden wat is je aanbod voor jouw ideale klant. Als je dat weet dan kun je exact bepalen hoeveel klanten je maandelijks moet hebben om deze omzet te realiseren. En hier ligt een nieuwe valkuil op de loer. Niet de klant maar JIJ bepaalt je aanbod! En natuurlijk beslist je potentiële klant of hij van je aanbod gebruik wil maken. Maatwerk klinkt erg leuk, maar het maakt je business veel te ingewikkeld. Denk nog maar even terug aan de periode dat je in loondienst was. Werd je toch gek van alle uitzonderingen. Ik wel in ieder geval.

Terug naar je plan, ik merk dat ik weer veel te veel tips wil delen.

Als je weet wat je plan is dan ben je er nog niet. Vertaal je plan naar een actieplan. Ik doe dat zelf in 2 stappen. Iedere maand heb ik ‘de maand van’. Wil ik bijvoorbeeld een nieuw programma ontwikkelen en het over 3 maanden voor de eerste keer draaien dan moeten er heel wat acties worden opgepakt. Per maand geef ik aan wat ik ga doen. Vervolgens plan ik iedere zondagavond mijn agenda voor de komende week. Ik blok tijd in mijn agenda. Dat is tijd die ik AAN mijn bedrijf werk. En hier zit altijd tijd bij om nieuwe klanten te werven.

Bepaalde periodes -bijvoorbeeld vakantieperiodes – werk je waarschijnlijk meer AAN je bedrijf dan IN je bedrijf. Plan je acties in. Kans is groot dat je anders gaat uitstellen of je bedenkt dat het best nog wel een ietsiepietsie beter kan. En de buitenwereld zit op je te wachten. Dus rond het af!

Tip 3: Durf te vragen want nee is ook een antwoord

Nu heb ik veel fouten gemaakt in de eerste jaren als ondernemer maar de grootste misser is wel dat ik niets vroeg. Vragen stond onbewust synoniem voor dat ik het allemaal nog niet wist. Klopt natuurlijk. Ik wist het ook niet. Maar dat wilde ik niet zeggen. Dus vragen dat deed ik niet totdat….

Tijdens een netwerkbijeenkomst zei een oud-directeur van een corporate dat hij mij graag als coach voor het bedrijf had gehad. Ik wist immers hoe het er bij een corporate aan toeging. Maar ja ik was altijd druk… Als de grond zich had kunnen openen was ik verdwenen. Want juist daar had ik super graag opdrachten gedaan.

Ik besloot die avond dat het afgelopen was. Mijn werknemersgedrag – want dat was het – hing ik aan de wilgen. Ik ging vanaf nu gericht mijn ideale klant benaderen. Ook verzamelde ik collega-ondernemers om mij heen die net als ik een succesvol bedrijf neer wilden zetten.

Dus in de actiestand. En dat vragen, dat heeft me echt geen windeieren gelegd.

Mijn 3 gouden tips samengevat….

Als zelfstandig ondernemer ben je niet alleen een kei in je vak, er komen nog een heleboel andere zaken bij kijken die ervoor moeten zorgen dat jij dat bloeiend bedrijf bouwt. En juist daar gaat het in de praktijk vaak mis. Maar dat kun je voorkomen met mijn tips.

Tip 1: Handel als een CFO en ken je cijfers. Dan weet je wanneer je een tandje bij moet schakelen.

Tip 2: Je bent de CEO dus zorg dat je gefocust werkt aan je doel. Zomaar iets doen leidt nooit tot het gewenste resultaat.

Tip 3: Durf te vragen. Nee is ook een antwoord! Denk wel goed na hoe je je vragen formuleert. Met een algemene vraag kun je niet verwachten dat je een maatwerk antwoord krijgt. Vraag wat je echt wilt weten, zo ingekaderd mogelijk.

Nog niet genoeg van me gekregen?

Op LinkedIn post ik wekelijks over onderwerpen die ik in mijn praktijk tegenkom. En ja dat doe ik op dezelfde manier ;-). Benieuwd en zijn onze netwerken niet verbonden, stuur mee een conectie verzoek. Top als je er bij zet waarom je wilt Linken. 

Contactpersoon

Lous van Haarst 

Onderneming

Mastermind Instituut

 

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!