Wie ben je?
Ik ben Sám Lasaroms, 28 jaar jong, geboren in Geldrop en opgegroeid in Eindhoven. Momenteel woon ik samen met mijn vriend Roald Craenen in Weert. In 2016 heb ik koffietje.nl vastgelegd en sinds eind 2018 fulltime onderneemster in de specialty coffee branche.
Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?
Ik heb de opleiding bedrijfseconomie gestudeerd aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. Na die opleiding begon ik op de financiële administratie bij Gynzy, een bedrijf dat digitale leermiddelen maakt voor het basisonderwijs. Al snel daarna ging ik aan de slag op de financiële afdeling bij GameHouse, een Amerikaans gamebedrijf. Door de deeltijd opleiding ‘financial controller’ bij ICM ben ik daar doorgegroeid tot financial controller.
Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?
Na een aantal jaren in de financiële wereld begon het steeds meer te knagen. Ik zette meer en meer vraagtekens mijn keuze voor deze richting. Dat gevoel werd vaak bevestigd als ik met vriendinnen sprak, die mij ook totaal niet op een (saaie) financiële afdeling zagen.
Bij GameHouse leerde ik Roald, mijn vriend, kennen. We waren collega’s en gingen regelmatig met een groepje koffie drinken in de koffiebar beneden ons kantoor. Op een gegeven moment deden we dat met z’n tweeën, stiekem, zonder dat de rest dat wist. Zo is onze liefde ontstaan, en als ik eraan terugdenk, ook meteen de liefde voor koffie. We gingen regelmatig dagjes weg, en maakten verschillende citytrips. Steeds vaker met koffie als middelpunt. In plaats van alle bezienswaardigheden te bekijken, stippelden we routes uit om koffie te kunnen drinken in de leukste koffiebarretjes. Al snel kreeg ik van vrienden vragen met tips over leuke koffiebars. Zelfs mensen die ik niet kende begonnen mij via via te vragen om tips. Toen bedacht ik dat het leuk – en vooral handig – zou zijn die tips te bundelen op een website. En zo is Koffietje.nl in september 2016 ontstaan.
In het begin was Koffietje.nl vooral een blog met tips voor koffiebars in verschillende Nederlandse steden. In 2018 maakten wij iedere maand een buitenlandse citytrip en verzamelden alle koffiebars op onze website. Eind 2018 besloot ik mijn fulltime baan in te ruilen voor het ondernemerschap. Bewust koos ik ervoor er nog geen verdienmodel aan te koppelen, omdat dat de fun- en gunfactor in de weg zou staan. Pas begin 2020 is de Koffiebox gelanceerd, een maandelijks wisselende koffiebox met specialty coffee van telkens 3 verschillende roasters. Daarna volgde de webshop, met ‘hardware’ om specialty coffee thuis te kunnen maken. In december 2020 heb ik daar mijn eigen ontworpen koffiekopjes aan toegevoegd.
Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?
Een goede balans vinden tussen ‘werktijd’ en ‘privétijd’ is en blijft lastig. Zeker als je werk helemaal niet als werk ziet. Ik doe immers écht iets wat ik leuk vind. Dat betekent dus ook meteen dat ik er veel tijd in stop. Ik probeer nog wel een ‘normale’ werkweek aan te houden, dus gewoon vroeg beginnen en proberen ’s avonds iets anders te doen. Ook in het weekend ontkom ik er niet aan ook te werken. De webshop gaat namelijk 24 uur per dag door, dus alle vragen, voorraad, orders etc. moeten ook gewoon opgepakt worden. We blokken wel dagen af waarin we bijvoorbeeld een hele dag niets doen. En natuurlijk maak ik voldoende tijd voor vrienden en familie.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
We werken graag samen met anderen in plaats van concurreren tegen ze. Dat deed ik al met het bezoeken van koffiebars. Ik vond het heerlijk om te kletsen met andere ondernemers en gaf hen graag een podium op mijn site. Die samenwerking met koffiebars heb ik proberen door te trekken in de Koffiebox, waarin ik samenwerk met koffiebranders. In de specialty coffee markt hebben we allemaal hetzelfde doel, mensen bewust maken van specialty coffee én de misvatting dat koffie bitter is uit de wereld helpen. Dat moet op een leuke manier. Ook dat is precies wat Koffietje.nl uniek maakt. We doen niet zomaar iets, omdat het bijvoorbeeld geld oplevert. Het moet in de eerste plaats wel leuk zijn. Daarnaast denk ik dat ikzelf Koffietje.nl uniek maak. Ik ben het gezicht van Koffietje.nl. Dat zou ik niet zomaar uit kunnen besteden. Ik denk dat dat ook de reden is waarom veel mensen het juist leuk vinden om met mij samen te werken.
Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?
Een paar dingen heb ik best wel onderschat. Allereerst geld. Het is lastig een bedrijf van 0 af aan op te bouwen. Zeker wanneer je financiële middelen beperkt zijn. Daarnaast heb ik er bewust voor gekozen om pas later na te denken over het verdienmodel van Koffietje.nl. Dat betekent dat ik de eerste tijd mijn volledige spaargeld heb moeten gebruiken om dit te overbruggen. Gelukkig kon Roald financieel bijspringen, maar dat zorgt wel voor een grote afhankelijkheid. Daar moet je mee om kunnen gaan.
Ook klantenservice van de webshop heb onderschat. Het kost gewoonweg ontzettend veel tijd om al je klanten te woord te staan, hun vragen te beantwoorden en hen te helpen met advies. Dat wil ik blijven doen met mijn volledige aandacht, omdat ik vind dat mijn klanten dat verdienen. Maar dat kost veel tijd. En dat gaat vaak ten koste van andere dingen die ik ook op had kunnen pakken.
Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?
Meer structuur en een goede (jaar)planning. Door een duidelijke planning voor zowel de korte als lange termijn te hebben, met duidelijke doelen, weet je wat je moet doen om die doelen te bereiken. En dat doe je door gestructureerd te werken, je tijd zorgvuldig in te delen, zodat je ook vooruitgang boekt. In het begin deed ik vooral wat ik leuk vond om te doen, maar naarmate Koffietje.nl groeide, merkte ik dat ik niet gedaan kreeg wat ik wilde doen.
Wat is je toekomstvisie?
Mijn missie is meer aandacht te creëren voor specialty coffee én mensen bewust maken van de misvatting dat koffie bitter is. Dat is gewoon niet waar. Koffie komt namelijk van de koffiebes, en dat is fruit. Fruit is vaak zoet of acidisch en juist de smaken vind je terug in specialty coffee. Die awareness creëer ik onder andere door middel van content op mijn site, een jaarlijkse koffiemarathon en onderzoeken onder koffiedrinkers. Kortom, wil je iets weten over specialty coffee, dan denk je automatisch aan Koffietje.nl.