Outofmyboxes

Wie ben je?

Hi! Ik ben Michelle Bouthoorn en ik leef met de motto ‘Good food’s a good mood!’. Ik ben een echte foodie en als startend ondernemer heb ik er nu ook mijn werk van gemaakt. Naast dat ik van bakken en koken houd, ben ik ook graag in de natuur en op het strand. Ik omschrijf mezelf het liefst als nieuwsgierig, leergierig en lekker straight-to-the-point.

Wat heb je gedaan voor je begon met ondernemen?

Toen ik 14 was ben ik begonnen als afwashulp en tot mijn 27e heb ik in de horecabranche gewerkt in allerlei functies. Vroeger was ik ervan overtuigd dat ik later mijn eigen restaurant zou gaan openen en daarom ben ik na de middelbare hotelschool ook de hogere hotelschool nog gaan doen. Van assistent supervisor ben ik doorgegroeid naar assistent-manager en vanuit daar kreeg ik een prachtige kans om op Texel een restaurant te gaan runnen. Dat was fantastisch! Hierdoor kreeg ik wel een reality check en besefte ik dat het tijd was voor mij om de hospitality branche te verlaten. Na 14 jaar hard zwoegen wilde ik het over een andere boeg gooien en ging ik de recruitment in, maar merkte dat dit wereldje toch niet helemaal voor mij was. Daarna groeide ik bij nog een ander bedrijf al snel door van key accountmanager naar partner manager, maar in 2020 verloor ik zoals velen mijn baan. Dat was voor mij het laatste duwtje om te gaan voor geluk. Ik startte mijn eigen business: Outofmyboxes!

Logo Out of my Boxes

Waarom heb je voor het ondernemen gekozen en hoe ben je op het idee van je onderneming gekomen?

Ik kom uit een echte ondernemersfamilie, dus het ondernemen is me met de paplepel ingegoten. Vroeger rende ik al rond in de bakker van mijn moeder, proevend van de gedachte dat ik later mijn eigen zaak zou hebben. Ik zocht alleen nog een missie en die heb ik gevonden door voor een baas te werken. Daardoor zag ik in hoe belangrijk een gevoel van saamhorigheid is binnen en bedrijf. Nu wil ik met mijn business anderen helpen om hun company culture te versterken – door middel van food, want dat is een geweldige tool om mensen samen te brengen! We eten met kerst, we trakteren met onze verjaardag op taart en elke vrijdagavond gaan we met onze vrienden eten in een leuk restaurantje in de stad. Eten en saamhorigheid gaan hand in hand; dus zo wil ik de zakelijke wereld inspireren.

Mijn ervaring in de horecawereld neem ik natuurlijk mee. Ik ken het belang van persoonlijk contact en weet hoe waardevol het is om tijd en energie te steken in een goede relatie met je klanten. Ik wil dat mijn klanten voelen dat ik luister, dat ik meedenk en dat ik mijn best voor ze doe. Door dat zelf te laten zien, hoop ik hen te inspireren dat ook weer door te geven.

Doordat ik zelf heb ervaren hoe het is om te werken in een bedrijf waar precies die saamhorigheid ontbreekt, kan ik het belang ervan overbrengen. Eerlijk is eerlijk: Je ziet je collega’s tegenwoordig bijna vaker dan je eigen familie. Veertig uur per week ben je op je werk. Dan is het heel fijn als dat een omgeving is met mensen waar jij je ook verbonden mee voelt. De weg naar het hart is via food. Gezamenlijk ontbijten, lunchen, dineren of een teambuilding event met lekkere catering versterkt het teamgevoel bij mensen enorm.

Mijn doel is om businesses te inspireren om met food hun team bij elkaar te brengen en zo een positieve verandering te creëren in hun company culture. Of je dat nou doet via een goed verzorgde teamlunch, een wekelijks ontbijt of een gezellige borrelavond met borrelboxen: je brengt je mensen bij elkaar en dat is waar het om draait!


Hoe combineer je het ondernemen met alle andere activiteiten op je dag?

