Aemster

Wie ben je?

Hoi! Mijn naam is Charline. Het leven is voor mij één grote verzameling van ervaringen en gevoelens. Ups en downs, allemaal dragen ze bij aan wie ik nu ben geworden. Ik zie mezelf als een avonturier,  een najager van mijn dromen en als een gepassioneerd ondernemer. Zo heb ik een paar jaar in Spanje gewoond, heb ik in 2019 een wereldreis gemaakt en ben ik in 2020 samen met mijn partner het nieuwe merk Aemster gestart, een bedrijf in geurbeleving. Met Aemster produceren we huisparfums en innovatieve parfumvernevelaars voor een geurbeleving in huis en geurmarketing in bedrijven. We leveren inmiddels aan klanten door heel Nederland.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Ik ging op wereldreis. Een grote droom van mij was om de wereld te zien. Ik had een lange lijst aan plekken verzameld en in 2018 nam ik samen met mijn partner het besluit om ze daadwerkelijk te gaan bezoeken. We gaven ons leven in Amsterdam op en gingen weg zonder vaste woon en verblijfplaats. We zouden het wel zien. En, zo gezegd, zo gedaan. We verkochten ons huis en deden zoveel mogelijk bezittingen weg. Een relatief kleine inboedel bleef over die we bij vrienden konden opslaan. In 14 maanden tijd reisden we de hele wereld over en hebben de mooiste plekken van de planeet mogen zien en veel bijzondere ontmoetingen gehad met andere culturen en overtuigingen van mensen. De dag dat we afscheid namen van ons leven in Amsterdam was eigenlijk de start van onze onderneming Aemster.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Doordat we op reis gingen met slechts een koffer en met elkaar, ontstond ruimte voor nieuwe inzichten en ideeën. We reisden heel licht, zonder te veel contact met het thuisfront en leefden daardoor heel erg in het “nu”. We namen de tijd om de plekken te ontdekken en kwamen in aanraking met allerlei heerlijke geuren die we weer meenamen in onze herinnering. 

Veel mensen zullen het ook wel herkennen, dat je ergens bent en je ruikt een bepaalde geur die je terugbrengt naar een bepaald bijzonder moment. Je hoeft het dan alleen te ruiken en de herinnering en het gevoel is er weer. We ervoeren op reis hoe een geur een ruimte karakter geeft en een blijvende indruk achterlaat. En zo ontstond ons businessplan. Want, hoe mooi is het dat je bepaalde gevoelens kunt oproepen met geur? De zoektocht naar geurbeleving die volgde, ging gepaard met een helder doel; het vinden van de hoogste kwaliteit geuren en de beste manier om ze door een ruimte te verspreiden. Beiden hebben we ze gevonden en dat is wat je nu terugziet in onze collectie. De geuren zijn van de hoogste kwaliteit en hebben allen een eigen verhaal, geïnspireerd op prachtige plekken op de wereld. De verspreiding van de geur gaat middels een innovatieve koude lucht verneveling waardoor de geur subtiel en evenredig door de ruimte wordt verspreid.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Ondernemen voelt voor mij als onderdeel van mijn dag. Mijn onderneming is als het ware geïntegreerd in mijn dagelijks leven dus regelmatig besluit ik ook s’ochtends te gaan sporten of ga ik bijvoorbeeld op een zonnige middag een wandeling maken met onze hond Lola. Daarnaast is er altijd werk aan de “winkel” en bouwen we daar op ieder mogelijk moment met veel plezier aan, ook in de avonden en weekenden. We hebben geen 9 tot 5 baan maar zijn in feite vrij om alles te kunnen doen wat we willen, met de onderneming op de eerste plaats. 

Wat maakt jouw onderneming uniek?

In deze veranderende wereld zijn we volgens mij meer op onszelf aangewezen en kunnen we daarin zorgdragen voor een fijne omgeving voor onszelf en de mensen om ons heen. De omgeving kun je vorm geven door mooie kleuren en een passend interieur, maar ook een heerlijke geur is zo bepalend voor een ruimte. Wat Aemster uniek maakt zijn de hoogste kwaliteit geuren, eigen en uiteenlopend met zorg samengesteld. De methode waarmee we de geur door de ruimte verspreiden is nieuw, duurzaam en helemaal naar wens in te stellen. Je verbruikt geen geur op de momenten dat je er niet bent. Kortom; we kunnen iedere binnenruimte op een zeer effectieve manier van de allerbeste geuren voorzien. 

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Ik ben een optimist, ik denk altijd ‘dat doe ik wel even’ en dat kan ook, alleen duurt dat ‘even’ met nieuwe dingen vaak langer dan ik inschat en dat heb ik onderschat. Er zijn een beperkt aantal uren op een dag en deze moet ik goed benutten. Kan ik het zelf niet, dan kan ik het leren of ik schakel iemand in die hier wel al goed in is, dit tweede scheelt een hoop tijd, en die tijd kan ik weer in andere dingen steken wat op lange termijn meer oplevert. 

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik geloof niet in dingen over doen. Wat is gedaan, is gedaan. En natuurlijk is het goed om te reflecteren maar daarbij zou ik vooral kijken naar wat we in de toekomst beter kunnen doen. Juist door het maken van ‘fouten’ groeien we als onderneming en ik als ondernemer ook. Dat lijkt me het allerbelangrijkste. Mijn businesspartner zegt altijd; er is geen falen, er is alleen feedback. 

Wat is je toekomstvisie?

Mijn toekomstvisie is om met Aemster een wereldwijd belevingsplatform te creëren, waarin we met een gedreven team samenwerken om mensen te voorzien van de beste beleving in geur en een positieve impact op hun gemoedstoestand. 

Contactpersoon: Charline Wijnans
Onderneming: Aemster
Website: www.aemster.com



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *