Want er is maar 1 jij
Dat klinkt als een open deur. En toch lijkt het in de praktijk een stuk lastiger dan dat het is. Jezelf, en dus je bedrijf, positioneren. Tussen alle anderen. Die ongeveer hetzelfde doen als jij. Hoe zorg je er dan voor dat jouw klanten voor jou kiezen en niet voor die ander? Zonder dat je daar bakken met marketingbudget tegenaan hoeft te gooien. Want eerlijk is eerlijk: als budget geen rol speelt heb je heel veel mogelijkheden om jezelf als een sterk merk te positioneren. Maar hoe doe je dat als jouw budget niet onbeperkt is en toch wilt opvallen? Vertel jouw verhaal, jouw eigen verhaal, en blijf trouw aan jezelf. Doe geen concessies, ga niet mee met alle trends. Blijf jezelf.
Je eigen merk
Je eigen merk zijn. Klinkt best goed toch? Maar hoe doe je dat? Je bent je bedrijf gestart om te doen waar jij het meest blij van wordt. En waar je goed in bent. Tenminste, dat neem ik aan. Misschien ben jij om een andere reden voor jezelf begonnen. Maar dit zijn de meest voorkomende redenen. Nadat je je bij de Kamer van Koophandel hebt ingeschreven ben je al een heel eind. Denk je. Maar dan begint het pas. Want tot dat moment ben je niet meer dan een bedrijfsnaam en een KvK-nummer. Hoe geef je vorm aan je (online) branding? Dat is meer dan het hebben van een logo en een huisstijl. Veel meer; het is je merk. Het maakt jou en je bedrijf herkenbaar. En een logo en huisstijl, met ‘jouw’ kleuren, dragen zeker bij aan dat stukje herkenning. Maar er is meer nodig om een merk te worden.
Jouw verhaal en jij zijn uniek
Er is maar 1 jij. En daarom is jouw bedrijf uniek. Want jij bent tenslotte je bedrijf. Mensen doen zaken met jou. Jij levert de diensten of producten. Jij bent het gezicht van je bedrijf en daarmee het merk. Als je jouw eigen verhaal vertelt, online en offline, dan leren mensen jou kennen zoals je bent. Als ze zakendoen met jou, dan ben jij zoals je jezelf presenteert. In vakjargon: identiteit en imago komen overeen. Dan doe je het goed. Want je wilt voorkomen dat mensen van slag zijn, als ze jou in het echt ontmoeten. En dat dat totaal niet overeenkomt met het beeld dat ze online van jou hebben gekregen. Als je dus online laat zien wie je bent, dan ben je overal JIJ. Daar hoef je niet net als ik een roze tulen jurk voor aan te trekken 😉 Tenzij dit is wie je echt bent.
Impact maken
Door het vertellen van je verhaal. Wat geen bedacht marketingtrucje is, maar jouw eigen verhaal. Want alleen dan kun je, ja, I know, veelgebruikt woord, impact maken. Of liever gezegd: het verschil maken. Wat doe jij anders dan anderen? Heb jij een bepaalde visie of denkwijze? Of een eigen methodiek? Ik heb bijvoorbeeld kunst als onderdeel van mijn communicatietrajecten. En laat me inspireren door kunstenaarsduo Gilbert & George. Twee ‘levende’ kunstwerken. Legendes uit Londen. Wereldberoemd. En zo trouw aan hun eigen stijl. Hun kunstwerken. Hun kleding. Hun gedrag. Alles klopt. En niet omdat ze dat zo hebben bedacht. Maar omdat ze zo zijn. Zij maken impact bij mij, door al bijna 90 weken lang mij elke week een gesigneerde kunstkaart te sturen. Handgeschreven envelop. Niks geen marketingafdeling. Maar een persoonlijke kaart. Van mijn kunsthelden aan mij. Ik kan je vertellen dat toen ik de eerste keer post kreeg ik hardop heb staan juichen. Zo blij. En nog steeds. Elke week als ik diezelfde lichtgele envelop op de deurmat zie liggen heb ik een glimlach op mijn gezicht. Wie is fan van wie, vraag ik me inmiddels af.
Maak van jouw klanten echte fans
Als je van jouw klanten echte fans maakt, dan willen ze alles kopen wat jij aanbiedt of uitbrengt. Ik reis de wereld over om de exposities van Gilbert & George te zien. Om bij hun booksignings te zijn. Ik ben begonnen met het sturen van een kaart. Met op de voorkant een foto van G&G met mij. Na 3 of 4 kaarten gestuurd te hebben, kreeg ik mijn eerste post. Maar er is meer. Ik ben inmiddels 2x op uitnodiging naar Londen geweest om bij de openingen van hun expositie in hun eigen museum te zijn. Afgelopen april mocht ik zelfs in hun studio en huis komen. En heb ik een upgrade gemaakt van ‘biggest G&G fan in the world’ naar ‘a good friend from Holland’. Zo stellen ze mij voor aan hun andere gasten. Het bewijs: een paar simpele kaarten kunnen ervoor zorgen dat je van een fan echte ambassadeurs kunt maken.
Jij bent aan de beurt
Hoe maak jij jouw klanten blij? Stuur je ze weleens een handgeschreven kaart met daarop een compliment? Of een extra tip? Verras ze. Doe iets wat ze niet verwachten. Vind je dat lastig? Ik denk graag met je mee; dat is mijn expertise. Om het verschil te maken bij jouw klant zonder grote kosten te maken.