Dat vind ik soms nog wel een uitdaging en ik denk dat het ook mijn valkuil is om te veel te willen doen. Ik ben hier bewust mee bezig: ik maak to do lijstjes voor de volgende dag en die probeer ik ook netjes af te vinken. Als dat me niet lukt dan voel ik me niet meer schuldig. Eerst deed ik dat nog wel, maar ik zie inmiddels wel in dat er morgen gewoon weer een dag is. Naast dat ik mijn werk inplan, plan ik ook tijd in om een frisse neus te halen of om iets te doen voor mezelf of met anderen. Dat lukt niet altijd, maar door het in te plannen ben ik me er wel bewuster van. Om een goede balans te houden probeer ik wel altijd eerst de doe-dingen te doen en daarna de leuke dingen. Dat houdt me productief.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Ik weet wat gastvrijheid betekent en dat laat ik zien met mijn bedrijf. Ik steek veel energie in mijn relaties. Ik zoek lokale, kleine ondernemers om mee samen te werken en ik houd nauw contact met mijn klanten. Aan standaardmerken doe ik niet, dus je krijgt bij mij nooit een box met basic producten – het is altijd uniek. Brood van de bakker uit Beverwijk, een stukje vlees van de halalslager in Amsterdam en een zakje nootjes van de lokale notenbranderij. Ik wil mijn partners kennen en ik wil dat ze zich kunnen vinden in mijn missie en waarden. Echt, vertrouwd, lokaal, duurzaam. Die warmte van een prettig gesprek en een eerlijke lach zoek ik in heel mijn werk, niet alleen het werk dat ik aflever.

Is er iets binnen het ondernemen dat je hebt onderschat?

Zeker. Online marketing is iets compleets nieuws voor mij en daar ben ik zeker nog lerende in. Hoe word je goed online zichtbaar tussen de rest? Dit kost tijd, veel energie en uiteraard ook geld. Ik merk wel dat ik het heel leuk vind om daar steeds meer over te ontdekken en wat dat betreft daag ik mezelf graag uit. Wat ik daarnaast ook heb onderschat is het begrip van anderen. Aan de ene kant stond ik soms versteld van hoe weinig begrip mensen hebben voor mijn keuze om te gaan ondernemen. Het risico en het volgen van een ander pad dan de meesten vinden ze eng denk ik. Dat is jammer en soms demotiverend, maar zorgt er tegelijkertijd ook voor dat ik júist wil laten zien dat ik dit kan. Aan de andere kant kwam er juist weer heel veel begrip van mensen waar ik het misschien minder van had verwacht. Dan zie je ineens een hele andere kant van mensen die dicht bij je staan. Mooi om te zien wel, vind ik.

Als je één ding over kon doen sinds je bent begonnen met ondernemen, wat zou het dan zijn?

Ik ben stiekem al heel trots wat ik in zo’n korte tijd heb bereikt als nieuwe ondernemer, zeker ondanks corona. Aangezien ik nog zo kort bezig ben, vind ik dit een lastige vraag om te beantwoorden. Ik weet zeker dat ik in een later stadium wel wat dingen kan bedenken waarvan ik denk ‘Oef, had ik dat maar even anders gedaan’ of ‘Als ik dit van tevoren had geweten…’. Ik denk wel dat het belangrijk is om juist deze punten te gebruiken om iets van te leren!

Wat is je toekomstvisie?

Ik wil op nog grotere schaal businesses helpen met het versterken van hun company culture met food. Uiteindelijk draait de bedrijfscultuur om het creëren van een positieve en productieve omgeving waarin medewerkers zich goed voelen en gemotiveerd worden om hard en goed samen te werken. Als de company culture goed is, ga je dat in je bedrijfsresultaat terugzien. Tevreden medewerkers werken goed, voelen zich goed en blijven ook nog eens langer in je bedrijf. Daar aan bijdragen bij zo veel mogelijk businesses en duurzame saamhorigheid creëren: dat is mijn toekomstvisie en wauw! Wat heb ik zin om daar mee bezig te zijn!

Contactpersoon: Michelle Bouthoorn

Onderneming: Outofmyboxes

Website: www.outofmyboxes.com


Facebook


Linkedin


Instagram

Ontdek meer over...

Succesverhalen & persoonlijke ontwikkeling

Netwerken & samenwerken

Marketing, communicatie & techniek

Creatief & media

Financiën & vastgoed

Beauty, lifestyle & fashion

Word gratis lid

Van het grootste vrouwelijke ondernemersnetwerk van Nederland

En ontvang direct ons gratis magazine in je inbox

You have Successfully Subscribed!