Maak gebruik van Komkommertijd om in de media te komen!

De zomer is de ideale periode om je kansen aan te grijpen om in de media te komen. In medialand wordt de zomer ook wel Komkommertijd genoemd. Deze term wordt gebruikt om aan te geven dat er weinig nieuws is (behalve dan de oogst van de komkommers 😉 ). Journalisten zijn dus op zoek naar nieuws… Jouw nieuws!

Wat is Komkommertijd?

Met de term ‘Komkommertijd’ wordt de periode in de zomer aangegeven, waarin er minder nieuws is (en waarin tevens de komkommers worden geoogst, vandaar de naam). In die periode is het namelijk niet alleen vakantie voor jou, maar ook voor de politiek en voor veel grote bedrijven die normaal gesproken regelmatig het nieuws halen.

Dé tijd om media te benaderen

Omdat er nu voor veel redacties minder nieuws komt vanuit de gebruikelijke hoeken, is er dus behoefte aan ander nieuws. En daar kun jij gebruik van maken! Door met jouw verhaal in de media te komen kun je namelijk jouw expert status verhogen, een heel nieuwe doelgroep bereiken, meer klanten aantrekken én jouw missie delen met de rest van de wereld.

Bovendien kost het je alleen maar tijd, want publiciteit is gratis. Wist je trouwens dat jouw verhaal hierdoor ook nog eens geloofwaardiger wordt? Een interview met een journalist betekent namelijk dat deze persoon belangeloos jouw verhaal wil delen. En du niet alleen jijzelf, zoals gebeurt in je marketing en op je social media-kanalen.

Wacht niet tot jij benaderd wordt

Ik kom veel ondernemers tegen die denken dat journalisten vanzelf naar hen toe zullen komen, omdat zij iets moois of interessants te vertellen hebben. Tuurlijk kan dat soms het geval zijn, maar in de meeste gevallen kun je dan lang blijven wachten. Neem dus het heft in eigen handen en leg zelf contact met de pers.

Omdat ik zelf in de journalistiek heb gewerkt, weet ik maar al te goed hoe moeilijk het soms kan zijn om aan mooie verhalen en interessant nieuws te komen. Geloof me dus als ik zeg dat journalisten heel blij zijn als jij hen benadert met een goed verhaal. Zeker in Komkommertijd!

Hoe kom je in de media?

In de media komen is echt geen hogere wiskunde. Er zijn wel een aantal stappen om te volgen die het beste resultaat hebben. De eerste stap is zorgen dat je weet wat jouw verhaal is. Wat maakt jouw product of dienst zo bijzonder? Heb je een belangrijke missie te delen? Of kun je inspelen op een actualiteit? Dan is dat hetgene waarmee jij journalisten en redacties kunt benaderen. Zoek hiervoor wel de media op die het beste passen bij jouw verhaal en jouw doelgroep.

En dan is het tijd om die media te benaderen. Bijvoorbeeld door een persbericht te schrijven en te versturen, of een goeie pitch op de mail zetten. Vaak kan een kort telefoontje zelfs al genoeg zijn om jou verder te helpen. Zoals ik zei, het hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Heel belangrijk is de follow-up: heb je na één tot twee weken nog niets gehoord? Mail of (nog beter!) bel dan even om de betreffende journalist te herinneren aan het eerste contact. Je zult ervan versteld staan hoeveel je dit kan opleveren.

Wil je meer weten over de meest effectieve manieren om met jouw verhaal in de media te komen? Neem dan eens een kijkje op mijn website

Contactpersoon

Layla Pansier

Onderneming

Maak Jezelf Zichtbaar

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Wist je dat je als gratis INSPIRE member een gastblog op ons platform mag schrijven?

Mega goed voor je zichtbaarheid! Schrijf je onderaan deze pagina gratis in.

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!