Wie ben je?
Mijn naam is Lies Waterman (55). Ik ben filmmaker en eigenaar van Filmbureau Waterwegen in Delft. Als kind was ik al een dromer met een levendige fantasie. Die verbeeldingskracht komt goed van pas bij mijn beroep. Sinds 2015 ben ik filmproducent en maak ik Nederlandse films en video’s. Van speelfilms, tv- en webseries met maatschappelijke relevantie tot commercials en videoclips voor bedrijven. In 2020 volgde ik mijn hart en koos ik voor het ondernemerschap. Eerst produceerde ik alleen films, maar naarmate ik me meer ontwikkelde ontdekte ik dat zelf filmen én monteren ook heel leuk is.
Bijzonder trots ben ik op de televisieserie ‘Binnenskamers’ (2020) die ik in coronatijd maakte voor de lokale publieke omroep Open Rotterdam. En op de shortfilms ‘Draadloos’ en ‘God Glitch’ uit 2019. Beide films werden geproduceerd voor een ’48 Hour Film Project’. Dit is een internationale filmwedstrijd in ruim 100 steden waarbij de deelnemende teams van filmmakers binnen 48 uur een film maken. Hierbij kwam ‘God Glitch’ als winnaar uit de bus en kregen ze allebei, naast binnenlandse awards en nominaties, ook internationale erkenning.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Ik heb heel lang uiteenlopende functies in loondienst gehad. Variërend van Office Manager tot Call Center Medewerker. Toen ik als visagiste/haarstyliste met de filmwereld in aanraking kwam en daarnaast alles regelde op de set, wist ik zeker dat ik zelf films wilde gaan maken. De brede ervaring die ik in de afgelopen 38 jaar heb opgedaan helpt me nu nog steeds bij het ondernemen.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Ik wilde niets liever dan mijn droom najagen en mijn passie volgen. Ondernemers helpen hun bedrijf te promoten met audiovisuele content. Om hen in de schijnwerpers te zetten met film en video. Voor social media, events en podcasts. Ik help ze bijvoorbeeld graag met het vastleggen van een interview, testimonial of videoclip voor hun eigen website, YouTube- en/of Vimeo-kanaal. Of een ‘behind-the- scenes’ video voor een kijkje achter de schermen van een productie. Daarnaast blijf ik films maken voor een breder publiek. In de vorm van entertainment en fictiefilm. Om anderen te inspireren. Door het vertellen van een betekenisvol verhaal dat er écht toe doet. Mijn ultieme doel is mensen in het hart raken met mijn boodschap en ze tot actie aanzetten. In dit geval de (potentiële) klanten van mijn opdrachtgevers.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Altijd blijven focussen op wat belangrijk is. Door het maken van een goede planning waar ik me aan moet houden met voldoende ruimte voor flexibiliteit. Zodat ik kan altijd inspelen op onverwachte situaties en snel kan schakelen als dat nodig is. Want alles loopt altijd anders dan verwacht.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Als filmmaker ben ik een echte verhalenverteller. En ga ik altijd op zoek naar het verhaal achter de ondernemer. Wat is het voor mens? Wat is zijn achtergrond en verleden? En wat is de essentie van zijn bestaan? Oftewel wat is zijn diepste drijfveer? Mensen houden nu eenmaal meer van echte mensen. Mensen die – net als jij en ik – alles behalve perfect zijn. Inclusief hun angsten, blunders, onzekerheden en dromen. Want juist dan ontstaat er een stukje herkenning en identificatie. Als mensen je boodschap op een dieper niveau voelen, gaan ze eerder over tot actie. Dat is de kracht van video en videomarketing als onderdeel van je marketingstrategie. Ik wil mensen entertainen met mijn films waarin ook altijd wel een maatschappelijke boodschap zit.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
De hoeveelheid werk. Je kunt namelijk 24 uur per dag bezig zijn met je onderneming. Het houdt nooit op en er is altijd wel iets te doen. Daarnaast moet je continu netwerken om in verbinding te blijven met anderen. Daarom is het net zo belangrijk om genoeg rustmomenten in te bouwen voor ontspanning en sociale afspraken. Dat is goed voor je creativiteit, inspiratie en algemene gezondheid.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Ik zou iedere startende ondernemer aanraden om gewoon te beginnen. Natuurlijk niet geheel onvoorbereid, maar het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Zelf heb ik bijvoorbeeld veel te lang aan mijn ondernemersplan gewerkt, extra cursussen gevolgd en vooral gekeken naar wat anderen deden. Die tijd is gelukkig voorgoed voorbij. Vertrouw op je eigen kunnen, ga je eigen weg en wees vooral jezelf als ondernemer. Want juist daarin zit jouw kracht! Mijn credo is dan ook: ‘just do it!’
Wat is je toekomstvisie?
Ik wil binnen vijf jaar in de landelijke top 3 van productiehuizen staan. Met een team van mensen dat er samen voor gaat. Een team dat voelt als familie, want ‘There is no team in I, but there is in win’.