Marieke van Dulmen

Wie ben je?

Ik ben Marieke van Dulmen, 43 jaar, moeder van 3 tieners en woon samen met mijn man en kinderen in Twello bij Deventer.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

In 2018 solliciteerde ik op mijn droombaan in de communicatie en werd tot mijn grote verrassing afgewezen. Ik had 15 jaar in loondienst gewerkt bij verschillende bedrijven, en altijd in communicatiefuncties. Soms een uitstapje richting sales of marketing maar altijd voor een maatschappelijk betrokken onderneming of stichting.

Ik paste precies bij het bedrijf waar ik solliciteerde, en mijn CV was meer dan perfect voor de baan. De gesprekken verliepen relaxt en moeiteloos aan beide kanten. Ik kon het bedrijf zoveel verder helpen.

Er was op dat moment veel aan de hand in mijn leven. Ik was met mijn man en drie kinderen verhuist van de grote stad naar een klein dorp 80 km verderop. Mijn moeder was ongeneeslijk ziek en ik hielp haar elke dag, bovendien bouwden we ons zelfontworpen duurzame huis. Als een stoomtrein die goed op gang is, ging ik maar door. Ik was dan ook totaal verrast toen ik een telefoontje kreeg. Helaas de baan was niet voor mij.

Dus daar zat ik dan. Alles wat in mijn verwachtingspatroon lag, gebeurde ineens niet meer. Ik ging niet naar dat leuke bedrijf, met die toffe collega’s die zo mijn vrienden konden zijn. Een week later kreeg ik een email van het bedrijf. Ook zij vonden de beslissing moeilijk, hadden hetzelfde gevoel als ik. Maar zagen ook iets anders in mij. Ik zou meer impact kunnen maken, voor mezelf moeten kiezen, groter denken en doen. Ze lieten me gaan in de overtuiging dat ik ze al snel zou ontgroeien.

Ik zag dat nog niet zo. Ik kreeg het gevoel dat alles op losse schroeven stond. Maar hoorde ook ergens dat stemmetje die me vertelde dat er meer was. Het was tijd om even uit mijn hoofd te gaan en vooral bezig te zijn met creëren. Dingen maken. Letterlijk. Ik ging achter de naaimachine, pakte de haaknaalden op, schilderkwasten en ook mijn camera.

Die oude passie voor fotografie bleek opnieuw een hit en ik ging naar de fotovakschool om nog meer te leren. En daar viel weer een kwartje. Een van de docenten zei even tussen neus en lippen door dat ik goud in handen had. Ik maak makkelijk echte connectie met mensen, heb een schat aan communicatie ervaring in het bedrijfsleven en blijkbaar een goed oog voor fotografie.

Dus één en één werd drie. Ik combineer mijn communicatieskills met fotografie om ondernemers te helpen hun waarde in beeld te brengen.

In een wereld waarin we elke dag duizenden beelden op ons af zien komen, is het belangrijk dat je  jouw klanten bereikt. Jouw dienst of product helpt ze en zolang jij niet zichtbaar bent, worden jouw klanten niet geholpen.

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Mijn laatste baan was bij een grote onderwijsinstelling op de marketingcommunicatie afdeling. De bureaucratie, de steeds veranderende regeltjes en de vele uiteenlopende projecten die alles behalve effecten verlopen, maakte dat het zaadje voor een eigen onderneming waren geplant. Fotografie was van jongs af aan al een hobby. Zo deelde ik tijdens mijn studententijd een doka met 3 anderen en drukte daar mijn eigen foto’s af. Ik dacht niet direct aan het ondernemerschap, maar toen ik weer de zoveelste website met bijbehorende folderlijn onder ogen kreeg, en daar nog lege vlakken en nietszeggende stockfoto’s zag, dacht ik wel; hoe kant dat? De beelden die je meteen moeten pakken, die zorgen dat je verder leest, die komen hier als sluitstuk. Dat moet anders vond ik; meer synergie, meer samen in plaats van beeld als laatste.

En als ik dan de ondernemers zie en hoe hun bedrijf een gigantische boost kreeg van de inzet van de foto’s dan voel ik de energie weer stromen.

Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Dat is met de drukte thuis weleens lastig. Van huis uit werken is ook niet altijd even efficiënt waardoor soms lange dagen ontstaan. Ik heb ondertussen wel beter leren plannen. Zo kon je eerder nog weleens twee weken wachten op de beeldbank omdat ik de agenda vol had gepland met shoots, nu heb je altijd dezelfde dag een sneakpeak en staat de rest binnen een week online. Heel fijn ook om dat samen met je webdesigner te kunnen sparren met de foto’s erbij.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Mijn jarenlange ervaring in de marketing en communicatie gecombineerd met fotografie en recentelijk ook een post hbo opleiding Storytelling.

Dus één en één werd drie. Ik combineer mijn communicatieskills met fotografie om ondernemers te helpen hun waarde in beeld te brengen. Het kan lastig zijn om je missie, visie en je merkwaarden in beeld te brengen, vooral als dit abstracte begrippen zijn. Door samen krachtige beelden te maken, kun jij je verhaal aan de wereld tonen. Zo word je zichtbaar als professional, en zijn je kernwaarden herkenbaar voor je doelgroep. Een goed beeldend verhaal zorgt ook voor emotionele betrokkenheid en verbinding. Zo breng je je verhalen tot leven en maak je maximaal impact. En niet onbelangrijk, zet je belangrijke stappen op weg naar maximale omzet.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Als ondernemer bepaal je zelf hoe hard je groeit en op welk vlak. Ik heb en geef nog steeds veel aandacht aan vakinhoudelijke kennis en scholing. Zoals de opleiding storytelling die ik onlangs afrondde. Mijn groei zat ook heel erg in de ondernemersskils. De boekhouding, website en mailfunnels, social media. Een lekkere steile leercurve, echt heel tof, maar de tijd die het kost om dit allemaal uit te zoeken heb ik wel onderschat.

Als je 1 ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik zou direct een werkplek buitenshuis zoeken en de dingen die ik nu uitbesteed, zou ik niet eerst zelf allemaal geprobeerd hebben. Dat heeft veel frustratie ent tijd gekost.

Wat is je toekomstvisie?

Video en foto blijven ook in de toekomst belangrijk dus daarin zal ik me blijven ontwikkelen, ondernemers blijven helpen met mooie beelden en helpen deze zo in te zetten dat ze echt hun verhaal de wereld in krijgen en impact kunnen maken. Daarnaast wil ik veel meer bedrijven gaan trainen om met storytelling hun interne maar ook externe (communicatie)doelen te behalen. Beleving en emotie zijn hot items in je communicatie voor de toekomst en op deze manier zorg je dat je verbinding maakt en een diepere laag in je communicatie aanbrengt. Door het gebruik van verhalen voelen mensen zich meer verbonden met de boodschap die je overbrengt, bovendien helpen verhalen om informatie beter te onthouden en te begrijpen. Mijn visie voor de toekomst is dat storytelling in zowel woord als beeld een grote rol zal hebben.

Contactpersoon: marieke van dulmen   
Onderneming: communicatieprofessional en fotograaf
Website: www.mariekevandulmen.nl